ANTI POLLUTION FAULT???!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Thompaking

ANTI POLLUTION FAULT???!!!

Post by Thompaking »

Tja!
Hade inne min bil, PEUGEOT 406 2,2 2001, på Peugeot-verkstaden idag. De kopplade in elkontakten till draget.
Senare på kvällen åkte jag för att tanka då det nästan var tomt i tanken. på vägen dit gick bilen som vanligt, pigg och fräsch.
När jag hade tankat och skulle starta kom "ANTI POLLUTION FAULT" upp i displayen samtidigt som motorfelslampan lyser.
Sedan hände knappt någonting när jag tryckte på gasen! Åkte på ettan i 10 Km/h på tomgången i princip!
Har kollat runt lite på forumet och sett att fler fått samma meddelande men inte hittat någon där bilen gått som en påse nötter efteråt!
Hjälp! Någon som vet??? Kan det vara något "data/el" relaterat? (borde inte bilen funka som vanligt ändå i så fall?)
God jul på er! Trevligt med problem dan före dan!
/Thomas
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

kan de va nån tändspole som är pajj?
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Låter som ett trasigt spjällhus, alt. dålig kontakt till dito. Finns ett bättre kontaktstycka att montera.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Thompaking

Post by Thompaking »

Tack för tipsen. Fick in bilen till verkstaden igår. Får veta under tisdagen vad som var problemet, återkommer om det.

/Thomas
Lithal

Post by Lithal »

Thompaking wrote:Tack för tipsen. Fick in bilen till verkstaden igår. Får veta under tisdagen vad som var problemet, återkommer om det.

/Thomas

Hur gick det på verkstaden, va sa dem?
Jag har en 406 2,0 edition -01 och har fått upp samma meddelande på displayen.
/Thomas (också)
Thompaking

Post by Thompaking »

Tja. Felet var "Spjällhuset". Kostade 4 200:- inkl arbete.
/Thomas
Persson66

Post by Persson66 »

Jag fick samma fel igår men motorn går lika bra som vanligt. Ska ner till Peugeot i eftermiddag så ska de läsa av felkoden. Kan det vara katalysatorn också? Det lär väl vara dyrt att byta har jag hört.
Orpheus

Post by Orpheus »

Kan oxå vara lambdasonden!
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
Persson66

Post by Persson66 »

I mitt fall så kunde de inte tyda koden som de fick ut, det var något allmänt systemfel. De släckte lampan och sedan dess har den inte tänts igen. Bilen gick som vanligt även med lampan tänd. Jaja, 650 kr fattigare :( .
Rosens

Post by Rosens »

:idea: ´Tjena kolla gärna min tråd " AntilPollution Fault" Rosens ..RC206. (Fick mina lampor ó Felmed släckta!) Jag har svårt att tro att felet skulle uppstå igen. Lycka till! :arrow:
607:a Ht Di 6cyl.207hk. Sthlm. Sollentuna.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Rosens wrote::idea: ´Tjena kolla gärna min tråd " AntilPollution Fault" Rosens ..RC206. (Fick mina lampor ó Felmed släckta!) Jag har svårt att tro att felet skulle uppstå igen. Lycka till! :arrow:

Att "släcka" lampan/radera felkoder är enligt mitt tycke att inte att laga bilen dock, lampan är ju lixsom inte felet :roll:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Persson66

Post by Persson66 »

Richard Gustavsson wrote:
Rosens wrote::idea: ´Tjena kolla gärna min tråd " AntilPollution Fault" Rosens ..RC206. (Fick mina lampor ó Felmed släckta!) Jag har svårt att tro att felet skulle uppstå igen. Lycka till! :arrow:

Att "släcka" lampan/radera felkoder är enligt mitt tycke att inte att laga bilen dock, lampan är ju lixsom inte felet :roll:

Håller med men vad gör man? Det är verkstaden som bestämmer och de ska ju ha sina pengar för felsökningen. Man har blivit luttrad genom åren :( .
Post Reply