Dåligt blås i ventiationen.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Jonathan

Dåligt blås i ventiationen.

Post by Jonathan »

Tja! har en 205gti 89. Har börjat rusta den för vintern. fläkten som satt i blåste dåligt och levde om (både när den satt där den skulle och när ja testade den löst) så ja beställde en begagnad fläkt, som även den lever satan, men den blåser iaf bättre än gamla. Den verkar blåsa bra även när ja skruvat dit den, men de blåser dåligt där det ska blåsa.. om ni förstår (rakt fram, mot rutan, golvet...) Har haft isär snart halva inredningen för att kanske hitta nått reglage som ställer till det? men det verkar inte som det. Kan batteriet/värmepaketet bli igentäpt me skit så att när man slår på värmen blåser de knappt någonting alls? ah,, hoppas ni förstår mitt problem och att nån annan haft det och löst det.
mvh Jonte
Zkronk

Post by Zkronk »

Det var en del skit vid värmepaketet när jag böt det på min junior, en massa barr och sånt.. Men jag vet inte hur mycket det ströp flödet.
Jonathan

Post by Jonathan »

Ja har haft lös det och tittat... men de var då rent... ska byta det ändå.. =) Har kollat alla kanaler och spjäll och de verkar va schysst. så de är väl fläkten igen då? Hur mycket blåser era peugeoter? blåser det lätt bort ett papper om man lägger de på hålet som blåser mot rutan och slår på fläkten? mvh Jonte
elvis

Post by elvis »

jag vet inte om din peugeot har kupéfilter. jag bytte min och reagerar på att nästan aldrig någon som byter. (blir kanske inte bättre flöde men renare luft) :wink:

jag vet i allfall att på min gamla volvo 850 så var det 2st säkringar.
1st från min-mellan och en extra till "max". kolla om det funkar på alla lägen.
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Bengt C

Post by Bengt C »

Har man cupéluftfilter bör man byta med ca 5.000 mils mellanrum. Har man ett för gammalt filter blir det en väldig skillnad i flöde när man byter. Har man AC kan man kolla genom att slå på recirkulationen. Om då flödet ökar markant, är antagligen cupéluftfiltret igensatt. Det är ingen god idé att ta bort filtret. Bilen blir markant skitigare invändigt om man kör utan filter. Jag köper inte filter utan tillverkar själv av sådant där filtermaterial som används i fönsterventiler och ventilationsanläggningar.
Post Reply