Det är så att jag köpte ett par nya JBL GTO 6527 6,5" högtalare i går där monteringsdjupet är 61mm, alltså lite för djupa för bilens front.
När jag gick in och pratade med dom på BRC så sa dom att det ända jag kunde göra var att köpa en adapter så jag kunde montera in 5,1/4"' i stället.
Det känns lite surt. Är det någon som vet vad jag kan göra för att lösa detta problem?
Går det att såga av plasten som sitter innuti högtalar delen i dörren så att man kan montera in djupare högtalare? Är detta en försämring för ljudet om man gör så?
Eller en distansring i MDF. Den kommer även hjälpa till att staga upp elementet, plus att det kommer närmare innerdörren. Kanske får du kapa i plasten ändå, men jag tror de kostar 45:- på BRL...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Lämnade tillbaka högtalarna o började med att köpa en ny bilstereo istället
en Pioneer DEH-P4900IB. Riktigt schysst för dom pengarna, men verkar ha lite problem att behålla inställningarna.
Funderar även på att köpa ett par Pioneer TS-E1776 koaxer som ska passa i dörrarna på djupet tydligen, men vet inte hur ljudet är..
raevenlock wrote:Lämnade tillbaka högtalarna o började med att köpa en ny bilstereo istället en Pioneer DEH-P4900IB.
Bra, bättre att börja i rätt ände
raevenlock wrote:...men verkar ha lite problem att behålla inställningarna.
Du har kopplat iso-kontakten fel. Plocka ut den igen och kolla på kontakten. Du kommer med all säkerhet se att både den gula och den röda kabeln som kommer från enheten är delade med en skarvklämma. Byta bara plats på dem så gul går till röd och vice versa, så ska du se att det löser sig. Gör det så snart som möjligt för som det är nu så ligger stereon och drar ström hela tiden (=tömt batteri) Kablarna är skarvade just för att många bilar kräver att man bytar plats på dem
raevenlock wrote: Funderar även på att köpa ett par Pioneer TS-E1776 koaxer som ska passa i dörrarna på djupet tydligen, men vet inte hur ljudet är..
Någon som vet?
Koaxialer i dörrarna på en 206a är aldrig en bra idé. Det sitter redan diskanter i A-stolpen. Att lägga till en diskant (nästan) nere vid fötterna i vilken bil som helst kommer låta helt konstigt. Ljudbilden kommer bli helt skev.
Minsta problemet är att bryta bort lite av plasten bakom, så får du plats med vilken 6,5" som helst. Fram med spetstången o börja bryta bara
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
Alex . wrote:Du har kopplat iso-kontakten fel. Plocka ut den igen och kolla på kontakten. Du kommer med all säkerhet se att både den gula och den röda kabeln som kommer från enheten är delade med en skarvklämma. Byta bara plats på dem så gul går till röd och vice versa, så ska du se att det löser sig. Gör det så snart som möjligt för som det är nu så ligger stereon och drar ström hela tiden (=tömt batteri) Kablarna är skarvade just för att många bilar kräver att man bytar plats på dem
aha ok.. då får jag genast ta o fixa det... Och det hjälpte mycke bra! Tack för tipset!!
Alex . wrote:Koaxialer i dörrarna på en 206a är aldrig en bra idé. Det sitter redan diskanter i A-stolpen. Att lägga till en diskant (nästan) nere vid fötterna i vilken bil som helst kommer låta helt konstigt. Ljudbilden kommer bli helt skev. Minsta problemet är att bryta bort lite av plasten bakom, så får du plats med vilken 6,5" som helst. Fram med spetstången o börja bryta bara
Okej.. hmm jag tror inte jag har några diskanter förutom de koaxialerna som kom med bilen när jag köpte den...
Dum fråga kanske... men vilken är A-stolpen? (noob)
Vet ej hur jag ska sätta dit diskanter + delningsfilter själv... hmm
Tog bort plasten som sitter på insidan på samma höjd som backspeglarna, där gick lite kablar, men igen aningn vilka som ska gå till diskanterna...
*klurigt*
raevenlock wrote:Okej.. hmm jag tror inte jag har några diskanter förutom de koaxialerna som kom med bilen när jag köpte den...
Fick du lösa högtalare (koax) till när du köpte bilen? För det sitter inga koax i orginalutförande
raevenlock wrote:Dum fråga kanske... men vilken är A-stolpen? (noob)
A-stolparna är de som delar framrutan och dörren.
raevenlock wrote:Vet ej hur jag ska sätta dit diskanter + delningsfilter själv... hmm Tog bort plasten som sitter på insidan på samma höjd som backspeglarna, där gick lite kablar, men igen aningn vilka som ska gå till diskanterna... *klurigt*
Biten du tog bort innehåller diskanten. Den är redan inkopplad och du behöver inte göra mer så länge du inte tänker byta ut den (Vilket du säkert komma göra när du får mersmak ) Ska du byta högtalarna i dörrarna så är det bara att klippa kablarna som sitter bakom och ta reda på vilken som är plus och minus, men säg till när du kommer dit Något delningsfilter behöver du inte koppla in för det finns redan.
205mi16 Monte Carlo-91
Alex . wrote:Fick du lösa högtalare (koax) till när du köpte bilen? För det sitter inga koax i orginalutförande
Jag köpte den beg. och tror ej jag har några diskanter alls i min bil, troligen måste jag installera ett kit-system.
Alex . wrote:A-stolparna är de som delar framrutan och dörren.
Okej, tack
Alex . wrote:Biten du tog bort innehåller diskanten. Den är redan inkopplad och du behöver inte göra mer så länge du inte tänker byta ut den (Vilket du säkert komma göra när du får mersmak ) Ska du byta högtalarna i dörrarna så är det bara att klippa kablarna som sitter bakom och ta reda på vilken som är plus och minus, men säg till när du kommer dit Något delningsfilter behöver du inte koppla in för det finns redan.
Tror som sagt ej jag har nån diskant Jag ska ta lite bilder under dagen idag, så får ni se hur jag menar..
Jag vill ju ha bättre och "korrekt" ljud! :p
Hej igen..
Har varit på BRC - Malmö idag o snackat med dom idag...
Och det verkar vettigast att jag köper ett par JBL GTO 2507 kit system och låter dom installera det till mig, så det blir ordentligt gjort.
Kostar en slant dock.... men men.. smakar det så kostar det
raevenlock wrote:Hej igen.. Har varit på BRC - Malmö idag o snackat med dom idag... Och det verkar vettigast att jag köper ett par JBL GTO 2507 kit system och låter dom installera det till mig, så det blir ordentligt gjort.
Kostar en slant dock.... men men.. smakar det så kostar det
Tack för all er hjälp!!!! *bugar*
Bor du i Malmö så kan jag installera åt dig för halva priset mot vad de tar
205mi16 Monte Carlo-91
Alex . wrote:Bor du i Malmö så kan jag installera åt dig för halva priset mot vad de tar
Jasså? hmm tjaa det låter väl inte så dumt det.. BRC snackade nånting att dom va tvungen att bygga om högtalar konen som satt i dörren.. flytta den eller nått sånt.. för att få plats med en ordentlig 6,5" högtalare.. stämmer det?
Alex . wrote:Bor du i Malmö så kan jag installera åt dig för halva priset mot vad de tar
Jasså? hmm tjaa det låter väl inte så dumt det.. BRC snackade nånting att dom va tvungen att bygga om högtalar konen som satt i dörren.. flytta den eller nått sånt.. för att få plats med en ordentlig 6,5" högtalare.. stämmer det?
Det var precis det PelleW sa till dig innan. För att få plats med en 6,5' så sågar man av plasten bakom. Tar ett par minuter att göra. Klarar vem som helst. Precis vad BRC kommre göra men dom tar hutlöst betalt.
Dante wrote:Det var precis det PelleW sa till dig innan. För att få plats med en 6,5' så sågar man av plasten bakom. Tar ett par minuter att göra. Klarar vem som helst. Precis vad BRC kommre göra men dom tar hutlöst betalt.
Njae det va inte så lätt enligt BRC och BRL... Hade det varit så enkelt hade jag gjort det själv.
Man va tvungen att flytta kåpan i dörren för att komma bort från en balk som sitter i dörren. Så det hade tydligen inte passat ändå...(?) + att jag inte har nått delningsfilter eller diskant i min bil så även det måste installeras, kablar måste klippas o kopplas rätt. Delningsfiltret måste sättas på plats ordentligt i dörren så det inte trillar av när man stänger den o så.
Dante wrote:Det var precis det PelleW sa till dig innan. För att få plats med en 6,5' så sågar man av plasten bakom. Tar ett par minuter att göra. Klarar vem som helst. Precis vad BRC kommre göra men dom tar hutlöst betalt.
Njae det va inte så lätt enligt BRC och BRL... Hade det varit så enkelt hade jag gjort det själv.
Man va tvungen att flytta kåpan i dörren för att komma bort från en balk som sitter i dörren. Så det hade tydligen inte passat ändå...(?) + att jag inte har nått delningsfilter eller diskant i min bil så även det måste installeras, kablar måste klippas o kopplas rätt. Delningsfiltret måste sättas på plats ordentligt i dörren så det inte trillar av när man stänger den o så.
Så det är nog inget jag hade klarat själv...
De blåser dig. Det är busenkelt. Jag har gjort det i bla tre 206or och en 307a. Köp ett kit (som garanterat kommer innehålla delningsfilter om du känner dig osäker) och slå mig en signal på 0735-138890 så fixar vi det på nån timme
205mi16 Monte Carlo-91