Fjäderbensstag
- Mean Machine
Fjäderbensstag
Som topic, fast med tilläggsfrågan "gör det någon skillnad och är det värt 588 spänn?". Realcar har nämligen Sparco-stag för just de pengarna och jag antar att det gör någon skillnad, men är den märkbar på en 205 GTI? Nu är det ju mest bakändan som är lite lössläppt, men ändå. 
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... opic=95456
Åsikterna går isär även där. Kanske beror lite på vad du övrigt har gjort med bilen. Men jag kommer nog beställa just det du tänker på.
Åsikterna går isär även där. Kanske beror lite på vad du övrigt har gjort med bilen. Men jag kommer nog beställa just det du tänker på.
Nej, om du vill styva upp bilen bör du börja med ledlager och hårda bussningar... och med hårda bussningar menar jag inte typ Powerflex/Superflex, de är ungefär lika mjuka som fräscha original eller t o m mjukare.
Innan du åtgärdat de mjukaste punkterna i chassit lär du inte märka någon reell skillnad av ett eftermarknadsfjäderbensstag. Bilen kanske låter lite annorlunda, men nån verklig effekt lär du inte få.
Finns nog en del såga-trådar redan om du söker.
EDIT: Oj, tog en Idol-paus och det kom två inlägg emellan.
Innan du åtgärdat de mjukaste punkterna i chassit lär du inte märka någon reell skillnad av ett eftermarknadsfjäderbensstag. Bilen kanske låter lite annorlunda, men nån verklig effekt lär du inte få.
Finns nog en del såga-trådar redan om du söker.
EDIT: Oj, tog en Idol-paus och det kom två inlägg emellan.
EN 14497
Ledlager eller hårda bussningar var det meningen att skriva.Peter J wrote:Pär H wrote:Nej, om du vill styva upp bilen bör du börja med ledlager och hårda bussningar... och med hårda bussningar menar jag inte typ Powerflex/Superflex, de är ungefär lika mjuka som fräscha original eller t o m mjukare.
Var hittar jag sånt här? Dom hårda grejerna alltså.
Ledlager: www.mecmove.se ... jag säljer också deras sortiment. Om det börjar bli order på 3000+ kan det löna sig att gå via mig, men annars kan du köpa direkt från dem.
För att få dit ledlager måste du brotscha bärarmarna och köra upp spår för låsringar. Hyfsat dyrt jobb och ledlager har ingen vidare livslängd heller.
Styva bussningar gör man själv oftast. Delrin är ett exempel på POM eller acetalplast och det är vad som gäller.
Dock finns ett problem när man byter till styva bussningar, de ligger inte i linje och slitaget lär bli stort även med denna lösning om man inte tänker till.
Har du läst http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... nk%F6rning förresten? Inte för att det är nån "bibel", men jag tror det står en del matnyttigt där. Den borde uppdateras iofs...
EN 14497
En allmän varning här. Oense eller konsensus på 205gtidrivers behöver inte betyda att man "förhandlar om sanningen". Britter har fel och rätt ungefär lika ofta som svenskar.Peter J wrote:http://forum.205gtidrivers.com/index.php?showtopic=95456
EN 14497
Pär H wrote:En allmän varning här. Oense eller konsensus på 205gtidrivers behöver inte betyda att man "förhandlar om sanningen". Britter har fel och rätt ungefär lika ofta som svenskar.Peter J wrote:http://forum.205gtidrivers.com/index.php?showtopic=95456
Oh nej. Länkade bara till en diskussion vad andra tyckte om fjäderbensstag.
- Mean Machine
Det märks inte så mycket på en 205a. du får en stadigare bil om du kör grusväg å råkar dippa ner i en grop. då känner du inte av det här mjuka svinget som blir utan stelt duns... å det är inga pengar att prata om som jocke säger. Jag betalade 1100kr för mitt alu ! 
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- Peter Igelhammar
- Crew

Mest för pengarna tyckte min bror att 205an fick när han satte drag på den. Då styva det upp massa.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Peter J wrote:Peter Igelhammar wrote:Mest för pengarna tyckte min bror att 205an fick när han satte drag på den. Då styva det upp massa.
Hur ser fästanordningen ut på en 205 för drag?
Håller med peter, har kört en del nu och jag tycker den är "fastare" i bak och mer balanserad när man kör över ojämnheter och gupp.
Ska se om jag kan ta ett foto..
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Mean Machine wrote:Gör det ingen skillnad ser det fortfarande rätt coolt ut under huven.
Och är ivägen så fort man ska meka.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SNILLET wrote:Peter Igelhammar wrote:Mest för pengarna tyckte min bror att 205an fick när han satte drag på den. Då styva det upp massa.
Den var original i övrigt ?
Jag tror inte en sekund på det. Vad skulle det göra för nytta med en liten förstyvning så långt bak på bilen?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
- Mean Machine
TheDagger wrote:Mean Machine wrote:Gör det ingen skillnad ser det fortfarande rätt coolt ut under huven.
Och är ivägen så fort man ska meka.
Förvisso, men något jättejobb är det ju inte att ta loss den.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
TheDagger wrote:SNILLET wrote:Peter Igelhammar wrote:Mest för pengarna tyckte min bror att 205an fick när han satte drag på den. Då styva det upp massa.
Den var original i övrigt ?
Jag tror inte en sekund på det. Vad skulle det göra för nytta med en liten förstyvning så långt bak på bilen?
Den känns faktiskt stummare i bak. och axeln är riktigt bra på denna bil. Så det är inget sånt.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Det är ju många som säger att en dragkrok bak på en 205'a styvar upp en del. Har ingen koll på infästningen av den men annars är det ju knappast mera än papper där bak på dom.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.