Byta hjullager bak 605 -97
Byta hjullager bak 605 -97
Jag konstaterade efter jag kört hem från jobbet nu o funderat på va fn.... de var som lät så jäkligt, att mitt hjullager bak var bra glappt o varmt nog att bränna sig på. Jag undrar va de är för typ av lager o om de är enkelt att byta. Misstänker med tanke på priset att det är hela navet man byter. Mekonomen ville ha 2890:- och micro 1680:-. Om de nu är hela navet man byter så bör de inte vara värre att man klarar de ute på parkeringen med de vanligate verktygen eller? Bor i lägenhet utan verkstad...
Ja det är ett helt nav. I värsta fall kan du behöva avdragare för att få av det från axeln, men det kan gå att knacka loss också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bendix sitter bara på årsmodell -90 vad jag vet. De bytte någonstans i början av 91 (mars?). Jag har Bendix, du bör nog ha Bosch. Bendix har 48 kuggar, Bosch har 29. Här ser du hur de olika kransarna ser ut (efter att man knackat av dem från naven
Du behöver en 40 mm hylsa med lång hävarm (3/4", 50 cm) för att få loss centrumbulten. Du drar lämpligen bort lagret med en två-armad avdragare. Det är stor risk att lagret (och framför allt inre tätningen) separerar en aning när du tar bort det; inre innerringen blir kvar på axeln. Man måste sätta avdragaren i en viss position, för att den ska få grepp bakom inre ringen. Om tätningen av ett eller annat skäl skulle separera när det nya lagret ska på plats, kan man göra en liten krok av tunn ståltråd som man drar runt i springan för att lägga V-ringen rätt.
Med rätt verktyg går arbete utan vidare att utföra på parkeringen utanför ett hyreshus.
Du skriver att det blir varmt så du bränner dig. Har du verkligen kollat så att det inte är problem med färdbroms eller handbroms? Mer troligt om du frågar mig.
Du behöver en 40 mm hylsa med lång hävarm (3/4", 50 cm) för att få loss centrumbulten. Du drar lämpligen bort lagret med en två-armad avdragare. Det är stor risk att lagret (och framför allt inre tätningen) separerar en aning när du tar bort det; inre innerringen blir kvar på axeln. Man måste sätta avdragaren i en viss position, för att den ska få grepp bakom inre ringen. Om tätningen av ett eller annat skäl skulle separera när det nya lagret ska på plats, kan man göra en liten krok av tunn ståltråd som man drar runt i springan för att lägga V-ringen rätt.
Med rätt verktyg går arbete utan vidare att utföra på parkeringen utanför ett hyreshus.
Du skriver att det blir varmt så du bränner dig. Har du verkligen kollat så att det inte är problem med färdbroms eller handbroms? Mer troligt om du frågar mig.
Last edited by Bengt C on Thu Nov 08, 2007 21:02, edited 1 time in total.
Jo ljudet och värmen skulle kunna tala för att bromsen felar. Jag gjorde bara en väldigt snabb analys av de igår när jag kom hem från jobbet genom att ta tag i hjulet och gunga bilen när den stod parkerad och kände då ett rejält glapp i höger bakhjul och kände då på navet av bromsskivan o den var varm nog för att de skulle vara bra obehagligt. De skulle kunna vara som du säger att bromsen ligger mot o de är det som alstrar värmen och möjligtvis att den värmen fått hjulet att lossna så det är det glappet jag känner. Kom hem sent o orkade inte lyfta upp bilen o undersöka närmre men ska göra de idag men jag skulle bli förvånad om de inte är lagret som glappar.
Ok, har du ett kännbart glapp är det naturligtvis lagret som är orsaken. Kanske håller centrumbulten på att skruva upp sig, innerringarna glider isär en smula och du får en del ofrivillig camber. När sedan bromsskivan står snett kan det säkert ta i både i färd och handbroms, därav värmen.
Verktygen jag nämnde ovan (40 mm hylsa och två-armad avdragare) behövs för själva lagret. Sedan kan det var problem att få av skivan också, om man inte grejat med det innan. Jag vet inte hur van du är att meka med detta. Jag har tipsat lite i denna tråd och kolla även denna info på världens bästa BMW sida. 605:an är i princip identisk.
Det är vanligt att handbromsdetaljerna går sönder lite grand när man börjar riva i skiten. Byt lagret och försök sätta ihop joxet igen. Det kan bli så att du inte kan få ihop handbromsprylarna och att du får sätta ihop bilen och sedan göra ett "omtag" när du skaffat monteringsdetaljer eller backar till handbromsen. Ev skaffar du allt och ber att få lämnad tillbaka handbromsdetaljerna om de inte kommer till användning.
Verktygen jag nämnde ovan (40 mm hylsa och två-armad avdragare) behövs för själva lagret. Sedan kan det var problem att få av skivan också, om man inte grejat med det innan. Jag vet inte hur van du är att meka med detta. Jag har tipsat lite i denna tråd och kolla även denna info på världens bästa BMW sida. 605:an är i princip identisk.
Det är vanligt att handbromsdetaljerna går sönder lite grand när man börjar riva i skiten. Byt lagret och försök sätta ihop joxet igen. Det kan bli så att du inte kan få ihop handbromsprylarna och att du får sätta ihop bilen och sedan göra ett "omtag" när du skaffat monteringsdetaljer eller backar till handbromsen. Ev skaffar du allt och ber att få lämnad tillbaka handbromsdetaljerna om de inte kommer till användning.
Lagret sitter inte fruktansvärt hårt på axeln. Vore det inte för att bromsskölden är vek, skulle man kanske kunna dra ut inre ringen med en kofot som man stöttar mot skölden. Två-armad avdragare är att föredra. Men man ska sätta käftarna på rätt ställe bakom lagret, för att få ett bra grepp på innerringen. Då kommer lagret ut i ett stycke. Bra att veta om man ska demontera ett friskt lager som ska återanvändas.
Det nya lagret kan man knacka på plats. Det är bara frågan om att "förlänga" yttre innerringen med en bit rör eller liknande. En 27, eller 32 hylsa passar skapligt (minns inte vilken). Det räcker att axelgängan kommer in några varv i hylsan, sedan drar man in lagret sista biten med den vanliga centrummuttern (som alltså är 40 mm).
Det nya lagret kan man knacka på plats. Det är bara frågan om att "förlänga" yttre innerringen med en bit rör eller liknande. En 27, eller 32 hylsa passar skapligt (minns inte vilken). Det räcker att axelgängan kommer in några varv i hylsan, sedan drar man in lagret sista biten med den vanliga centrummuttern (som alltså är 40 mm).
Det jag skrev i föregående post visar sig inte stämma helt och hållet. Upptäckte det idag när jag grejade med bakaxeln.
Vissa lager (mina original) faller oundvikligen isär när man sätter en lite större avdragare på hjulflänsen för att dra av det. Sedan får man ta loss inre innerringen med en lite mindre avdragare. Lager från SKF kommer däremot ut i ett stycke i första operationen. På dess lager kan man tydligen inte separera innerringarna vilket alltså gör det omöjligt att fetta om lagret om man skulle vilja göra det.
Vissa lager (mina original) faller oundvikligen isär när man sätter en lite större avdragare på hjulflänsen för att dra av det. Sedan får man ta loss inre innerringen med en lite mindre avdragare. Lager från SKF kommer däremot ut i ett stycke i första operationen. På dess lager kan man tydligen inte separera innerringarna vilket alltså gör det omöjligt att fetta om lagret om man skulle vilja göra det.