Finns det någon inärheten av Borlänge/Falun som är duktig på Peugeot 605? Min bil vill inte tända, har bytt tändstift, så jag misstänker att det är något elfel, fel på någon pump eller att han inte får bränsle som han ska.
Strulet började nu i vintras när det var som kallast.
Kan någon hjälpa mig?
Jag kan inget om bilar och är studerande och har inte råd att lämna in den på verkstad.
Vill ni ringa så är det nummer: 073-3459171 eller 0243-12909
Med vänliga hälsningar
Joakim Leo
får inte igång min bil
mmm
Tjaba
Du skriver att den inte har någon gnista..
Vad är det för typ av tändningen på den? Transistor?
Den har nämnligen isf en tändmodul som kan vara paj alt Hallgivaren i fördelaren.
Testa att kolla ifall du har gnista genom att montera en tändkabel direkt på tändspolen och stoppa dit ett tändstift och jorda tändstiften ordentligt.
Har du ingen gnista så är det inte kablar och fördelarlock som är trasigt, om det är tvärt om så har du kanske hitta felet på engång.
Men som sagt ingen gnista så skulle jag testa att låna en fördelare och koppla på kabeln till hallgivaren och återigen koppla på en tändkabel direkt på tändspolen och montera tändstift som jordas ordentligt.
Snurrar du på den lånade fördelare så kontrollera gnista!
Kommer gnista så har du en trasig/dålig fördelare
Kommer inte gnista så "Kan" fördelaren som du har vara frisk men inte säkert och måste gå vidare med felsökningen.
OBS**** Tänk på att när du snurrar på den lånade fördelaren med tändningen på så tror databoxen att du försöker starta motorn vilket leder till att soppapumpen går igång och spridarna öppnas, detta leder snabbt till att du flödar maskin som kan skada ordentligt.
Så alltingen tar du bort kabeln som går till varje spridare eller så snurrar du axeln bara 2-3 varv. Det spelar ingen roll hur snabbt du snurrar utan håll på tändstiften medan du snurrar så bör du se gnistror.
Allt detta gör du på eget risk och är du osäker så ta hjälp av nån polare isf så det inte blir fel...
Lycka till
Mvh
Acke
Du skriver att den inte har någon gnista..
Vad är det för typ av tändningen på den? Transistor?
Den har nämnligen isf en tändmodul som kan vara paj alt Hallgivaren i fördelaren.
Testa att kolla ifall du har gnista genom att montera en tändkabel direkt på tändspolen och stoppa dit ett tändstift och jorda tändstiften ordentligt.
Har du ingen gnista så är det inte kablar och fördelarlock som är trasigt, om det är tvärt om så har du kanske hitta felet på engång.
Men som sagt ingen gnista så skulle jag testa att låna en fördelare och koppla på kabeln till hallgivaren och återigen koppla på en tändkabel direkt på tändspolen och montera tändstift som jordas ordentligt.
Snurrar du på den lånade fördelare så kontrollera gnista!
Kommer gnista så har du en trasig/dålig fördelare
Kommer inte gnista så "Kan" fördelaren som du har vara frisk men inte säkert och måste gå vidare med felsökningen.
OBS**** Tänk på att när du snurrar på den lånade fördelaren med tändningen på så tror databoxen att du försöker starta motorn vilket leder till att soppapumpen går igång och spridarna öppnas, detta leder snabbt till att du flödar maskin som kan skada ordentligt.
Så alltingen tar du bort kabeln som går till varje spridare eller så snurrar du axeln bara 2-3 varv. Det spelar ingen roll hur snabbt du snurrar utan håll på tändstiften medan du snurrar så bör du se gnistror.
Allt detta gör du på eget risk och är du osäker så ta hjälp av nån polare isf så det inte blir fel...
Lycka till
Mvh
Acke
Peugeot 605 srdt -94 SÅLD
Chevrolet 6.2D Silverado
Längtar efter en Peugeot igen
Citroen V6 -94 Break (Ska säljas)
Citroen 2.1 TD -98 Break
Vw polo 1.3 (blivande tvingande pendlarbil)
" IT CAN BE DONE "
Chevrolet 6.2D Silverado
Längtar efter en Peugeot igen
Citroen V6 -94 Break (Ska säljas)
Citroen 2.1 TD -98 Break
Vw polo 1.3 (blivande tvingande pendlarbil)
" IT CAN BE DONE "
- Richard Gustavsson
Absolut vanliagste felet är ÖDP:n.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
- Peter Igelhammar
- Crew

Jag ändrade rubriken i enlighet med våra regler.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare: