Förgasarturbo?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Jaaacob
Crew
Crew

Förgasarturbo?

Post by Jaaacob »

Är inte så himla hemma på den komprimerade världen men "hur" illa är det?

Jag har ju ett gäng olika typer av förgasare, dubbla weber38or, volvo förgasare osv.

Lättaste hade ju kanske varit att plocka på en vanlig förgasare och sätta turbon mellan insug och förgasare?

Var bör jag tänka på? Jag komme väl få problem i och med att jag inte kan kyla den komprimerade luften?

Och är detta sätt verkligen bra?
Image
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Att suga genom förgasaren är det absolut enklaste, dessutom slipper man att antingen köpa special trycktäta förgasare, alternativt täta själv.

Men som du säger, man "kan" inte ha laddluftkylare efter förgasaren i detta fallet, möjligtvis någon kompakt lösning på ett vattenkylt insugsrör kan fungera. Men problem är det inte nödvändigtvis att köra utan.

Edit: tittade på bilden, är SU trycktäta? :?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Helt klart intressant. Tänkte nämnligen köra etanol och turbo. Först ska jag förstås få bilen att gå men det ska väl inte vara så svårt :)
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:Helt klart intressant. Tänkte nämnligen köra etanol och turbo. Först ska jag förstås få bilen att gå men det ska väl inte vara så svårt :)

En stor dubbel fallförgasare med 2stegsfunktion borde väl inte vara fel till detta. Borde bli ganska lättkört så.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Dubbla 38'or har jag ju, får göra ett insug som passar i så fall :) Kan ju bli riktigt spännande!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

av en slump så va ja hos en polare igår som bygger om sin turboamazon lite.. håller på med nytt insug o grenrör.. tog en bild när han provmonterade insug och förgasaren :) lite suddigt dock..

Image
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jönsson wrote:av en slump så va ja hos en polare igår som bygger om sin turboamazon lite.. håller på med nytt insug o grenrör.. tog en bild när han provmonterade insug och förgasaren :) lite suddigt dock..

Image

Jag älskar kvalificerat bonnameck :) :thumbup:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Synd ja inte tog bild på det gamla insuget.. det var riktigt hemskt.. ett fyrkantsrör med några avgasböjar in mot insuget.. riktigt optimalt hrrm.. likförbannat lyckades förra ägaren få ut runt 300 gissade hästar.. körde tydligen några 11'or på strippen med den också.. rätt bra för en gammal amazon med b20 :lol:
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
f3ff3

Post by f3ff3 »

Förlåt om jag lyfter en gammal tråd.

Gällande turbo mellan förgasare och insug.
Detta funkar endast om turbon är "carbontätad" (folk kallar det så, vet inte hur de menar med carbontätning) det vill säga att turbon klarar av ett vacuum då spjället är stängt.

Att trycktäta en stromberg är lätt, sätt två o följd sen bara så får man soppa så det räcker :)

Trycktäta SU:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16342

Trycktäta stromberg:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249
205 GTI - Rullande projekt
Post Reply