skruvar som håller bromsskivan

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
krille_86

skruvar som håller bromsskivan

Post by krille_86 »

hej har en peugeot 206gti som jag ska byta skivor fram på och jag har hört att skruvarna som håller skivan brukar sitta hårt och man brukar få hugga lös dom finns de nåt sätt man kan ta lös dom på utan att förstöra dom eller är de bäst att bara köpa nya. tänkte för de är väl försänkta i skivan så man måste väl köpa från peugeot eller typ mekonomen om man ska få rätt skurv
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Slagmejsel och liten slägga/hammare på sådär nåt kilo löser oftan problemet med de skruvarna om de sitter hårt.

typ denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=995&iItemId=80943

Du letar alltså fram en bit som passar EXAKT på skruvskallen (obs måste passa perfekt, mycket viktigt), ser till så du håller den rakt, jag brukar trycka den lite inåt så den precis skall börja vrida skruven, å drämmer till med lillsläggan på mejseln.

Den skruvar bitsen när du slår på den så du får en kombination av hårt slag och skruvrörelse.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
krille!

Post by krille! »

De brukar faktiskt inte sitta särskilt hårt så det ska bara vara att trycka emot och skruva, materialet är dock ganska mjukt så det gäller att inte slinta för mycket.

Vill du vara säker så är det förstås nya skruvar som gäller för säkerhetsskull så du inte sitter där sen utan dessa om de gamla tar helt slut.

Sitter de hårt så är det nog som snillet säger :)
krille_86

Post by krille_86 »

Okej de låter ju bra de för jag tror att de är en stjärnskruv som håller fast skivan skulle va bra om man hade en sån där slagmejsel undrar vart man kan köpa en sån ??
Nik

Post by Nik »

Har man bra verktyg så är det enkelt att få loss dessa skruvar men har man mindre bra verktyg så är det ett hastverk att förstöra dom.
Skulle man nu råka förstöra dom så man behöver borra så är ett starkt tips att borra ganska "grunt" och slå sönder skallen på skruvarna men så att skruvarna fortfarande sticker ut 1-2 mm från navet.
Då kan man med fördel använda dom gamla skruvstumparna som styrning och slipper skruva ur/i skruvar varje gång skivan ska loss men slipper samtidigt att sikta in både bromsskiva och fälg när man ska ha i hjulbultarna!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
siverby

Post by siverby »

krille_86 wrote:Okej de låter ju bra de för jag tror att de är en stjärnskruv som håller fast skivan skulle va bra om man hade en sån där slagmejsel undrar vart man kan köpa en sån ??

Om du klickar på LÄNK ovan så kommer du till Biltema
205 gti -91 SÅLD http://www.cooperationcars.dk/bil.php?Bil=185
306 gti -97 SÅLD
Post Reply