Bilen dog - generatorproblem?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Blizze

Bilen dog - generatorproblem?

Post by Blizze »

Hej, min peugeot dog här om dagen, det började plötsligt en dag att laddningslampan lyste svagt när man startade bilen men då kunde man varva upp den lite så slutatade lampan lysa under hela färden, detta fungerade bra under en dag men dagen efter så slutade laddningslampan ej att lysa även fast man varvade upp bilen ganska ordentligt och bilen fick mindre och mindre ström (lampor började lysa svagare, torkarna gick segare osv...) och tillslut dog bilen efter en kort färd och vägrar nu att starta. Bilen har gått bra annars tills detta problem uppstod :S.
Bilen är förövrigt en peugeot 405 gtx -93.

Vad kan tänkas vara felet, kom gärna med tips och idéer! Det borde väl inte vara batteriet som är problemet utan generatorn? Kanske generatorkolen eller remen skulle behöva bytas/spännas (Fast remen verkade sitta bra och såg inte så jätte sliten ut och den brukar väl tjuta innan den ger upp) ?

Alla tips är välkommna!

Tack på förhand.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Känns som generatorn är slut, verkar vara ett vanligt fel, jag har råkat ut för det några gånger nu. Byt antingen kolen eller generatorn, de e ganska billiga..

:thumbup:
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Supra

Post by Supra »

ja de är mest troligt att generatorn slutat funka..Hade exakt samma upplevelse som dig fast i en scania..Jag satt och körde, på väg hem från Ö-vik, och halvvägs hem som börja allt ljus bli svagare plus att radion dog..slog jag av hel lyset så funka radion igen:P

den bytte dom generator i och nu funkar den som aldrig förr:)
MVH//Henrik || 405 T16
Blizze

Post by Blizze »

tack för dom snabba svaren :D
Bör jag kanske börja med att prova byta själva kolen och hoppas på att det löser sig då, är det mycket jobb osv? Eller är det kanske lika bra att byta hela generatorn direkt, men är inte en ny generator ganska dyr?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Blizze wrote:tack för dom snabba svaren :D
Bör jag kanske börja med att prova byta själva kolen och hoppas på att det löser sig då, är det mycket jobb osv? Eller är det kanske lika bra att byta hela generatorn direkt, men är inte en ny generator ganska dyr?

Jag brukar bara skruva loss den och slänga i en "ny" från skroten, de tar runt 200-400kr beroende på hur bra du handskas med dem ;)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
madcap

Post by madcap »

kan vara batteriet med, men d e ju bara att mäta hur mycket den laddar när bilen e igång å när den e av. hade liknande detta problem i en audi å då var det batteriet.
/Benny Hesselgard
saab 900 -88 (parkerad i stolpe)
celica -89 (stake genom blocket)
celica -86 (stulen å bränd)
jetta -86 (skuren motor)
Civic coupe -95 (voltad in i trädgård) 141Db
micra-89 (totalhavererad å skrotad)
205 Gti (bränt elsystem, nu fixat) 136 Db snart mer
Mazda B2500 pickis. Bruksbil...eller inte sönderrostad ram
Ska nog sluta med bilar...:P

TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Generatorn sitter lite knöligt till om du har ac. Iofs så har du inte lika skrymmande insug som mi16 har så då ska det nog gå ganska bra att få ur den.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Bengt C

Post by Bengt C »

Utifrån din beskrivning skulle jag tro att kolen är slut. Hur krångligt det är att byta dessa beror på vilket fabrikat det är på generatorn. Är det en Mitsubishi behöver man ta ut hela generatorn och öppna den för att kunna byta kolen. På andra fabrikat kan det vara så att kolen går at byta från utsidan. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket det är. Om man kört ner kolen kan det vara så att man behöver svarva lite på släpringarna i alla fall (vilket innebär att generatorn måste klyvas). Min erafarenhet är att en Mitsubishi går 35.000 mil innan kolen är slut, Bosch går ca 25.000 mil. Man kan naturligtvis byta hela generatorn och därmed betala lite mer om man vill att det reparationen ska bli enklare.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Bengt C wrote:Utifrån din beskrivning skulle jag tro att kolen är slut. Hur krångligt det är att byta dessa beror på vilket fabrikat det är på generatorn. Är det en Mitsubishi behöver man ta ut hela generatorn och öppna den för att kunna byta kolen. På andra fabrikat kan det vara så att kolen går at byta från utsidan. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket det är. Om man kört ner kolen kan det vara så att man behöver svarva lite på släpringarna i alla fall (vilket innebär att generatorn måste klyvas). Min erafarenhet är att en Mitsubishi går 35.000 mil innan kolen är slut, Bosch går ca 25.000 mil. Man kan naturligtvis byta hela generatorn och därmed betala lite mer om man vill att det reparationen ska bli enklare.

Som Bengt säger är det rätt kört att byta kol i Mitsu-generatorn. Bosch generatorn har dock acces från utsidan så att du kan byta hela laddningsregulatorn, inte så dyrt. Du måste troligen ta ut generatorn innan du kan se vilken typ det är. Kan vara Valeo och Paris Rhone också, även där är det probs att byta som med Mitsu.

Vad du kan passa på att kolla är anslutningarna till din generator innan du byter. Min slutade att ladda för en tid sedan, så jag bunkrade upp med ny generator och började förbereda ett byte. Det visade sig vara kabeln till laddregulatorn som hade gått av, samt att pluskabeln till batteriet var nära av den med. Efter idoga omskarvning funka allt kanon igen.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Blizze

Post by Blizze »

Hmm, det var en mitsubishi-generator och kolen satt lite illa till på den (Ingen idé att börja byta dom :S), så det blir att köpa en ny generator men ska kolla med skroten först om de finns nån bättre begagnad :) Tack för svaren!

el cacique wrote:Vad du kan passa på att kolla är anslutningarna till din generator innan du byter. Min slutade att ladda för en tid sedan, så jag bunkrade upp med ny generator och började förbereda ett byte. Det visade sig vara kabeln till laddregulatorn som hade gått av, samt att pluskabeln till batteriet var nära av den med. Efter idoga omskarvning funka allt kanon igen.

Jorå, får nog kika anslutningarna också för säkerhets skull :)
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Blizze wrote:Hmm, det var en mitsubishi-generator och kolen satt lite illa till på den (Ingen idé att börja byta dom :S), så det blir att köpa en ny generator men ska kolla med skroten först om de finns nån bättre begagnad :) Tack för svaren!

el cacique wrote:Vad du kan passa på att kolla är anslutningarna till din generator innan du byter. Min slutade att ladda för en tid sedan, så jag bunkrade upp med ny generator och började förbereda ett byte. Det visade sig vara kabeln till laddregulatorn som hade gått av, samt att pluskabeln till batteriet var nära av den med. Efter idoga omskarvning funka allt kanon igen.

Jorå, får nog kika anslutningarna också för säkerhets skull :)

Om du haffar en på skroten kan du passa på att vara lite kräsen, dvs om det finns gott om dem. Finns Bosch så ta en sånn och byt laddregulator innan du sätter i den. Om lager och annat är helt i den och du byter laddreg. så lär den hålla ett tag.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Bengt C

Post by Bengt C »

el cacique wrote:
Bengt C wrote:...Är det en Mitsubishi behöver man ta ut hela generatorn och öppna den för att kunna byta kolen. På andra fabrikat kan det vara så att kolen går at byta från utsidan. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket det är. Om man kört ner kolen kan det vara så att man behöver svarva lite på släpringarna i alla fall (vilket innebär att generatorn måste klyvas)...

Som Bengt säger är det rätt kört att byta kol i Mitsu-generatorn...

Nej, jag skrev inte att det är kört, bara lite krångligare. Om man bara byter kol på en Bosch kan det hända att släpringarna inte är fräscha och då kan det bli så att man får byta med kanske 6.000 mil intervall framöver. Dessutom är risken överhängande att man får stop ute på vägen när kolen går ner sig igen. Det är, även om man har en Bosch, en god ide att ta isär generatron, kika på släpringarna och kanske svarva om den. Mitsubishigeneratorn är av hög kvalite med t.ex. hållbara släpringar. Jag fick ett diodhaveri på min och det var ganska enkelt att både klyva generatorn, byta brygga och regulator/kol. Visst, man behöver löda. Men om man kan det (eller får hjälp) så är det inte svårt.

Jag är lite nyfiken: Hur långt gick din bil innan Mitsubishigeneratorn la av? Min hade gått 33.0000 mil när en diod gick sönder. Då var det ca 1 mm kvar på kolen och de var exakt lika slitna (något jag aldrig sett på en Bosch).

ImageImage
Blizze

Post by Blizze »

Den har gått 21000 mil ungefär och det var väl en 2-3mm kvar på kolen så det kanske är något annat fel eftersom dina hade 1mm kvar?

En utbytesgenerator kostar 2700:- här i stan också, fyfan va dyrt :/ fast det är kanske därikring dom ligger? jaja men ska kolla me skroten först o främst, får hoppas att det finns nån bättre-begagnad där.
madcap

Post by madcap »

du kan ju kolla köp å sälj här åxå
/Benny Hesselgard
saab 900 -88 (parkerad i stolpe)
celica -89 (stake genom blocket)
celica -86 (stulen å bränd)
jetta -86 (skuren motor)
Civic coupe -95 (voltad in i trädgård) 141Db
micra-89 (totalhavererad å skrotad)
205 Gti (bränt elsystem, nu fixat) 136 Db snart mer
Mazda B2500 pickis. Bruksbil...eller inte sönderrostad ram
Ska nog sluta med bilar...:P

TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
Bengt C

Post by Bengt C »

Blizze wrote:Den har gått 21000 mil ungefär och det var väl en 2-3mm kvar på kolen så det kanske är något annat fel eftersom dina hade 1mm kvar?

Ja, jag skulle gissa att det är något annat fel. Mina kol hade 1 mm utstick och fungerade. Generatorn la av pga att en diod gått sönder. Kanske har det hänt samma sak för dig? Jag bifogar bilder på den trasiga dioden, samt en som visar hur en regulator/kolhållare ser ut på en Mitsubishi. Den trasiga dioden är den som spruckit samt har en liten tennklump brevid sig. Tennet beror inte på haveriet, utan på att jag försökt (mjuk-)löda loss dioden, utan att lyckas.

ImageImage

Min första generatorreparation gick inte perfekt egentligen. Jag gav bara 730 kr för både diodbrygga och regulator/kol hos en bilelektriker. Generatorn är en 120 A feting, så jag bedömer att priset var helt ok. (Pensionerad jättetrevlig karl, kanske grossistpris?) Regulatorn var emellertid inte original (HC CarGo) och passade inte perfekt. Jag var tvungen att svarva av en plastfläns för att den skulle bottna ordentligt i sitt fäste. Pga det perfekta slitaget på kolen gjorde jag inget åt släpringarna.

Efter 6.500 mil havererade generatorn igen, denna gång kolen. De var ojämnt slitna och den ena släpringen hade ett spår. Jag gjorde då så att jag tog originaregulatorn från Mitsubishi och bytte kolen mot nya från en Biltema regulator (98:-) Piratregulatorn och de gamla Mitsubishikolen syns på bilden ovan. Sedan svarvade jag släpringarna fina igen. Utifrån deras vita färg samt att det gick lite tungt bedömmer jag att de var av rostfritt stål snarare än koppar. Jag hoppas att de är "kompatibla" med de kol jag petade dit. Den nya installationenn har fungerat utan problem i 2.000 mil nu.
Kirken

batteriet?

Post by Kirken »

jag har liknande fel på min bil.. fast bateri lampan lyser bara när jag varvar upp den smatidigt som fläkten är på...
å min bil vår laddninng enligt mät instrumetnt...
och startar den inte på första så orkar inte batteriet mer sen...

så i mitt fall känns de som om att batteriet inte pallar med mer...

ville bara tillägga att min generator har pallat 30 000 mil
remen är bytt... men inte generaton...
dags att byta?
Mvh Chrille
Bengt C

Re: batteriet?

Post by Bengt C »

Kirken wrote:ville bara tillägga att min generator har pallat 30 000 mil
remen är bytt... men inte generaton... dags att byta?

Nej inte byta, men en översyn och kolbyte vore ett smart drag om du tänkt ha kvar bilen och vill ha den hyfsat driftsäker. Din generator har nu den åldern då kolen ger upp. Moderna insprutningsmotorer klarar sig inte utan ström. När kolen går, kan du i bästa fall köra någon enstaka timma (med släckta ljus). Jag är starkt för principen "Don't fix it if it ain't broken.", men i detta fall är det utpräglat smart att göra något i förebyggande syfte. Själv har jag aldrig varit så smart och således blivit stående utmed vägen med trasig generator på samtliga bilar jag haft. I fallet Volvo 145 var det emellertid bara att släcka allt och åka hem. (B20 förgasarmotor)
Kirken

Post by Kirken »

Bengt C wrote:
Kirken wrote:ville bara tillägga att min generator har pallat 30 000 mil
remen är bytt... men inte generaton... dags att byta?

Nej inte byta, men en översyn och kolbyte vore ett smart drag om du tänkt ha kvar bilen och vill ha den hyfsat driftsäker. Din generator har nu den åldern då kolen ger upp. Moderna insprutningsmotorer klarar sig inte utan ström. När kolen går, kan du i bästa fall köra någon enstaka timma (med släckta ljus). Jag är starkt för principen "Don't fix it if it ain't broken.", men i detta fall är det utpräglat smart att göra något i förebyggande syfte. Själv har jag aldrig varit så smart och således blivit stående utmed vägen med trasig generator på samtliga bilar jag haft. I fallet Volvo 145 var det emellertid bara att släcka allt och åka hem. (B20 förgasarmotor)

okey will do! jobbigt eller lätt att bya kol på min bil?
ingen erfarenhet av det alls..
hade en gammal gammal polo som rämmen gick på å den körde ja
säker 20 mil med om inte mer innan ja upptäkte de en kväll....
=)

va kostar en ny generator?
eller kol?
Mvh Chrille
Bengt C

Post by Bengt C »

Kirken wrote:va kostar en ny generator? eller kol?

Beror på fabrikat. Generator kanske 1.000-3.000 kr. Kol/regulator 100-300 kr. Men utifrån din beskrivning kanske du har något fel i din generator också. Det där att laddningslampan lyser under vissa omständigheter tyder på det.
Kirken

Post by Kirken »

Bengt C wrote:
Kirken wrote:va kostar en ny generator? eller kol?

Beror på fabrikat. Generator kanske 1.000-3.000 kr. Kol/regulator 100-300 kr. Men utifrån din beskrivning kanske du har något fel i din generator också. Det där att laddningslampan lyser under vissa omständigheter tyder på det.

jag hade isär generatorn idag va någon mitsu generator
den hade nog gått hårt lagren va helt slut så va stiftet som sitter baktill helt sönder rostat...
så införskaffar nog en ny generator samt batteri....

Vart hittar man billigast möjliga generator?
tänkte ev köpa en på skroten? bra ide?
Mvh Chrille
Post Reply