Först vill jag säga att jag sökt men får bara upp en jättelång tråd som handlar om bakaxeln på 205. Men som titeln, var sätter jag lämpligen pallbockarna på min 205. Jag ska hissa upp hela bilen och byta ett trasigt bromsrör. För att enkelt lufta sedan vill jag ha bilen uppe på bockar och alla hjulen av.
Och nu j-klar kommer det efterlängtade bytet till ny och fräsch racingvätska! Liksom ingen återvändo nu. Tack på förhand.
F-n! Det finns ju ingenting där bak att sätta bockarna på!? Tål bakaxeln belastningen? Just nu står bilen bak med garage och originaldomkraften bara.
Vad gäller bromsvätskeläckaget så har någon tidigare j-vla klåpare monterat bromsröret mellan bakaxel och bakre ok så att det skavt på bakaxeln, vid lagringen. Alltså har det gått hål helt i onödan.
DaF1e wrote:F-n! Det finns ju ingenting där bak att sätta bockarna på!? Tål bakaxeln belastningen?
.............
Ja, det gör den. Tvärbalken som bakvagnens bakre infästningar sitter i (syns uppe till vänster i pät:s bild funkar oxå, men längsbalkarna bakom har jag för mig är lite väl veka.
Annars är väl domkraftsförstärkningarna i sparklådorna klockrena, som sagt.
Det smidigaste är att lyfta i bakvagnsröret resp hjälpramen och palla under i domkraftsfästena. Kanske du måste rulla upp bilen på plankor eller nåt om du har en klumpig domkraft.
Om du sätter dem under trösklarna se till att det är under domkraftspunkterna och inte nån annanstans, de är förstärkta, på andra ställen blir det bucklor.
Bakaxelröret är annars helt perfekt att använda.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Passa sig bara för de ytor i framkant som ser ut att vara till tvåpelarlyftens kuddar. De är gjorda i papper, i värsta fall knäckebröd. Jag brukar sätta bakre pallbockarna under stötdämparens nedre infästning och hissa direkt i reservhjulet. Bilfan väger inte ett dugg baktill, man kan faktiskt lyfta upp baken själv när framvagnen är uppallad! Prova, ganska kul faktiskt.
I fram under längsgående balkarna, så långt fram det går. Med en träbit mellan blir det inga skador heller. Domkraftfästena går också, men minsta snett och de böjs, spricker och rosten kommer som ett brev på posten.
Tack alla för svar! Till nästa gång vet jag precis. Undrar bara hur ni gör när ni sätter pallbockarna på bilens domkraftspunkter, sänker ni bara ner så den står med den smala plåtkanten längst ner på tröskeln? Eller stöttar ni lite på utsidan?
freda155. Att lyfta baken måste jag prova, man kanske ser stark ut.
Fram eller bak? Fram = under längsgående balkar. Bak = under bakaxeln.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Fram eller bak? Fram = under längsgående balkar. Bak = under bakaxeln.
Har du någon bild? Vill inte sätta fel, så något går sönder.
Går de lika bra att lyfta där?
Om man skall ha upp den påå fyra pallbockar dvs
Tidigare har jag tyckt de vart avskräckande lyfter på höger sidan under med två pallbockar, och lyfter på vänstersidan, som om den skulle glida av pallbockarna, eller som de skulle välta..
Ingen bild nu och går inte ner i garaget och plåtar. Hissar fram gör du ju på framvagnsbalken och bak hissar du i bakaxelröret.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.