Motorstyrnings enhet Peugeot 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dojje

Motorstyrnings enhet Peugeot 206

Post by Dojje »

Hej!

Har lämnat in min Peugeot 206-05 på peugeot verkstad då jag fick problem med att bilen inte startade, började krångla lite först och blev värre och värre och till slut ville den inte starta alls.

Nu har dom konstaterat att det är motorstyrnings enheten som är kass på bilen och den kostar 9000:- utan arbete och det känns ju fantastiskt roligt att köpa det till en nästan helt ny bil enligt mig.

Enligt mekanikern går den inte att laga, eller ersätta med en begagnad från tex en krockad 206 utan måste köpas helt ny.

finns det nån som är kunnig här som kan bekräfta att det är fallet eller är det bara att dom är ute efter att tjäna pengar?

Mvh Daniel
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är inte så lätt att bekräfta via internet vad som är fel på din bil utan att titta på den. Vet inte hur det funkar med startspärr och sånt på dem, men annars skulle du ju kunnat låna en box av nån i klubben och prova med.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Waern
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Waern »

Det är så att i din motorstyrbox ligger din transponder kod inprogramerad (vilket bara går att göra en gång) samma kod ligger även i Bsiboxen "styrboxen som är spindeln i nätet med flera funktioner" dom måste matcha varandra. Därför går det inte att byta till en beg. box

Det skulle teoretiskt sett vara möjligt att byta både motorstyrboxen och Bsi boxen om du vet transponderkoden till bilen dom satt i :-k
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Waern wrote:Det är så att i din motorstyrbox ligger din transponder kod inprogramerad (vilket bara går att göra en gång) samma kod ligger även i Bsiboxen "styrboxen som är spindeln i nätet med flera funktioner" dom måste matcha varandra. Därför går det inte att byta till en beg. box

Det skulle teoretiskt sett vara möjligt att byta både motorstyrboxen och Bsi boxen om du vet transponderkoden till bilen dom satt i :-k

Så har jag gjort på en 206:a.. det funkar, vart motorkabelhärva oxå p.g.a kortis. Det var kortisen i härvan som pajja boxen alltså. To
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Richard Gustavsson wrote:
Waern wrote:Det är så att i din motorstyrbox ligger din transponder kod inprogramerad (vilket bara går att göra en gång) samma kod ligger även i Bsiboxen "styrboxen som är spindeln i nätet med flera funktioner" dom måste matcha varandra. Därför går det inte att byta till en beg. box

Så har jag gjort på en 206:a.. det funkar, vart motorkabelhärva oxå p.g.a kortis. Det var kortisen i härvan som pajja boxen alltså. To

Hehe, jag ska aldrig köpa en bil så ny att den har canbus och skit. Hopplöst när man inte kan laga allt själv längre :(
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt C

Post by Bengt C »

Nä, fy f*n vad sånt här stinker. Vad ska man ta sig till om 10 år eller så? Man kanske får bygga egna styrenheter och sätta dit...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Bengt C wrote:Nä, fy f*n vad sånt här stinker. Vad ska man ta sig till om 10 år eller så? Man kanske får bygga egna styrenheter och sätta dit...

Nej, man sliter ut hela kabelhärvan och bygger en egen efter tycke och smak 8)
Post Reply