Jag har en Peogeot 605 som jag haft stått över vintern iom brist på vinterdäck, samt läckage från växellådan. Idag tänkte jag äntligen fixa läckaget dock och gick ut för att ta in bilbatteriet och ladda innan men stötte på ett problem. Batteriet är nämligen för tomt för att orka driva C-låset (antar jag, om inte något bara pajat av sig självt). Normalt löser man väl sådant här genom att vrida nyckeln i låset istället, men av någon oförståelig anledning så går det inte att vrida om nyckeln när man satt den i låset (inte i något av låsen).
Några förslag på hur jag får upp bilen? :/
edit: Btw, är det ett vanligt fel att det inte går att vrida om nyckeln?
Låsa upp 605
Blir en massa skit i låsen, så spraja en massa i hålen o banka o lev f*n, så kanske de lossnar. 
Last edited by Veiko on Fri Feb 29, 2008 13:26, edited 1 time in total.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
spraya in 55-6 eller wd40 eller dyl lättflytande i låsen o sen vickar du runt med nyckeln försiktigt tills du får upp låset. sedan pluttar du in lite motorolja i låset när det väl funkar. annars komer det fastna på en gång igen.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Re: Låsa upp 605
Joh wrote:Jag har en Peogeot 605 som jag haft stått över vintern iom brist på vinterdäck, samt läckage från växellådan. Idag tänkte jag äntligen fixa läckaget dock och gick ut för att ta in bilbatteriet och ladda innan men stötte på ett problem. Batteriet är nämligen för tomt för att orka driva C-låset (antar jag, om inte något bara pajat av sig självt). Normalt löser man väl sådant här genom att vrida nyckeln i låset istället, men av någon oförståelig anledning så går det inte att vrida om nyckeln när man satt den i låset (inte i något av låsen).
Några förslag på hur jag får upp bilen? :/
edit: Btw, är det ett vanligt fel att det inte går att vrida om nyckeln?
1, Får du upp bakluckan???? Om så är fallet så är det bara att fälla ned mittarmsstödet o luckan där. Hoppa in i bagaget, ta en lång pinne eller nåt och peta upp låsknappen bak eller kanske du når dörrvredet.
Kanske har du långa armar eller en smal polare som kan åla sig in där?
2, hissa upp bilen, skruva bort skyddsplåten som sitter till höger under vid fronten, koppla på en batteri + på startmotorns +, jorda med - i karossen, använd fjärrkontrollen.
Akta så inte + kontakten kommer åt karossen eller nåt annat bara.
Fixa låsen också
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Får du upp bakluckan? I sådana fall kan du öppna den fullt, så långt att bagagerumsbelysningen skulle ha lyst om du haft kräm i batteriet. Sedan kan du pilla ut lampan och ansluta en 4 A batteriladdare där (med rätt polaritet!) och på så sätt ladda batteriet en stund. Sedan kan det hända att du kan öppna med centrallåset på vanligt sätt. Anslut inte för kraftig laddström, då går säkringen till belysningen.
Innanför grillen, lite over Peugeotloggan i mitten, finns en plastbit som rör sig i sidled då man öppnar motorhuven. Om du kan lysa in där med en ficklampa kansk du ser den och kan peta den i sidled med en lång stor skruvmejsel eller liknande. Räkna med att det behövs en hel del kraft. Jag tror(?) den rör sig mot den sida som ratten sitter på. (Det kanske inte går, jag har aldrig provat.)
I annat fall blir det till att krypa med domkraft, pallbockar och verktyg och ansluta batteriladdaren under bilen på startmotorn, som Peugeot_605 föreslår.
Innanför grillen, lite over Peugeotloggan i mitten, finns en plastbit som rör sig i sidled då man öppnar motorhuven. Om du kan lysa in där med en ficklampa kansk du ser den och kan peta den i sidled med en lång stor skruvmejsel eller liknande. Räkna med att det behövs en hel del kraft. Jag tror(?) den rör sig mot den sida som ratten sitter på. (Det kanske inte går, jag har aldrig provat.)
I annat fall blir det till att krypa med domkraft, pallbockar och verktyg och ansluta batteriladdaren under bilen på startmotorn, som Peugeot_605 föreslår.
helst ska man väl inte spy ut sånt här på internet, men eftersom alla är ärligt inställda här så gör jag det iaf. fick nycklarna inlåsta i min 605:a pga havererad generatorrem med urladdat batteri som följd, bytte remmen och laddade batteriet med lyfta poler, satte tillbaka polerna, kriiiichhs, f*n då låste bilen sig och nycklarna hängde i startlåset. men det gick relativt lätt att låsa upp den på vanligt "biltjyvis" bände ut rutramen lite längsbak på förardörren, kanske drygt en cm, sedan var det bara att fiska med en tråd formad till en vass krok i änden, då det är platta låsknappar i 605:orna, visst det var inte enkelt att få tråden på rätt, tog kanske en kvart att komma in i bilen men det går och iaf på min blev det inte några synliga skador eller ja ett litet litet jack i låsknappen efter kroken och dörren flexade tillbacka efteråt, men bänd med måtta så du inte spräcker rutan i dörren.