Vibrationer + svajig 206Gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
MostWanted-LKPG

Vibrationer + svajig 206Gti

Post by MostWanted-LKPG »

Köpte mig precis en 206 Gti men påväg hem kände jag att den började vibrera ganska mycket vid 90km/h, inte regelbundet som vid obalans i däck utan bara ibland och ganska mycket mer än däckvibrationer. Det kommer bakifrån, och jag tycker oxå det klonkar när jag kör i gupp och när det vibrerar som mest.
Den är även VÄLDIGT svajig när jag kör högersvängar, känns som om vänster bakdäck glider inåt eller svampar ihop så baken nästan flyger ut direkt... fick tvärnita när jag gjorde en omkörning i 100km/h och skulle köra in framför bilen när det kändes som bilen skulle snurra runt :shock:

Kan tänka mig att problemen hör ihop... nån som har nån idé ? Kass dämpare? Nån tvärstag som e kasst/av ?
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Glömde du att provköra bilen innan eller :lol:
Bakaxlarna är kass på dessa bilar, ja alla PSA (Citroen Peugeot) har samma konstruktion med nållager som blir kass efter det trängt in salt osv.Vi har en här i byn som ser ut att tappa hjulet vilken dag som helst, det ser helt lialöst ut när han kör på fartguppen i stan, hade man frågat honom hade han säkert inte ens märkt nått.
Om det är ibak som det är ett lager som är dåligt låter det typ ända upp i bakrutan.
Dämpare och fjädrar kan vara boven i dramat oxå, märks ju lättast om du gungar den och ser hur mycket den gungar ifram.
Smatterstagen kan det vara om det låter fram.
MostWanted-LKPG

Ja det kommer bakifrån, men det låter inte som om det är nått hjullager som är dåligt för då blir det väl ett malande ljud.
Men hissar jag upp bilen så lär det säkert synas eller kännas var felet är iofs.
Bilen köptes på firma... vill ju behålla bilen, men kan man kräva att dem står för delar/reparationer?
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

MostWanted-LKPG wrote:Ja det kommer bakifrån, men det låter inte som om det är nått hjullager som är dåligt för då blir det väl ett malande ljud.
Men hissar jag upp bilen så lär det säkert synas eller kännas var felet är iofs.
Bilen köptes på firma... vill ju behålla bilen, men kan man kräva att dem står för delar/reparationer?

Inte hjullager utan lager mellan svingarm och bakaxelröret.
Det är lite svårt att upptäcka pga att torisionstavarna spänner och håller emot,men med ett järn imellan svingarma och nått annat så måste man se glapp.

Klart dom ska stå för kostnaderna, säj till dom att ut och rasta skiten i 110, kommer du tillbaks så grattis :lol:
Biggles

Post by Biggles »

Om firman ska rätta till felen?

Har varit i en liknande situation nyligen så här får du en länk till Konsumentverkets hemsida som kalrgör vad som gäller:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleId=318

I ditt fall så verkar det vara solklart att firman ska fixa bilen, såvida du inte var medveten om problemet när du köpte bilen (och handlaren vet att du var det).
Peugeot 308 1,6 Turbo Premium+ (Problembil)
Renault Clio 1.2T (Goding)
Peugeot 207 HDi (såld)
Peugeot 307 SW 2,0 (såld)
Peugeot 206 1,6 Roland Garros (såld)
MostWanted-LKPG

Har varit inne på Peugeot i Linköping idag, Appelskogs bil, dem hissade upp bilen och konstaterade att lagret var helt slut och man kunde vicka hjulet ganska rejält.
Fick en prisuppgift mellan 4-10.000 kr beroende om axeln var kass eller ej.
Har kontaktat firman ( genom mail då deras svenska var sisådär, Eurobil i E-tuna) och väntar nu på svar.
Återkommer!
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Jaha, du köpte den oranga för 33tkr.Den dumme f*n trodde att det var avgssystemet som låg emot.
:lol:
Han (Gubben ifrån Stockholm) som sålde den till han i E-tuna gjorde det pga att bakaxeln var kass.Han kan ju garanterat hjälpa dig emot försäljaren :lol:
Den gick för 12tkr när firman i Etuna köpte den.
MostWanted-LKPG

Fortfarande inte fått nått svar, ska ringa imorrn.
Ofaan jaa då lär dem veta vad som är fel iaf.

Finns det nån "How-to"-guide på hur man byter lagret i bakaxeln på forumet? Väldigt ny på Peugeot och kan inget om torsionsstavar och baguetter...
MostWanted-LKPG

Precis som farsan förutspådde så var det inte bilfirman som sålde bilen utan deras kompis.... som annonserat ut den på blocket genom eurobilar, och den stod i deras lokaler ägaren var nån annan :evil:

Vad kan jag göra då ? Dem hänvisade till hans nummer istället, men är det någon som kan rättigheter vid köp av privatperson(även om det skulle se ut som firmabil) ? Den var ju trafikfarlig och dem på Peugeot i LKPG tyckte inte jag skulle köra den mer.

Hjälp mig sätta åt dem/han !! :twisted:
Nik

Post by Nik »

MostWanted-LKPG wrote:Hjälp mig sätta åt dem/han !! :twisted:

Det blir nog rätt hopplöst.
Det är nog enklast att bara fixa felet o se det som läropengar!

Team_Hink_Racing wrote:Bakaxlarna är kass på dessa bilar, ja alla PSA (Citroen Peugeot) har samma konstruktion med nållager som blir kass efter det trängt in salt osv.

Hur många biltillverkare har helt underhållsfria bakaxlar?
Hur tusan kan du förvänta dig att Peugeot ska ha det?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
MostWanted-LKPG

På kvittot står det ändå "Eurobilar" och deras stämpel under underskriften så det ska väl lösa sig... Ska ringa konsumentverket på måndag och höra mig för lite.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Nik wrote:
Team_Hink_Racing wrote:Bakaxlarna är kass på dessa bilar, ja alla PSA (Citroen Peugeot) har samma konstruktion med nållager som blir kass efter det trängt in salt osv.

Hur många biltillverkare har helt underhållsfria bakaxlar?
Hur tusan kan du förvänta dig att Peugeot ska ha det?

1: Jag vet inte,troligen ingen eftersom dom får dålig förtjänst på delar?
2: Jag förväntar inte mig att dom ska hålla 25000mil,jag förklarade bara för MostWanted-LKPG hur det var.
Sen kan man ju diskutera om det är ok att dom blir "trafikfarliga" efter 12000mil

MostWanted-LKPG wrote:På kvittot står det ändå "Eurobilar" och deras stämpel under underskriften så det ska väl lösa sig... Ska ringa konsumentverket på måndag och höra mig för lite.

Verkar måttligt seriösa dom på den firman. :shock:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

usch
Post Reply