Miljöbilsparkering med etanolkonvertering?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
JacobC

Miljöbilsparkering med etanolkonvertering?

Post by JacobC »

Hej!

Undrar bara en sak. Går det att få miljöbilstillstånd så att man kan parkera gratis i Göteborg om man konverterar sin bil till etanol med ett godkänt kit?

Tack på förhand!
BMW 740iA -96, Grå
Peter J

Post by Peter J »

Är konverteringen laglig ens?
Joi

Post by Joi »

Om den inte är laglig än, så ska den bli det iaf vad jag har läst mig till. Men har för mig det kostar en hel del att registrera den så det är nog bättre att konvertera och sen lägga registreringspengarna på p biljett såfall :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Zkronk

Post by Zkronk »

Men dom ska ju ta bort förmånen att parkera gratis i Stockholm för miljöbilar vad jag har läst..
Patson

Post by Patson »

Klart det är lagligt, väl?? BSR här i Växjö annonserar ju om att göra det på "din" bil...
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

jag tror att en laglig konvertering ligger på runt 13000, kan ha fel dock
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Zkronk

Post by Zkronk »

Peder_205 wrote:jag tror att en laglig konvertering ligger på runt 13000, kan ha fel dock

Jepp, där om kring ligger det. Och det finns inte till alla bilmodeller heller vad jag har förstått..
JacobC

Post by JacobC »

Peder_205 wrote:jag tror att en laglig konvertering ligger på runt 13000, kan ha fel dock

Oj, ligger det på så mycket? Hade hoppats på att det skulle kosta runt 3k... Då känns det ju inte riktigt lönt att konvertera en 205:a :)
Förresten så tyckte jag att jag läste för ett tag sedan att dom skulle begränsa de nya miljötillstånden som utfärdas till att enbart gälla boendeparkering där man bor, osv. Då känns det ju inte riktigt lönt, med tanke på att min avsikt var att kunna parkera utanför handels i göteborg.
BMW 740iA -96, Grå
headlight

Post by headlight »

JacobC wrote:

Oj, ligger det på så mycket? Hade hoppats på att det skulle kosta runt 3k... Då känns det ju inte riktigt lönt att konvertera en 205:a :)
Förresten så tyckte jag att jag läste för ett tag sedan att dom skulle begränsa de nya miljötillstånden som utfärdas till att enbart gälla boendeparkering där man bor, osv. Då känns det ju inte riktigt lönt, med tanke på att min avsikt var att kunna parkera utanför handels i göteborg.

Flytta dit då.. :wink: :D
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
JacobC

Post by JacobC »

headlight wrote:
JacobC wrote:

Flytta dit då.. :wink: :D

Flyttade precis till örgryte men tack för tipset :wink:
BMW 740iA -96, Grå
-Skalman-
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by -Skalman- »

Off-topic men Jacob, brukar din bil stå parkerad där 5:an åker förbi? Har sett en vit 205:a GTI där några gånger.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)

Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
JacobC

Post by JacobC »

Lazarus wrote:Off-topic men Jacob, brukar din bil stå parkerad där 5:an åker förbi? Har sett en vit 205:a GTI där några gånger.

Stämmer bra det. Mina föräldrar bor där och jag parkerar den där när jag inte använder den.
BMW 740iA -96, Grå
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.

Sedan skall man visa att man tänkt på detta med material i bränslesystemet. Sedan är det lugnt.

Enligt VV infon jag läste för ett tag sedan.

Från och med -93 däremot är det besvärligare och dyrare.
Nu kostar det ju en slant att få 2 st pålitliga effektbromsningar gjorda också.... förvisso.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
JacobC

Post by JacobC »

SNILLET wrote:Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.

Sedan skall man visa att man tänkt på detta med material i bränslesystemet. Sedan är det lugnt.

Nu kostar det ju en slant att få 2 st pålitliga effektbromsningar gjorda också.... förvisso.

Låter ju väldigt intressant det där. Är det för bilprovningen man visar bromsbänkspapper då eller? Kanske skulle ta och höra med vägverket om detta fortfarande stämmer, för isåfall så är det ju lätt värt det, förutsatt att en bänkning inte kostar alltför mycket.
BMW 740iA -96, Grå
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

JacobC wrote:
SNILLET wrote:Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.

Låter ju väldigt intressant det där. Är det för bilprovningen man visar bromsbänkspapper då eller? Kanske skulle ta och höra med vägverket om detta fortfarande stämmer, för isåfall så är det ju lätt värt det, förutsatt att en bänkning inte kostar alltför mycket.

Det är bilprovningen som skall ha papper på det ja.
Bänkning om den skall vara godtagbar av bilprovningen bör nog vara gjord på en bänk som är kontrollcertifierad av nåt ackrediterat företag som SP eller liknande, å då kostar det nog.
Hans Hellström

JacobC

Post by JacobC »

SNILLET wrote:
JacobC wrote:

Det är bilprovningen som skall ha papper på det ja.
Bänkning om den skall vara godtagbar av bilprovningen bör nog vara gjord på en bänk som är kontrollcertifierad av nåt ackrediterat företag som SP eller liknande, å då kostar det nog.

Okej tack för svaret! Ska kolla upp hur mycket det kostar att bänka den, men jag antar att det inte är värt det, är nog bättre att lägga dom pengarna på ett parkeringskort istället...
BMW 740iA -96, Grå
JacobC

Post by JacobC »

Fick svar från VV idag:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr172.pdf

Tack för hjälpen :x Men vad jag har lurat ut av den långa texten så verkar det stämma som du säger i alla fall, men det står att man måste ha papper och grejer på konverteringskittet. Frågan är bara som sagt om det är värt att lägga ner pengar på att bänka. Men vad jag kan förstå så tror jag inte att man behöver bänka den innan, bara efter.
BMW 740iA -96, Grå
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

JacobC wrote:Fick svar från VV idag:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr172.pdf

Tack för hjälpen :x Men vad jag har lurat ut av den långa texten så verkar det stämma som du säger i alla fall, men det står att man måste ha papper och grejer på konverteringskittet. Frågan är bara som sagt om det är värt att lägga ner pengar på att bänka. Men vad jag kan förstå så tror jag inte att man behöver bänka den innan, bara efter.

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/1510209232022723C125747C00269251?OpenDocument

Intyg på att material ingående i den gjorda konverteringen tål bränslet samt bromspapper, är osäker på om det behövs före/efter, möjligt att det bara är efter som behövs, sedan jämförs det med uppgiften i registret.

Skulle det dra iväg för mycket får man la fixa nån enklare strypning å peta dit (stopp till gasspjäll, grunka med mindre hål i precis före/efter spjäll etc....), eller om man har möjlighet till det sänka tändningen sådär 10grader ...eller nåt.

Så intyg på nån komplett sats verkar ju inte behövas upp till -92.
Hans Hellström

JacobC

Post by JacobC »

Nej nu när jag har läst den sidan så verkar det inte så.
Det blir tyvärr inte riktigt värt det då det går på ungefär lika mycket som bilen kostade mig. Men det kan ju vara bra att veta om man har en dyrare bil, då är det lätt värt det.
BMW 740iA -96, Grå
Post Reply