Torsionsstavar??

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Ned

Torsionsstavar??

Post by Ned »

Håller på och samlar information innan sänkningen (justerbar väghållningssats) och hörde att man ska ha nya torsionsstavar om man vill att dämpningen ska vara hårdare. Är inte riktigt hemma på denna område men jag hoppas att Ni förstår mina utryck och vad jag menar :wink:

Såg att dessa kostar en hel del :evil:
Ni som har sänkt bilen, hur har ni gjort? Köpt nya eller kör med de gamla.
Alla förslag är välkomna!
Vill inte slänga ut 5000 på torsionstavar (pris från rallycar.com)
Tack på förhand!
-----------
*306 GTi*

##Rostig Rex-cykel 3vxl ;)##
-----------
Avställd pga indraget körkort :evil: Inte nu längre :)
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Vi kör med samma!! Som du säger är det väldigt dyrt att köpa nya.

Men Pär mumlade om en ev lösning på det problemet i Kinnekulle... :roll:
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Jocke W

Post by Jocke W »

jag är inte helt hundra på det här..men man kan få nåt företag som håller på med järn svarvning och sådant att göra torsionstavar i grövre dimision.
Om du verkligen vill ha det bra..så ska du nog satsa på det oxå tycker jag..

Nu får Pär ta över...han vet mer!
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
André V

Post by André V »

Fast dämpningen blir förstås inte hårdare av grövre torsionsstavar...
Däremot får man styvare fjädring bak, som troligtvis måste kompenseras med motsvarande hårdhet i dämparna.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Jag har varit i kontakt med en kille som ev kunde fixa så ett företag kunde göra grövre torsionsstavar, vet dock inget pris ännu men är det fler som är intresserade så blir det säkert billigare. Detta gällde i så fall till 205:an, ska forska lite mer i det så kan jag ju ta upp det igen om det blir aktuellt
/Stefan
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Vad är torsionsstavarna i för material? *nyfiken*
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jocke W

Post by Jocke W »

effe wrote:Jag har varit i kontakt med en kille som ev kunde fixa så ett företag kunde göra grövre torsionsstavar, vet dock inget pris ännu men är det fler som är intresserade så blir det säkert billigare. Detta gällde i så fall till 205:an, ska forska lite mer i det så kan jag ju ta upp det igen om det blir aktuellt
/Stefan

jag är intresserad!..
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Bara för att förtydliga, även om du säkert redan vet det Ned. Det är bara baktill som det är aktuellt att ev. byta torsionsstavar. Fram sitter det helt vanliga fjäderben (stötdämpare + fjäder).

Jag skulle säga att man kommer väldigt långt genom att bara byta till kraftigare stötdämpare bak i samband med sänkningen.

Sänkningen görs för övrigt genom att man flyttar splinesens infästning (vrider torsionsstaven i sin infästning så att säga).

Mvh Stefan
Jocke W

Post by Jocke W »

Stefan_306S16 wrote:Jag skulle säga att man kommer väldigt långt genom att bara byta till kraftigare stötdämpare bak i samband med sänkningen.

Mvh Stefan

Men inte hela vägen =)...nä men jag ska köra mycket bana med min bil och bygger den för just det..så jag skulle gärna vilja ha kraftigare torsionstavar.

Är det svårt att byta hela torsions stavarna?..jag har bara tittat lite där bak..inte pillat med dom...än :roll:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Ja just det, det är fjädringen som blir hårdare om man byter till grövre torsionsstavar. Jag kan inte riktigt uttala mig om original torsionsstavar räcker eller ej.

Men mjuka fjädrar kan inte riktigt kompenseras med hårdare dämpare. Precis i instyrningen har det ungefär samma effekt, men i statisk kurvtagning hjälper inte dämparna till.

På en framhjulsdriven bil utan diffbroms är det bättre att ha den största krängstyvheten bak och om man styvar upp framfjädringen och därmed krängstyvheten i fram, så känns det logiskt att försöka göra ngt åt styvheten i bak oxå. Alltså krängstyvheten påverkas mycket av fjädringen, inte bara av krängningshämmaren.

Vad jag sagt att jag kan försöka göra är att om jag får en ritning eller förlaga som jag kan rita av så kan jag kolla med en firma om de kan ta fram ett antal torsionsstavar billigare än rallycar.com och isåfall skulle jag kunna samordna det köpet om ingen annan tar initiativet. Ev kan jag ta in det i sortimentet i BMP om jag bedömer att jag kan gå runt på det.
EN 14497
Loffas

Post by Loffas »

hur funkar det med fjädringens strävan att fjädra tillbaks? blir den mindre snabb eller blir den som org?
André V

Post by André V »

Loffas wrote:hur funkar det med fjädringens strävan att fjädra tillbaks? blir den mindre snabb eller blir den som org?

Med styvare torsionsstavar fjädrar hjulen ut snabbare. Man behöver förmodligen dämpare med mer returdämpning i så fall för att inte bilen ska bli "gungig".
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Jocke W

Post by Jocke W »

Kan peugeot ha ritningar på deras torsion fjädring som dom vill släppa kanske?..
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Orginal är Torsionsstavarna 19mm, han jag pratade med kunde fixa fram både 21mm och 23mm, enligt honom räckte det dock gott och väl med 21mm stavar om man ägnade sig åt "normal" körning, 23mm blir alldelles för stumt, som sagt var ska forska mer i saken...
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Som effe antyder skulle det nog bli på tok för styvt med 23 mm eftersom styvheten ökar med diametern upphöjt till fyra (d^4). Detta ger följande procentuella höjning av fjäderkonstanten vid ökning av diametern från 19 mm:

21 mm: 50%
23 mm: 115% (alltså drygt en fördubbling)
EN 14497
Jocke W

Post by Jocke W »

Är 23mm för hårt..alltså så det blir negativt för väghållningen?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jocke W wrote:Är 23mm för hårt..alltså så det blir negativt för väghållningen?
Det törs jag nog lova, trots att jag aldrig provat. Det blir nog nästan som om du svetsat hjulupphängningen stum.

Även +50% är mer än vad det flesta sänkfjädrar ger och är nog att betrakta som rätt ban-inriktat. Särskilt mycket komfort blir nog inte kvar.

Om det är ngn som har dimensioner och ofjädrad vikt på en bakvagn kan jag göra en beräkning av vad som kan vara lagom. Men gissar att 21 mm kan bli rätt OK.

Edit: Per och Arne lr annan skogs- eller banrejsare kanske har mer hands-on erfarenheter av detta?
EN 14497
Ned

Post by Ned »

Jag är intresserad av ett ev. "samköp"
Men om det nu var så att jag inte får tag på nya stavar, blir det meningslöst att sänka då? Klart det blir snyggare med sänkt bil men märks det att bilen tar kurvorna bättre eller är det samma som org.?
Kommer ihåg att det blev rejäl skilnad när jag sänkte min gamla bil. Gick som ett strykjärn i kurvorna :lol:
-----------
*306 GTi*

##Rostig Rex-cykel 3vxl ;)##
-----------
Avställd pga indraget körkort :evil: Inte nu längre :)
Jocke W

Post by Jocke W »

Pär wrote:
Jocke W wrote:Är 23mm för hårt..alltså så det blir negativt för väghållningen?
Det törs jag nog lova, trots att jag aldrig provat. Det blir nog nästan som om du svetsat hjulupphängningen stum.

Även +50% är mer än vad det flesta sänkfjädrar ger och är nog att betrakta som rätt ban-inriktat. Särskilt mycket komfort blir nog inte kvar.

Om det är ngn som har dimensioner och ofjädrad vikt på en bakvagn kan jag göra en beräkning av vad som kan vara lagom. Men gissar att 21 mm kan bli rätt OK.

Edit: Per och Arne lr annan skogs- eller banrejsare kanske har mer hands-on erfarenheter av detta?

okey..ja jag gissade nästan på det..att det skulle bli fööör mycket...men 50% är ju en del..aja bort med komforten bara!..här ska det gå fort på bana!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Obs att hårdare + lägre inte är automatiskt bättre. Men 30-50% hårdare i bak låter rimligt.
EN 14497
Post Reply