Hej är ny här på detta forum och har ett jätte problem med min relativt nyinförskaffade Pegga.. Hoppas någon kan hjälpa en förtvivlad tjej. Köpte bilen i sommras har alltid älskat Peugeot.. Första veckan gick bilen bra, men sen började bekymren komma.. Bilen ryckte o knyckte o lixom tappade kraften när man körde på jämn gas, dessutom så hängde sig bilen på ungefär 2000 varv..
Lämnade in den hos en märkes verkstad som bytte kamrem och gjorde en felsökning som indikerade tomgångsmotorn, som oxå byttes. Bilen gick lite bättre ett tag. Körde även i STP injection efter ett tips från en kompis...
Nu har bilen bara blivit värre och värre med samma symptom, det händer mest när man kör på under 3000 varv, dessutom har den börjat stanna o "gasa själv ibland" Den startar alltid direkt när den stannat.. Hoppas någon har några heta tips..
Skulle kolla tändkassetten (för det siter väl en XU10J4R, RFS-motor i din bil?). Alltså den svarta grejen mitt uppe på motorn, sitter en dubbeltändspole i den och det är inte helt ovanligt att den krånglar, med just ryckig gång som resultat.
Det bästa är ju att prova med en man vet är ok, tror inte att en trasig lämnar specifika felkoder med ditt styrsystem.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B wrote:Skulle kolla tändkassetten (för det siter väl en XU10J4R, RFS-motor i din bil?). Alltså den svarta grejen mitt uppe på motorn, sitter en dubbeltändspole i den och det är inte helt ovanligt att den krånglar, med just ryckig gång som resultat. Det bästa är ju att prova med en man vet är ok, tror inte att en trasig lämnar specifika felkoder med ditt styrsystem.
Tack för ditt tips ska undersöka detta, var man nu kan hitta en sådan utan att köpa en ny..
Har även konstaterat att den aldrig rycker under 3000 varv..