Jag har problem med bromskraftsfördelningen hö-vä bak. Vä tar 1,3 och hö 0,7. Reduceringsventil bytt, högerok bytt, klossar bytta, luftat enligt Haynes manual, rör och slangar från red.vent till ok på höger bytt då ett rör var ruskigt böjt och vridet. Mär man bromsar går det att med lite våld röra hö bakdäck.
Luftnippeln är av på vä ok bak så det har ej kunnat luftats. Nu funderar jag.
- Ska jag byta ok vä bak samt slangar och rör fram till red.vent samt se till att det är nya redvent på båda sidor?
Funderar på om red.venten sitter rätt. Har bara bytt som det satt innan och då var det B5-nippel till och A-nippel från. Vad händer om den sitter åt fel håll?
Tacksam för svar. Jag vet inte vad jag ska göra. Är säkert ett skitenkelt fel.
bromsproblem bak, 205 gti-89
Hmm
Hur går bromsarörena ? höger fram o väster bak ?
Att ha en liten luftbubbla kan göra just såna problem.
Skulle börja med att lufta ordentligt sen börja byta steg för steg men ja tror det är luftning som behövs.
Att ha en liten luftbubbla kan göra just såna problem.
Skulle börja med att lufta ordentligt sen börja byta steg för steg men ja tror det är luftning som behövs.
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
Re: bromsproblem bak, 205 gti-89
neken wrote:- Ska jag byta ok vä bak samt slangar och rör fram till red.vent samt se till att det är nya redvent på båda sidor?
Du kan börja med reducerventilen eftersom den sannolikt är fuckad!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Re: bromsproblem bak, 205 gti-89
neken wrote:Jag har problem med bromskraftsfördelningen hö-vä bak. Vä tar 1,3 och hö 0,7. Reduceringsventil bytt, högerok bytt, klossar bytta, luftat enligt Haynes manual, rör och slangar från red.vent till ok på höger bytt då ett rör var ruskigt böjt och vridet. Mär man bromsar går det att med lite våld röra hö bakdäck.
Luftnippeln är av på vä ok bak så det har ej kunnat luftats. Nu funderar jag.
- Ska jag byta ok vä bak samt slangar och rör fram till red.vent samt se till att det är nya redvent på båda sidor?
Funderar på om red.venten sitter rätt. Har bara bytt som det satt innan och då var det B5-nippel till och A-nippel från. Vad händer om den sitter åt fel håll?
Tacksam för svar. Jag vet inte vad jag ska göra. Är säkert ett skitenkelt fel.
det är troligen vänster redvent som är kass, så var det på min iaf och jag hade samma värden.
205 Gti -89
Bromsproblem bak,205GTI-89
Tjena !!!
Med reduceringsventil menar du lastkännande ventil ? I så fall är det så att Vänster ventil har kärvat fast i helt öppet läge och och höger funkar som den ska, du kan spreja in 556 eller liknande på ventilerna som sitter bakom vipparmen .Vipparmen är fäst med 1 skruv i ventilhuset och i andra änden är fjädern fäst. Spreja in och försök röra på ventilerna det är bara 1-2 mm som dom går att röra.Be någon bromsa för att sedan släppa, tryck sedan på ventilen och upprepa detta några gånger så kommer det förmodligen att släppa . Tänk på att ventilhuset är av aluminium så du inte trycker sönder det.
Med reduceringsventil menar du lastkännande ventil ? I så fall är det så att Vänster ventil har kärvat fast i helt öppet läge och och höger funkar som den ska, du kan spreja in 556 eller liknande på ventilerna som sitter bakom vipparmen .Vipparmen är fäst med 1 skruv i ventilhuset och i andra änden är fjädern fäst. Spreja in och försök röra på ventilerna det är bara 1-2 mm som dom går att röra.Be någon bromsa för att sedan släppa, tryck sedan på ventilen och upprepa detta några gånger så kommer det förmodligen att släppa . Tänk på att ventilhuset är av aluminium så du inte trycker sönder det.