Min Peg misständer mellan 2600-3100 varv - bara när jag kör, aldrig på tomgång. Osäker på om 3100 rpm innebär att den börjar tända rätt igen eller om det bara är så att det inte märks lika tydligt. Det är väldigt regelbundet, nästan som 2 sek motorbroms och 2 sek gaspådrag fast jag håller jämn gas (t.ex. pelle i botten). Har haft den på verkstad men de har inte hittat nåt fel.
Har fräscha tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, bränslefilter, luftfilter. Kamremmen bör vara i gott skick också. Har gått över alla kontakter jag hittat med tandborste och kontaktspray.
Jo, en sak: när jag bytte rotor kollade jag lite extra innanför skyddslocket i fördelaren. Jag hittade gula flagor som sedan visade sig vara hopkladdat "pulver" - det verkar som att något gult därinne slits och dammar av sig. Ska jag byta hela fördelaren?
Tyck nåt. Föreslå nåt. Den har hållit på så här i ett halvår nu och jag är DESPERAT.
5/8 Lite korrigering: Över 4000 varv går den som ett skott FAST fortfarande orent. Det är alltså bara så att misständningen inte märks lika tydligt.
Nu har jag hittat fler kontakter och rengjort dem; testat att byta tändspole; testat att byta ett relä vars funktion är mig obekant men det ser betydelsefullt ut (nä, det gör det inte alls, men min brorsa har ett likadant på sin 309:a och kontakten på mitt kläcks alltid).
Ryckig 205 gti
-
Razzamatazz
Ryckig 205 gti
Jag är så himla kär i min bil!
Peg 205 GTI 1.6 -87
Peg 205 GTI 1.6 -87
-
Razzamatazz
Har konsulterat en ny expert som säger att tändningen står fel (fördelaren är vriden nästan max mot fronten). Han sa: "Du hör ju att motorn nästan motarbetar sig själv." Ja, det hörde ju inte jag - jag har ju blivit van att den låter så här
. Så jag tänkte vrida lite på fördelaren bara för att höra om det blev nån skillnad och upptäckte då att det nya fördelarlocket hade ett litet hål (Mekonomen
). Så nu är det gamla tillbaka en stund.
Alltså, nu tycker jag att den misständer på de flesta varvtal, men fortfarande mest ungefär 2600-3200. Om jag stampar gasen i botten kan den ta sig över det kritiska intervallet och faktiskt accellerera om än under protest.
KOM IGEN NU, TJEJER - killarna har haft 1,5 månad på sig men har tydligen inget att komma med - hjälp morsan få rull på sin Peg!
Alltså, nu tycker jag att den misständer på de flesta varvtal, men fortfarande mest ungefär 2600-3200. Om jag stampar gasen i botten kan den ta sig över det kritiska intervallet och faktiskt accellerera om än under protest.
KOM IGEN NU, TJEJER - killarna har haft 1,5 månad på sig men har tydligen inget att komma med - hjälp morsan få rull på sin Peg!
Peg 205 GTI 1.6 -87
Peg 205 GTI 1.6 -87
-
Razzamatazz
Jag bytte dem och tändstift i cirka mars, men det är inte original (troligen Micro).
Den nya experten sa att jag skulle kolla efter överslag i mörker, och det har jag gjort men inte sett något. Kanske borde byta till original i alla fall?
Den nya experten sa att jag skulle kolla efter överslag i mörker, och det har jag gjort men inte sett något. Kanske borde byta till original i alla fall?
Last edited by Razzamatazz on Sat Jul 12, 2008 22:54, edited 1 time in total.
Peg 205 GTI 1.6 -87
Peg 205 GTI 1.6 -87
-
Razzamatazz
LÖSNINGEN (som kanske kan hjälpa nån annan stackars sate med liknande mystiska problem): Ett hål på avluftningsslangen i hjulhuset gjorde att vägdamm och annat skrot sögs in i tanken - det var en hel sandstrand där inne. Det nya bränslefiltret kleggade så klart igen på nolltid och bränslepumpen glittrade som en stjärnklar vinterhimmel.
Nu har jag plockat ner och skurat ur bränsletanken, rengjort ledningen och bytt filter och pump - nu går 205:an jämnt vid alla varvtal igen.
Varför ryckigheten märktes mest mellan 2600-3100 rpm har jag ingen aning om. Kan kanske ha varit att pumpen tagit skada?
Kan något efter bränslefiltret ha fått i sig en olämplig mängd sand? Vad och hur ska jag kolla?
/Mama Peg
Nu har jag plockat ner och skurat ur bränsletanken, rengjort ledningen och bytt filter och pump - nu går 205:an jämnt vid alla varvtal igen.
Varför ryckigheten märktes mest mellan 2600-3100 rpm har jag ingen aning om. Kan kanske ha varit att pumpen tagit skada?
Kan något efter bränslefiltret ha fått i sig en olämplig mängd sand? Vad och hur ska jag kolla?
/Mama Peg
Peg 205 GTI 1.6 -87
Peg 205 GTI 1.6 -87
-
Razzamatazz