Simons Ljuddämpare
Simons Ljuddämpare
Hej.
Gör det stor skillnad på ljud om man byter bakre dämparen till en simons som dom säljer på mekonomen?
Vill ha en vassare och sportigare ljud från min Mi16 2,0 nämligen.
Eller måste man byta båda dämparna? Och gör storleken stor skillnad?
Gör det stor skillnad på ljud om man byter bakre dämparen till en simons som dom säljer på mekonomen?
Vill ha en vassare och sportigare ljud från min Mi16 2,0 nämligen.
Eller måste man byta båda dämparna? Och gör storleken stor skillnad?
ok ska kolla upp det då
men det räcker altså att byta bakre dämpare bara?
Förresten har hört ibland om Japs-dämpare men vad är det igentligen? Är det ett märke eller en speciell sort :S
EDIT: Hittade inte apple dämpare på mekonomens sida... någon som vet var dom säljs?
Och förresten de rostfria simons som mekonomen säljer, är de något att ha?
Förresten har hört ibland om Japs-dämpare men vad är det igentligen? Är det ett märke eller en speciell sort :S
EDIT: Hittade inte apple dämpare på mekonomens sida... någon som vet var dom säljs?
Och förresten de rostfria simons som mekonomen säljer, är de något att ha?
Simons dämpare i vanlig plåt är av genomströmningstyp. Dvs du kan titta rakt igenom dem. Innehållet är bara ett perforerat rör med dämpmaterial runt omkring. De dämpar sämre och sämre med lägre motorvarvtal. Jag har byggt med Simons till min 605 och är inte nöjd. Bröligt på låga varvtal, precis som Snillet skrev. Rostar plenty också för den delen. Kanske att plåttjockleken är sådan att de håller länge dock. Det återstår att se. Jag misstänker att deras rostfria är gjorda enligt samma princip.
maeth wrote:Förresten har hört ibland om Japs-dämpare men vad är det igentligen? Är det ett märke eller en speciell sort :S
Japsdämpare är väl inget märke i sig utan mest ett ord för dämpare som egentligen inte dämpar överhuvudtaget
Oftast, om inte alltid, en blankpolerad ljuddämpare med 4-5" utblås som visserligen kan låta bra på en del bilar, men missbrukas rejält på bilar där de inte alls passar.
Bengt C wrote:Rostar plenty också för den delen. Kanske att plåttjockleken är sådan att de håller länge dock.
Dämpullen hinner ändå förintas långt innan dom rostar sönder, då låter dom för jävligt!
Låter typ såhär: http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 13high.flv
Last edited by HellMek on Tue Jan 15, 2008 20:15, edited 1 time in total.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag är inne på samma veva som dig !
Ska byta sista dämparen tänkte ja. Men jag har ej bråttom.
Apple aldrig hört talas om. Någon skrev att mekonomen finns det någon annan sida man kan kolla dom systemen på?
mys
Maeth har du öppetluftfilter ?
Jag håller på att konstruera och göra ett öppetluftfilter kit till våra motorer.
mi16 2.0l och s16 samt dom 2.0i på xm och xantia
Kommer bli grymt bra.
Är du intresserad isånnafall ?
Ska byta sista dämparen tänkte ja. Men jag har ej bråttom.
Apple aldrig hört talas om. Någon skrev att mekonomen finns det någon annan sida man kan kolla dom systemen på?
mys
Maeth har du öppetluftfilter ?
Jag håller på att konstruera och göra ett öppetluftfilter kit till våra motorer.
Kommer bli grymt bra.
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!
svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se
Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se
Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
605 Sri
TheDagger wrote:Bengt C wrote:Rostar plenty också för den delen. Kanske att plåttjockleken är sådan att de håller länge dock.
Dämpullen hinner ändå förintas långt innan dom rostar sönder, då låter dom för jävligt!
Den sugs med ut helt enkelt. Ganska vanligt faktiskt, enligt "tobbe tuff" drabbas även appledämparna av detta.....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snillet spambot wrote:TheDagger wrote:Bengt C wrote:Rostar plenty också för den delen. Kanske att plåttjockleken är sådan att de håller länge dock.
Den sugs med ut helt enkelt. Ganska vanligt faktiskt, enligt "tobbe tuff" drabbas även appledämparna av detta.....
Man får vad man betalar för då med andra ord.
TimMi16 wrote:Maeth har du öppetluftfilter ?
Kommer bli grymt bra.
Väldigt intresserad
Säg till när du kan ha ett klart till mig
maeth wrote:TimMi16 wrote:Maeth har du öppetluftfilter ?
Kommer bli grymt bra.
Väldigt intresseradhar velat ha ett innan... det fanns ett kit till 2-litarn från K&N innan men det finns ju inte längre, pratade med dom om det.
Säg till när du kan ha ett klart till mig
Jag ska prova ut ett till min egna först, så jag vet hur det ska vara.
Sedan kommer jag nog att sälja 2 varianter en budget variant och en mycket finare. Båda kiten kommer ha återcirkulerande vevhusvent
Innebär att jag måste svetsa.
Sedan som tillbehör så kommer ett shysst avskärmningslåda med slanganslutning för kalluft från fronten. Jag funderar på lackad aluminum durkplåt
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!
svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se
Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
605 Sri
svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se
Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
605 Sri
Jag har ett komplett simons på min 205a och det låter fint och lagom mycket. Livstids garanti så länge köparen av systemet äger bilen
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj