etanol och V6

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
zhabul

etanol och V6

Post by zhabul »

När man kör på etanol ett tag så börjar denplastiga bränsleledande insprutnings ramp läcka. Det är bevisad altså. Jag fick byta båda. Annars klarar sig bilen bra utom när man kör på ren etanol då får man felmedelande som tyder på dålig bränsle blandning.
Men de två ramper är en fysisk problem som går inte att komma förbi, är det någon som har lösning på det?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Bygga egna i aluminium vore ju en lösning.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Vilken årsmodell är det?
Har du foto på detaljen?

:(
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
zhabul

Post by zhabul »

årsmodel är 2003
Image
Det finns två sådana, de är ju lite olika men jag slängde den andra när jag bytte den.

Tyvär det är ju lite överkurs för mig att bygga egna i aluminium, någon som kan göra det utan att det kostar typ halva bilen?

//Zlatan
zhabul

Post by zhabul »

Dr. Mabuse du är väl aktiv på etanol.nu så jag undar om du har lyckats med konvertering?

Där verkar ingen ha hel koll på sakerna i praktiken, bara massa teoretiker.
Jag har läst på felkoder när man får antipolution fault och det berör på felaktig bränsle blandning enligt OBD kod.
Vad är det för spridare vi har? Kan man sätta ditt större?

Det är dumt att köra med lysande lampa plus att blir det för mager bränsleblanding kan man ju försöra motor eftersom kylefekten försviner.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

zhabul wrote:Dr. Mabuse du är väl aktiv på etanol.nu så jag undar om du har lyckats med konvertering?

Stämmer att jag är aktiv där, men jag har inte börjat med någon konvertering ännu. Bara blandtankat, 33% E85 och det funkade ju. Nästa steg blir 50%.

Där verkar ingen ha hel koll på sakerna i praktiken, bara massa teoretiker.

Jag håller nog inte med där, men just Peugeot-entusiaster är det ont om.

Vad är det för spridare vi har?

Ingen aning, det vet nog andra mekare här bättre.

Kan man sätta ditt större?

Det borde man. Frågan är var man kan hitta dem. Jag har inte forskat i det eftersom jag först vill veta om jag kan köra utan att byta dem.

Det är dumt att köra med lysande lampa plus att blir det för mager bränsleblanding kan man ju försöra motor eftersom kylefekten försviner.

Det borde inte vara något problem, eftersom etanolen i sig är mycket bättre än bensin på att kyla. Och man vet ju inte om bilen går för snålt om man inte verkligen mäter lambdavärdet.

Jag tänkte mäta upp Duty-cycle på spridarna någon dag.
När det är gjort kommer jag att posta om det.

Edit: formattering
Last edited by Dr. Mabuse on Tue May 27, 2008 23:34, edited 1 time in total.

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

zhabul wrote:årsmodel är 2003

Det finns två sådana, de är ju lite olika men jag slängde den andra när jag bytte den.

Tyvär det är ju lite överkurs för mig att bygga egna i aluminium, någon som kan göra det utan att det kostar typ halva bilen?

//Zlatan
Vad var det som började läcka? Sprack de eller var det packningar?

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dr. Mabuse wrote:Vad var det som började läcka? Sprack de eller var det packningar?

Exakt min fundering också.

Parentes:
(Jag är ju inte "aktiv" på etanol.nu längre, men var extremt aktiv för 2-4år sedan, kan förvisso hålla med om att det är mycket gissningslekar där, men det bidrar till kunskapsbanken när folk väl gör egna långtidstester så jag ser inget fel i det.)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

En fråga till jag undrar över, med tanke på de trasiga rören:

Hur länge/långt körde du på E85 innan rören började läcka?

zhabul

svar..

Post by zhabul »

Jag har börjat på en projekt, men jag säger inget mer än att jag ska försöka styra spridare med en PIC 18F4550 kopplad mellan spridare och ECU.
Oberoende om jag lyckas eller inte kommer jag att publicera min forskning. mål är 100% E85.

Angående rören. jag är ju data/elektronik kille så rören kan bli ett stor problem för mig.. Men jag ska konvertera igen och se om jag får samma problem.

Jag har ju kört alltid minst 50% ibland även mer ett tag typ 4 månader. Sen en dag orkade jag inte blanda längre och sen dess körde jag bensin. Efter ca 15 dagar började det lukta bensin, kanske även tidigare men det var då jag började märka som onormalt. Det är jätte svårt att se men på översida av rören skvättar det väldigt lite och lukten sprider sig i kupé. Med ögat ser du inte sprickor. Efter att jag har bytt båda två så försvann lukten och det är torrt
Jag frågade mekaniker på Peugeot om han bytte någon gång det och han sa, att det är fösta gången han hör att de kan börja läcka. Så det kan bara vara etanolen som åt up plasten.
zhabul

Post by zhabul »

Det borde inte vara något problem, eftersom etanolen i sig är mycket bättre än bensin på att kyla. Och man vet ju inte om bilen går för snålt om man inte verkligen mäter lambdavärdet.

Parantes:
Det var därför jag blev lite sur på etanol.nu. De sa man får "antipolution fault" när man kör 100% etanol. Men ingen läste av OBD kod. Lite oseriöst.
Men viss söker man ordentlig på forum hittar man riktig kunskap.

I alla fall man kan säga att ECU mäter lambda värde hela tiden och när den inte kan justera blandning efter den så får man fel, kommer inte ihåg OBD koden men det var typ ” fuel trim malfunction”
Så visst blandning är snål.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Inte nödvändigtvis. Det kan fortfarande vara så att det lambda-reglerar korrekt men korrektions-värdet passerar larm-gränsen då det egentligen inte ska gå att ha rätt lambda-värde med tanke på hur mycket soppa man vräker i motorn.

Men den kan ju absolut börja protestera om man når en duty-cycle på 100%, och då blir det en annan felkod än om den reglerar utanför larmgränser. Och då går den ju verkligen för snålt. Men vilken felkod man får ut, det har jag ingen aning om.

Jag är själv elektronik- & data-kille.

Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: svar..

Post by Dr. Mabuse »

zhabul wrote:Jag frågade mekaniker på Peugeot om han bytte någon gång det och han sa, att det är fösta gången han hör att de kan börja läcka. Så det kan bara vara etanolen som åt up plasten.

Jag är ändå fundersam på om det verkligen är etanolens fel att rören började läcka. Det är fler personer på Citroën-akuten som rapporterar att de kör ES9J4-motorn med över 50% inblandning av E85 och ingen av dem har så vitt jag vet rapporterat läckage.
Hade det varit flera som gjort det, hade man kunnat dra en slutsats, men en osynlig spricka i plast skulle lika gärna kunna vara materialfel i kombination med oturlig tajming.
Det är därför jag vill få reda på så många omständigheter som möjligt.

zhabul

Post by zhabul »

har du verkligen samma rör som jag?
din motor är lite äldre, jag har en XFX motor med 207 hk. Fast det är kanske bara elektroniken som är skillnad.
Idag har jag tankat 100% e85 igen så nu ska jag vänta och se vad jag får för fel dvs villken ODB kod är det.
//Zlatan
zhabul

Post by zhabul »

Image
P0173 Fuel trim
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Fuel Trim det enda felvärdet?
Det måste väl innebära att spridarna inte går på 100% duty-cycle när man kör i closed-loop?
Hade den gjort det borde den larmat för att den går för snålt, typ Anti-pollution eller liknande.

zhabul

Post by zhabul »

Anti-pollution på displayen blir ju så fort du har en fel kod, även den här.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dr. Mabuse wrote:Fuel Trim det enda felvärdet?
Det måste väl innebära att spridarna inte går på 100% duty-cycle när man kör i closed-loop?
Hade den gjort det borde den larmat för att den går för snålt, typ Anti-pollution eller liknande.

Går spridarna på 100% någonstans inom "closed loop" fönstret med smalbandslambda så bör man sluta gasa illa kvickt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

snillet spambot wrote:Går spridarna på 100% någonstans inom "closed loop" fönstret med smalbandslambda så bör man sluta gasa illa kvickt.

Är det smalbands-lambda som sitter på ES9J4?
Fungerar det att byta till bredbandslambda rakt av?

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dr. Mabuse wrote:
snillet spambot wrote:Går spridarna på 100% någonstans inom "closed loop" fönstret med smalbandslambda så bör man sluta gasa illa kvickt.

Är det smalbands-lambda som sitter på ES9J4?
Fungerar det att byta till bredbandslambda rakt av?

Nästan säker på att det är smalband, inte många motorer som har bredband som standard.

När man monterar bredbandslambda ska man kunna köpa till nån manick som man kopplar imellan så man kan koppla ihop det med sin databox så att den "tror" att det sitter en vanlig sond där och dessutom kunna ställa in den så att den reglerar till det värde man vill ha. Är inte 100% insatt men kommer att forska vidare eftersom jag själv är intresserad av en sån lösning. Jag tror det är detta man ska ha: http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Finns lite såna produkter till skapliga priser på den här sidan: http://www.hqtec.se/

Min 106 har förresten också fuelrail av plast.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply