nu har jag fått det lagat (ej av peugeotverkstad) men tycker nu att vattentempen stiger lite för mycket; jag stod i bilkö vid rödljus och flera gånger gick det upp en bra bit över 90 grader. det går ner ganska snabbt till 90 grader igen men jag har inget minne av att det gått över 90 förut. det var 14 grader utetemp så man undrar ju hur det blir nu till sommarn. är det normalt med så hög temp eller ska man klaga hos verkstan?
Dålig lagning av verkstad?
Dålig lagning av verkstad?
Det gick hål på avgasröret på min 206gti-01 vid besiktningen och dum som jag var så åkte jag inte tillbaka och klagade utan jag körde med det tills röret gick av vid bakre ljuddämpare...
nu har jag fått det lagat (ej av peugeotverkstad) men tycker nu att vattentempen stiger lite för mycket; jag stod i bilkö vid rödljus och flera gånger gick det upp en bra bit över 90 grader. det går ner ganska snabbt till 90 grader igen men jag har inget minne av att det gått över 90 förut. det var 14 grader utetemp så man undrar ju hur det blir nu till sommarn. är det normalt med så hög temp eller ska man klaga hos verkstan?
har ingenting med avgasröret att göra, och det är helt ok med vattentemp över 90 grader så länge den kommer tillbaka nedåt då fläktarna drar igång.
Trycksatta system kokar senare än 100 grader.
Trycksatta system kokar senare än 100 grader.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
- Richard Gustavsson
Hur tänkte du nu... hur ska det kunna ha nått med avgassyst. att göra, byt fläktmotstånf så fungerar det säkert isf. att skylla på vst.
BTW 95-100 grader går fläkten igång på fullt
BTW 95-100 grader går fläkten igång på fullt
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Richard Gustavsson wrote:BTW 95-100 grader går fläkten igång på fullt
Följdfråga på detta eftersom trådskaparens fråga verkar vara besvarad, finns det olika lägen på fläkten eller är det antingen av eller full fart som gäller på just GTIn?
Min fläkt går inte igång alls förrän vid ca 97 grader(sjunker då även tillbaka till 90) och då ser det ut att vara full fart, fläktmotståndet är nytt eftersom den inte gick igång alls förut, men har reläerna vid kylaren något att göra med eventuella lågfartslägen som man kan prova byta?
Värt att nämnas är att fläkten alltid är igång när AC är på så det är inget problem i sig, men finns det något att laga/byta så vore det ju trevligt om det fungerade.
- demolition
Richard Gustavsson wrote:Hur tänkte du nu...
som jag skrev så kan jag inte tänka öht....
jag blev bara konfunderad när jag såg att tempen gick över 90; kan inte erinra mig att den gjort det tidigare.
verkstan jag var hos specialicerar sig tydligen på att fixa krockskadade bilar så jag tänkte (!) att han slitit loss ett rör från en icke-gti 206 el liknande och att det blivit en flaskhals ngnstans.
hursom , skönt att höra att allt verkar ok
tack alla för infon