Miljöbilsparkering med etanolkonvertering?
Miljöbilsparkering med etanolkonvertering?
Hej!
Undrar bara en sak. Går det att få miljöbilstillstånd så att man kan parkera gratis i Göteborg om man konverterar sin bil till etanol med ett godkänt kit?
Tack på förhand!
Undrar bara en sak. Går det att få miljöbilstillstånd så att man kan parkera gratis i Göteborg om man konverterar sin bil till etanol med ett godkänt kit?
Tack på förhand!
BMW 740iA -96, Grå
Klart det är lagligt, väl?? BSR här i Växjö annonserar ju om att göra det på "din" bil...
207 SW 1.6 VTi -08 till salu
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
Peder_205 wrote:jag tror att en laglig konvertering ligger på runt 13000, kan ha fel dock
Oj, ligger det på så mycket? Hade hoppats på att det skulle kosta runt 3k... Då känns det ju inte riktigt lönt att konvertera en 205:a
Förresten så tyckte jag att jag läste för ett tag sedan att dom skulle begränsa de nya miljötillstånden som utfärdas till att enbart gälla boendeparkering där man bor, osv. Då känns det ju inte riktigt lönt, med tanke på att min avsikt var att kunna parkera utanför handels i göteborg.
BMW 740iA -96, Grå
JacobC wrote:Peder_205 wrote:jag tror att en laglig konvertering ligger på runt 13000, kan ha fel dock
Oj, ligger det på så mycket? Hade hoppats på att det skulle kosta runt 3k... Då känns det ju inte riktigt lönt att konvertera en 205:a![]()
Förresten så tyckte jag att jag läste för ett tag sedan att dom skulle begränsa de nya miljötillstånden som utfärdas till att enbart gälla boendeparkering där man bor, osv. Då känns det ju inte riktigt lönt, med tanke på att min avsikt var att kunna parkera utanför handels i göteborg.
Flytta dit då..
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
headlight wrote:JacobC wrote:Peder_205 wrote:jag tror att en laglig konvertering ligger på runt 13000, kan ha fel dock
Oj, ligger det på så mycket? Hade hoppats på att det skulle kosta runt 3k... Då känns det ju inte riktigt lönt att konvertera en 205:a![]()
Flytta dit då..![]()
Flyttade precis till örgryte men tack för tipset
BMW 740iA -96, Grå
Off-topic men Jacob, brukar din bil stå parkerad där 5:an åker förbi? Har sett en vit 205:a GTI där några gånger.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.
Sedan skall man visa att man tänkt på detta med material i bränslesystemet. Sedan är det lugnt.
Enligt VV infon jag läste för ett tag sedan.
Från och med -93 däremot är det besvärligare och dyrare.
Nu kostar det ju en slant att få 2 st pålitliga effektbromsningar gjorda också.... förvisso.
Sedan skall man visa att man tänkt på detta med material i bränslesystemet. Sedan är det lugnt.
Nu kostar det ju en slant att få 2 st pålitliga effektbromsningar gjorda också.... förvisso.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.
Låter ju väldigt intressant det där. Är det för bilprovningen man visar bromsbänkspapper då eller? Kanske skulle ta och höra med vägverket om detta fortfarande stämmer, för isåfall så är det ju lätt värt det, förutsatt att en bänkning inte kostar alltför mycket.
BMW 740iA -96, Grå
JacobC wrote:SNILLET wrote:Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.
Låter ju väldigt intressant det där. Är det för bilprovningen man visar bromsbänkspapper då eller? Kanske skulle ta och höra med vägverket om detta fortfarande stämmer, för isåfall så är det ju lätt värt det, förutsatt att en bänkning inte kostar alltför mycket.
Det är bilprovningen som skall ha papper på det ja.
Bänkning om den skall vara godtagbar av bilprovningen bör nog vara gjord på en bänk som är kontrollcertifierad av nåt ackrediterat företag som SP eller liknande, å då kostar det nog.
Hans Hellström
SNILLET wrote:JacobC wrote:SNILLET wrote:Årsmodell upp t.o.m. -92 behöver inte vara konverterad med "kit", det som behövs är att man har godtagbara papper från bromsbänk före/efter som visar att effektökningen inte överstiger en viss procent, har för mig det är 5% eller nåt sånt.
Det är bilprovningen som skall ha papper på det ja.
Bänkning om den skall vara godtagbar av bilprovningen bör nog vara gjord på en bänk som är kontrollcertifierad av nåt ackrediterat företag som SP eller liknande, å då kostar det nog.
Okej tack för svaret! Ska kolla upp hur mycket det kostar att bänka den, men jag antar att det inte är värt det, är nog bättre att lägga dom pengarna på ett parkeringskort istället...
BMW 740iA -96, Grå
Fick svar från VV idag:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr172.pdf
Tack för hjälpen
Men vad jag har lurat ut av den långa texten så verkar det stämma som du säger i alla fall, men det står att man måste ha papper och grejer på konverteringskittet. Frågan är bara som sagt om det är värt att lägga ner pengar på att bänka. Men vad jag kan förstå så tror jag inte att man behöver bänka den innan, bara efter.
Tack för hjälpen
BMW 740iA -96, Grå
JacobC wrote:Fick svar från VV idag:
Tack för hjälpenMen vad jag har lurat ut av den långa texten så verkar det stämma som du säger i alla fall, men det står att man måste ha papper och grejer på konverteringskittet. Frågan är bara som sagt om det är värt att lägga ner pengar på att bänka. Men vad jag kan förstå så tror jag inte att man behöver bänka den innan, bara efter.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/1510209232022723C125747C00269251?OpenDocument
Intyg på att material ingående i den gjorda konverteringen tål bränslet samt bromspapper, är osäker på om det behövs före/efter, möjligt att det bara är efter som behövs, sedan jämförs det med uppgiften i registret.
Skulle det dra iväg för mycket får man la fixa nån enklare strypning å peta dit (stopp till gasspjäll, grunka med mindre hål i precis före/efter spjäll etc....), eller om man har möjlighet till det sänka tändningen sådär 10grader ...eller nåt.
Så intyg på nån komplett sats verkar ju inte behövas upp till -92.
Hans Hellström