"Smäller till" i basen när jag slår på och av tänd

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
lillaE

"Smäller till" i basen när jag slår på och av tänd

Post by lillaE »

har ett problem. när jag slår på och av tändningen "smäller" det till lågt i basen, som om den får en signal från stereon. Vad kan det bero på? har inte varit med om det innan, trots att jag haft samma kabeldragning till den gamla stereon. Jag har nollställt spelaren, för att vara säker på att det inte var någon ljudinställning, men det spelar ingen roll.. Hjälp!

Ljudet är olika starkt från fall till fall, och ibland är det inget ljud alls...
lillaE

www.getawayhlm.com
Sketas

Re: "Smäller till" i basen när jag slår på och av

Post by Sketas »

lillaE wrote:har ett problem. när jag slår på och av tändningen "smäller" det till lågt i basen, som om den får en signal från stereon. Vad kan det bero på? har inte varit med om det innan, trots att jag haft samma kabeldragning till den gamla stereon. Jag har nollställt spelaren, för att vara säker på att det inte var någon ljudinställning, men det spelar ingen roll.. Hjälp!

Ljudet är olika starkt från fall till fall, och ibland är det inget ljud alls...

Hade samma problem med både min stereo i bilen och mitt hemmabiopaket. Mitt ''smällande'' ljud i bilen försvan när jag bytte stereo nyligen så jag antar att felet satt i min gamla stereo. Hemmabio systemet lämnade jag in och då bytte dom både steg och element i subben.

Du har inte ändrat någon inställning på steget?
Alla kontakter sitter riktigt i den nya spelaren?
XzTrAz

Post by XzTrAz »

du kan ju bygga en tillslagsfördröjning till steget annars..
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
lillaE

Re: "Smäller till" i basen när jag slår på och av

Post by lillaE »

Sketas wrote:
lillaE wrote:har ett problem. när jag slår på och av tändningen "smäller" det till lågt i basen, som om den får en signal från stereon. Vad kan det bero på? har inte varit med om det innan, trots att jag haft samma kabeldragning till den gamla stereon. Jag har nollställt spelaren, för att vara säker på att det inte var någon ljudinställning, men det spelar ingen roll.. Hjälp!

Hade samma problem med både min stereo i bilen och mitt hemmabiopaket. Mitt ''smällande'' ljud i bilen försvan när jag bytte stereo nyligen så jag antar att felet satt i min gamla stereo. Hemmabio systemet lämnade jag in och då bytte dom både steg och element i subben.

Du har inte ändrat någon inställning på steget?
Alla kontakter sitter riktigt i den nya spelaren?

ja, med tanke på att det är en helt ny stereo hoppas jag på att det inte är fel på den, men man vet ju aldrig. Jag har inte haft problemet med den förra spelaren. Alla kontakter sitter riktigt i så vitt jag kan se så jag får kanske slå en signal till pioneer...

andra förslag?
lillaE

www.getawayhlm.com
philipk

Post by philipk »

Om jag inte är helt ute och cyklar så beror detta på strömspikar..

Tjejen har exakt samma fenomen i sin bil..
Det smäller till vid ström på/av samt vid byte av låtar..

Detta kan utplånas med hjälp av en kondensator.. kostar runt 800:-

Men för att vara på den säkra sidan så kan ni prata med BRL eller någon annan bildljuds firma..
lillaE

Post by lillaE »

philipk wrote:Om jag inte är helt ute och cyklar så beror detta på strömspikar..

Tjejen har exakt samma fenomen i sin bil..
Det smäller till vid ström på/av samt vid byte av låtar..

Detta kan utplånas med hjälp av en kondensator.. kostar runt 800:-

Men för att vara på den säkra sidan så kan ni prata med BRL eller någon annan bildljuds firma..

har ju redan en kondensator kopplad mellan stereon och steget.. hmm..

fick tips av pioneers support idag att dra en extra jordning från spelarens chassi till bilens chassi.. kan hjälpa.. annars rekommenderade han att jag skulle skicka in spelaren..
lillaE

www.getawayhlm.com
XzTrAz

Post by XzTrAz »

ja jordning är o och o i en bilstereo om den är otillräcklig får man alla möjliga störningar. obalanserade system isch...

men enklare slutsteg har ingen tillslagsfördröjning och kan ge lite spikar vid tillslag.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
lillaE

Post by lillaE »

XzTrAz wrote:ja jordning är o och o i en bilstereo om den är otillräcklig får man alla möjliga störningar. obalanserade system isch...

men enklare slutsteg har ingen tillslagsfördröjning och kan ge lite spikar vid tillslag.
med ett RF P6002 borde jag inte få spikar tycker jag.. nåja.. blir jordning ikväll, så får vi se hur det blr.. :)
lillaE

www.getawayhlm.com
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

lillaE wrote:
XzTrAz wrote:ja jordning är o och o i en bilstereo om den är otillräcklig får man alla möjliga störningar. obalanserade system isch...

med ett RF P6002 borde jag inte få spikar tycker jag.. nåja.. blir jordning ikväll, så får vi se hur det blr.. :)

Dra ur lågnivån ur apparaten, och kolla om problemet kvarstår, försvinner det då så kommer det ju från huvudenheten iaf. Ett frågetecken mindre kanske.

Bästa är iofsig om du drar ur kabeln i andra änden så du inte riskerar att nåt läcker in i signalkabeln när den är "öppen".
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
lillaE

Post by lillaE »

snillet spambot wrote:
lillaE wrote:

Dra ur lågnivån ur apparaten, och kolla om problemet kvarstår, försvinner det då så kommer det ju från huvudenheten iaf. Ett frågetecken mindre kanske.

Bästa är iofsig om du drar ur kabeln i andra änden så du inte riskerar att nåt läcker in i signalkabeln när den är "öppen".
hade jag gjärna gjort om inte mitt steg varit så väl inbyggt.. går såklart med lite jobb att komma åt det, men inte något jag gör på fem minuter direkt.. :) skall prova med att dra ut lågnivåkabeln och se.. "hoppas" att felet sitter i huvudenheten, då jag har garanti på den, men inte på resten av sakerna..
lillaE

www.getawayhlm.com
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Vart har du kopplat remoten? Till bilen eller till stereon? Jag hade samma fenomen med p88an när jag hade kopplat remoten till bilen, när jag kopplade den till stereons egen remote kabel försvann det.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Kolla för säkerhets skull jordningen. Hade samma problem som dig när jag kopplade in min baslåda, har för mig att det var jordningen.
Kör: Golf V6 4-Motion -02

Körde: 206 GTi -00

Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
lillaE

Post by lillaE »

Alex wrote:Vart har du kopplat remoten? Till bilen eller till stereon? Jag hade samma fenomen med p88an när jag hade kopplat remoten till bilen, när jag kopplade den till stereons egen remote kabel försvann det.
nja.. nu hänger jag inte riktigt med.. har ju kopplat in remoten från steget till spelarens remote..vad menar du med bilens remote?...

ah, får hem och kolla.. 8)
lillaE

www.getawayhlm.com
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

lillaE wrote:
Alex wrote:Vart har du kopplat remoten? Till bilen eller till stereon? Jag hade samma fenomen med p88an när jag hade kopplat remoten till bilen, när jag kopplade den till stereons egen remote kabel försvann det.
nja.. nu hänger jag inte riktigt med.. har ju kopplat in remoten från steget till spelarens remote..vad menar du med bilens remote?...

Det finns ju fler kablar på iso-kontakten som kommer från bilen. Nu vet jag inte hur det funkar på 306an men på 206 så finns det en fördröjningsfunktion innan strömmen slås av och för att kunna slå på stereon utan att slå på tändningen helt kan du koppla stereons tändningskabel till den kabeln istället. Nu råkade jag koppla remoten till steget till den och det slår ju på steget men det får ju den effekten att det smäller av någon anledning så jag kopplade om det igen.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
lillaE

Post by lillaE »

Alex wrote:
lillaE wrote:

Det finns ju fler kablar på iso-kontakten som kommer från bilen. Nu vet jag inte hur det funkar på 306an men på 206 så finns det en fördröjningsfunktion innan strömmen slås av och för att kunna slå på stereon utan att slå på tändningen helt kan du koppla stereons tändningskabel till den kabeln istället. Nu råkade jag koppla remoten till steget till den och det slår ju på steget men det får ju den effekten att det smäller av någon anledning så jag kopplade om det igen.

ah..men då har jag nog det rätt kopplat, då jag har ett mellanläge på tändningen så jag kan få igång stereon utan att slå på tändningen helt. antar att stereon då är kopplad till den tändningskabeln.. sedan har jag ju steget kopplat till stereons remote-ut kabel.. så om inte stereon är igång, går inte heller steget igång..
lillaE

www.getawayhlm.com
XzTrAz

Post by XzTrAz »

kolla dina jordpunkter. dra fetare kabel till jorden på huvudenheten om det är klent.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

lillaE

Post by lillaE »

provade att ansluta en kabel från stereon till chassit på bilen, men det gjorde ingen nytta, men sen slog det mig (när jag inte hade mer tid att lägga ner på problemet) att jag anslutit kabeln på stereon längst bak. Där det var en extra metallbit, som eventuellt kan vara aluminium. Detta leder ju inte någon ström. Får ansluta kabeln på något annat ställe och se om det hjälper.. :/
lillaE

www.getawayhlm.com
XzTrAz

Post by XzTrAz »

uhm aluminium leder ström men inte aluminiumoxid sm det blir på ytan.

sitter det inte en gänga bakpå stereon du kan fästa en rejäl jordkabel i sätt tagbrickor mot anslutningspunkten i bilen och skrapa metallrent där. ha gärna på en klatt med fett eller spraya med zinkspray över anslutningen i chassiet sen för att förhindra oxidation.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

lillaE

Post by lillaE »

ne nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra.. har jordat stereon.. och märkt att det smäller till i basen så fort jag slår på någon elektrisk funktion, så som elhissar, taklucka, blinkers, vindrutetorkare.. ARGH!

har jag bara jordat dåligt?
lillaE

www.getawayhlm.com
XzTrAz

Post by XzTrAz »

vart det värre av att du jordade ordentligt? är steget väljordat? (taggbricka renskrapat fet bult osv)

Om jorden är ok så är det + man får leta efter galenskaper på.

i de flesta bilar så sitter det ett avstörningsfilter till stereon i fram. vilket oftast funkar skapligt.

hör du störningarna i alla högtalare eller bara i det som är anslutet till steget?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Post Reply