termostat 207 VTI - 08
termostat 207 VTI - 08
tillverkad våren 2007.
får köra typ 1,5 mil innan den håller full temp ( 90 grader)
den kommer dock upp i full temp , men tar som sgat en jädrA STUND .....
håller 90 grader felfritt när den väl kommit upp ... därför funderar jag på den där som täcker över fronten en bit som följde med vid nyköp ( skräddarsydd skydd över "gapet" i nederkant stötfångare för att täcka över huvuddelen av kylet........ kan den gö så jag får värme snabbare , eller e det termostatbyte som gäller?
kollar man t.ex. meca ler mekonomen så får amn inte upp tyermostater till 207 , är det samma som 206 m.fl ( vilket gradantal sitter orginal ? )
tack för svar ! m.v.h Martin
får köra typ 1,5 mil innan den håller full temp ( 90 grader)
den kommer dock upp i full temp , men tar som sgat en jädrA STUND .....
håller 90 grader felfritt när den väl kommit upp ... därför funderar jag på den där som täcker över fronten en bit som följde med vid nyköp ( skräddarsydd skydd över "gapet" i nederkant stötfångare för att täcka över huvuddelen av kylet........ kan den gö så jag får värme snabbare , eller e det termostatbyte som gäller?
kollar man t.ex. meca ler mekonomen så får amn inte upp tyermostater till 207 , är det samma som 206 m.fl ( vilket gradantal sitter orginal ? )
tack för svar ! m.v.h Martin
Använd motorvärmare om möjligt. Tror annars att det är fullkomligt normalt. Min 406a tar också ett bra tag på sig att bli varm fast men motorvärmare inkopplad innan start, går det betydligt fortare.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PS. Jag diggar min avatar...
Mycket handlar ju om hur kallt det är från början, hur du kör dina första 1,5 mil osv.
Är det 10 plus och motorväg är det för lång tid kan tyckas, är det 10 minus och 50-väg är det inte så konstigt. Ditt körsätt är också avgörande.
Att tänka på är också att ju bränslesnålare en motor är desto längre tid tar det för den att komma upp i temp.
Hursomhelst tycker inte jag det låter jättelångt med 1,5 mil för full temp, man kan bli förvånad över hur snabba vissa bilar är at komma upp i temp, så t.ex. gamla Volvobilar... T.ex. 850 och (ivf gamla) V70, men dels slösar de en hel del soppa och dels ställer sig deras tempmätare mitt på det gröna så fort tempen kommit upp till "normal". Normal skulle jag tro ligger mellan 70-100°.
Är det 10 plus och motorväg är det för lång tid kan tyckas, är det 10 minus och 50-väg är det inte så konstigt. Ditt körsätt är också avgörande.
Att tänka på är också att ju bränslesnålare en motor är desto längre tid tar det för den att komma upp i temp.
Hursomhelst tycker inte jag det låter jättelångt med 1,5 mil för full temp, man kan bli förvånad över hur snabba vissa bilar är at komma upp i temp, så t.ex. gamla Volvobilar... T.ex. 850 och (ivf gamla) V70, men dels slösar de en hel del soppa och dels ställer sig deras tempmätare mitt på det gröna så fort tempen kommit upp till "normal". Normal skulle jag tro ligger mellan 70-100°.
- Johan Jatko
Jo 405 har sjukt bra värme. Motorn i min gamla mi16 producerade nästan lika mycket värme som ett helt eu-land. I den bilen så BEHÖVS verkligen att kylningen fungerar bra.
Min hdi har svårare att komma upp i temperatur, men då är det också en diesel...
Min hdi har svårare att komma upp i temperatur, men då är det också en diesel...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Så fort defrostern funkar så börjar ju motorn komma upp högre temp än vad luften är.
Tror min 1,9 samt v6an jag hade blir varm på grusvägen, ca 6km. då går den upp till 70 grader ca. å sen uppåt.
Tror min 1,9 samt v6an jag hade blir varm på grusvägen, ca 6km. då går den upp till 70 grader ca. å sen uppåt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
drdazed wrote:Min mätare e helt död de första minuterna jag kör. E de normalt ?
Hur varm får den bli innan de blir "farligt?" btw
Fullt normalt.
Verkar som många blandar ihop att värmen börjar komma med att tempmätaren rör sig.
Alltså: 1,5 mil är inget konstigt innan full värme uppnås på tempmätaren. Många bilar tar mycket längre tid på sig ändå. Däremot brukar/bör värmen i bilen komma efter ett par km upp till nån halvmil beroende på bil och körsätt.
Full värme (riktig ordentlig alltså) i min kommer ungefär efter 7-8 km trots att tempmätaren inte ens börjat röra på sig då (diesel).
Torben S wrote:Min 207 tar också 10-15 km innan tempmätaren är uppe i 90 grader, helt normalt. Ju effektivare och bränslesnålare motor ju längre tid. Jag varvar dock inte ur motorn innan tempmätaren ligger stadigt vid 90 grader.
det är väll det att man e van vid volvo
idag kom den knappt upp i 65 grader enligt tempmätaren ... dock ca 75-80 grader på oljetempen ... var ca minus 12 grader
ca 15 km körning / 70 km/h väg
funderar på om det kommer in så mkt kalluft i motorrummet så den inte orkar komma upp i normal temp ( ca 90 grader
)
funderar på att sätta dit det där skyddet som följde med .... som täcker över " gapet" i nederkant , vad tror ni om det ?
eller om det är termostaten som står lite öppen
ca 15 km körning / 70 km/h väg
funderar på om det kommer in så mkt kalluft i motorrummet så den inte orkar komma upp i normal temp ( ca 90 grader
funderar på att sätta dit det där skyddet som följde med .... som täcker över " gapet" i nederkant , vad tror ni om det ?
eller om det är termostaten som står lite öppen
Har du fått med en täckplatta så sätt dit den, ska inte vad jag tycker behövas men det gör ju inte saken sämre ivf.
Att den inte kommer upp i full temp på 15 km är inget konstigt när det är -12°, utetemperaturen har stor inverkan på det, hur blir det om du fortsätter köra? Kommer bilen inte upp i full temp alls eller gör den det så småningom?
Du skriver att du är van vid Volvo, som jag skriver i nåt annat inlägg så är Volvos mätare (vet ju iofs. inte om det är alla) konstruerade så att de ställer sig rakt upp så fort motorn nått "normaltemp", vilket vill säga ca 70°, så det är inte alls säkert att en Volvo kommer upp snabbare i temp, det ser bara så ut.
Att den inte kommer upp i full temp på 15 km är inget konstigt när det är -12°, utetemperaturen har stor inverkan på det, hur blir det om du fortsätter köra? Kommer bilen inte upp i full temp alls eller gör den det så småningom?
Du skriver att du är van vid Volvo, som jag skriver i nåt annat inlägg så är Volvos mätare (vet ju iofs. inte om det är alla) konstruerade så att de ställer sig rakt upp så fort motorn nått "normaltemp", vilket vill säga ca 70°, så det är inte alls säkert att en Volvo kommer upp snabbare i temp, det ser bara så ut.
Claes B wrote:Har du fått med en täckplatta så sätt dit den, ska inte vad jag tycker behövas men det gör ju inte saken sämre ivf.
blir nog att sätta dit täckplattan .... den är ju skräddarsydd just för detta 7 denna bil och smälter in hyffsat
den verkade inte komma upp högre an de tempraturer jag skrev förrut idag ........... kanske gjort det om man gett sig ut på motorvägen ???
- Johan Jatko
Satte dit täckplattan på min bil igår, får se om det blir någon skillnad. Det är f*n så svårt att få upp tempen i en hdi när motorvärmaren är av kontakttyp och värmer endast på oljetråget och dieselvärmaren har slutat att gå...
Har märkt att i stan blir den inte varm, men däremot blir den det efter landsväg. Prova köra lite landsväg och se om den kommer upp i temp då.
Har märkt att i stan blir den inte varm, men däremot blir den det efter landsväg. Prova köra lite landsväg och se om den kommer upp i temp då.
-94 405 Mi16, såld & krockad!