Funderingar kring kondensator + volt

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Garvis

Funderingar kring kondensator + volt

Post by Garvis »

För några dagar sen insallerade jag en voltmeter till stereon. Så här ser den ut (ej monterad). Har monterat den i golvet framför slutstegs racket. Efter lite modifiering så visar den 0-20V.

Tanken är att den ska visa hur mycket spänning (V) stereon får. Förbättrar inte ljudet, men är bara där för att liksom.

En kondensator på 1 farad har jag kopplat in för att slutstegen ska få all spänning/ström de behöver.

Vad jag har fått för mig är att en kondensator agerar som en strömbank. Vid spänningsfall (i detta fall när basen slår) hjälper kondensatorn batteriet att leverera spänning/ström till stegen. Man skulle kunna säga att den jämnar ut dalar och gör strömförsörjningen linjär.

Nu till problemet (äntligen!!!)
Displayen (voltmetern) visar inte ett konstant värde på V hela tiden. Krämar jag på ordentligt pendlar spänningen mellan 14-14,5 V. Borde inte kondensatorn göra så ett konstant värde visas, eller är det så att det är en viss tröghet i systemet som gör att den inte "hinner med" att jämna ut alla spänningsfall till 100%.

Har inte testat displayen utan kondensatorn inkopplad. Den där kondningen har en sprängkraft som en granat om man skulle kortsluta den, vilket jag inte har någon lust med. Den sitter där den sitter, anslutningarna också, punkt slut. Men det borde ju vara så att om man skippar kondningen så borde spänningen pendla ännu mer, d v s mellan 12-14,5V.

Är jag ute och cyklar så här tidigt på dygnet, eller har jag rätt i mina funderingar?
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
wavik©

Post by wavik© »

de är nog rätt att spänningen skulle dippa mer om du inte har kondingen inkopplad, å sen tänk på att din volt mätare har ju troligen oxå en exakthet på kanske +-5% vilket på 12v skulle bli ca: 0,6v.
Vill du prova utan kondingen så kan du ju tömma den med hjälp en en lampa el dyligt...
Garvis

Post by Garvis »

wavik© wrote:Vill du prova utan kondingen så kan du ju tömma den med hjälp en en lampa el dyligt...

Fick med ett motstånd vi köpet av kondensatorn som skulle användas vid laddning/urladdning. Kanske ska leta fram det...
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Post Reply