306:an skall in på verkstad
306:an skall in på verkstad
Bilen va inne på peugeot för ett tag sedan då det klonka som satan i framvagn vänster. Fick nedslag på följande:
Dörrstopp Höger/vänster trasig 1000:-
Spindelled Vänster glapp 1000:-
K-stag Vänster glapp 1000:-
Har bokat tid för byte av spindelled och K-stag, vet att man kan göra det själv men har varken tid eller ork just nu. Frågan är bara, hur svårt är det att byta dörrstopp själv? Tänkte ev be dom göra det också men 1000 känns lite sådär... men det kanske är så....
Tacksam för svar om det är någon som själv har bytt dessa någon gång, måste man riva ner hela panelen osv?
Lite ot: Spindelled och styrled, är det samma sak?
Dörrstopp Höger/vänster trasig 1000:-
Spindelled Vänster glapp 1000:-
K-stag Vänster glapp 1000:-
Har bokat tid för byte av spindelled och K-stag, vet att man kan göra det själv men har varken tid eller ork just nu. Frågan är bara, hur svårt är det att byta dörrstopp själv? Tänkte ev be dom göra det också men 1000 känns lite sådär... men det kanske är så....
Tacksam för svar om det är någon som själv har bytt dessa någon gång, måste man riva ner hela panelen osv?
Lite ot: Spindelled och styrled, är det samma sak?
Peugeot 306 GTI
dörrstoppen e rätt jobbig och byta just din modell vet ja inte med helt säkerhet men på nån andra modeller måste man ta av dörren,
det är en pinne runt 3mm tjock med nockar på, sitter strax övermitten inne där dörren sitter fast i karossen du kan se om du öppnar dörren och tittar där strax över mitten!
det är en pinne runt 3mm tjock med nockar på, sitter strax övermitten inne där dörren sitter fast i karossen du kan se om du öppnar dörren och tittar där strax över mitten!
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Re: 306:an skall in på verkstad
Mafghan wrote:Lite ot: Spindelled och styrled, är det samma sak?
Nej, det är olika delar.
HellGhost wrote:Är K-stag samma sak som stabilisatorstag så är det skit enkelt att byta.
Fast jag kanske är fel ute..
Det är samma sak, bara olika namn.
Mafghan wrote:Hellgost: f*n, nu känns det ju kul att lämna bort...![]()
Mmm, det enda är att man måste hålla emot med en torxskruv för att få loss muttern å det är i princip omöjligt uta att dra den torxen rund. Men eftersom den ändå ska byta så är det typ bara att ta i med våld och en rörtång.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
- 306GTi 97B - - såld
- Mozzarella
HellGhost wrote:Mafghan wrote:Hellgost: f*n, nu känns det ju kul att lämna bort...![]()
Mmm, det enda är att man måste hålla emot med en torxskruv för att få loss muttern å det är i princip omöjligt uta att dra den torxen rund. Men eftersom den ändå ska byta så är det typ bara att ta i med våld och en rörtång.
Eller vinkelslip på muttern. Den kan tydligen sitta nästan hur hårt som helst..
Citroen Jumpy -98
Mafghan wrote:Ingen som bytt dörrstop på 306an? Svårighetsgrad?
Dörrstop antar jag att du menar dom som ger dörren sina lägen och ser till att dörren inte åker igen ?
Isf har jag gjort det.
Plocka bort dörrsidan.. sen ärä det två muttrar som sitter som man lossar slår ut den lilla sprinten som sitter och sen så tar man ut det stoppet genom dörren.
Ett nytt kostar typ 146kr har jag för mig
Lätt som en plätt va det iaf
Körde förut 306 RC Edition.
Radeon wrote:Mafghan wrote:Ingen som bytt dörrstop på 306an? Svårighetsgrad?
Dörrstop antar jag att du menar dom som ger dörren sina lägen och ser till att dörren inte åker igen ?
Isf har jag gjort det.
Plocka bort dörrsidan.. sen ärä det två muttrar som sitter som man lossar slår ut den lilla sprinten som sitter och sen så tar man ut det stoppet genom dörren.
Ett nytt kostar typ 146kr har jag för migsvinbilligt va det iaf.. bytte på båda sidorna.. en sida tog 5 minuter när man tagit bort dörrsidan
![]()
Lätt som en plätt va det iaf
ja det är det jag menar, wtf?? Är det så enkelt? Testade för ett tag sedan få bort dörrsidorna men fick ju faen inte loss det:D Vart köpte du det? Får ge mig på det då!
Det låter som att nån skjuter varje gång jag öppnar passagerardörren...
Peugeot 306 GTI