Hej
Försöker förbättre ljudet i min sunkiga bruksbil (405 GTX -95), ingen kombi alltså. Har bytt framsystem och huvudenhet och fick häromdagen ett par volvo-basar av farsan, vet inte mer om dem än att de är ett par 8", att de är nytillverkade och rätt så dyra.
http://pici.se/pictures/LVaDkLJPQ.jpg
http://pici.se/pictures/RQAokhyCy.jpg
Saken är den att jag inte vill ha något umpfh eller dunka-dunk. Jag lyssnar mestadels på äldre rock i stil med beatles, zeppelin osv, en del electro också. Men vill ha lite mer ljudtryck och midbas än vad framsystemet idag tillåter.
Därför har jag fått för mig att jag vill ha basarna i hatthyllan och bygga ett par slutna lådor till dem, men upptäckte att det var någon slags bärande plåt där, fanns dock klara hål för 6,5".
Jag kör i 99% av fallen själv och bryr mig inte om hur det låter från baksätet. Eftersom jag fick basarna gratis tänkte jag använda mig av dem och inte lägga ut mer pengar än på ett slutsteg. Problemet är alltså hur jag ska placera dem för att det ska låta bra?
Är väldigt grön på det här med billjud så är tacksam för alla förslag jag kan få.
Mvh Adam
Ljudbygge i 405
Bara å bygga en baslåda i bagaget eller så kapar du upp hatthyllan så de börjar passa där, kan inte vara så långt ifrån att passa om det var bara 8"
Min bror gjorde det en gång på en Nissan tror jag.
Min bror gjorde det en gång på en Nissan tror jag.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
- Donny Sorenso
- Klubbmedlem

Vill du spara utrymme i bagaget kan du få ganska bra tryck i ett par 6x9 med et steg på. Kicker har några med bra bas i för att spela helt utan låda, tom MDS har ett par riktigt välljudande (GP2).
Men från de bästa sexniorna, till en vanlig baslåda är det ett stort steg, så det är värt att fylla på med nån bas. Med din musiksmak skulle jag gå på en sluten låda, 10" om du ska ha den bak i skuffen, men tänker du bygga i hatthyllan med slutet lär 2 8:or ge dig grym akustisk bas och snabb respons i elektro.
Prova dig fram, se till att ge basen du väljer rejält med effekt, och bygg sluten för din musik.
Men från de bästa sexniorna, till en vanlig baslåda är det ett stort steg, så det är värt att fylla på med nån bas. Med din musiksmak skulle jag gå på en sluten låda, 10" om du ska ha den bak i skuffen, men tänker du bygga i hatthyllan med slutet lär 2 8:or ge dig grym akustisk bas och snabb respons i elektro.
Prova dig fram, se till att ge basen du väljer rejält med effekt, och bygg sluten för din musik.
205-405-406
-
Soderqvist
Donny Sorenso wrote: tom MDS har ett par riktigt välljudande (GP2).
Ett tipps till trådskaparen är att inte följa detta råd då skribenten saknar "musikalsiska" öron!
6x9or är det sämsta du kan ha om du inte bara är ute för att spela högt!
Om du hade hål för 6.5" så varför inte skaffa ett par sånna basar? Dom spelar GRYMT musikaliskt så köp dig typ ett par Focal 6.5" subbar med fint steg och bygg slutna små lådor till dessa under hatthyllan med basarna upp genom lådan om du förstår hur jag menar så kommer du kunna lyssna på Zepplin och allt vad du nu lyssnar på
Angående framsystemt så varför inte skaffa dig riktigt fina diskanter och riktigt fina mellanregister och sen ett typ Audison 5 kanalssteg och driv diskanter mellanregister och basar på egna kanaler, denna setup är riktigt HiFi men kostar därefter... Ett billigare alternativ om du vill offra lite finljud är att skaffa dig ett 3-kanalssteg typ från Audison eller Hertz och driv framsystemet på 2 kanaler och basen på den resterande kanalen.
Funderar själv på att bygga en riktig HiFi-anläggning då jag har tröttnat på att bara höra BAS hela tiden
- Donny Sorenso
- Klubbmedlem

Soderqvist wrote:Ett tipps till trådskaparen är att inte följa detta råd då skribenten saknar "musikalsiska" öron!
Är inte dedär lite onödigt? Tror de flesta här fattar logiken i resonemanget, och de som faktiskt läst hans fråga tycker nog det var ett rimligt svar. För att bara vilja spela lite mer bas utan att lägga massa pengar kan man inte skaffa allt det gear du nämner.
Förklara du hur det funkar, jag tara mina amatöröron av den här delen.
205-405-406
Hej och tack för era svar!
EFtersom jag precis köpt framsystem och redan äger de här två basarna som jag tror är av riktigt bra kvalité så vill jag gärna använda dem för pengarnas skull.
Som det ser ut i dagsläget så är tanken att jag kör på ett fyrkanal-steg, kör framsystemet på två av kanalerna och bryggkopplar de två andra till en kanal och kör en bas på den kanalen. Då hade jag tänkt bygga en liten sluten låda som sitter precis mot skidluckan och basen precis in i bilen. Basarna är som synes på bild http://pici.se/pictures/LVaDkLJPQ.jpg försänkta ca 4-5cm ned så kan nog ha den i lådan direkt mot skidluckan utan att de slår i.
Mina funderingar då är hur man kopplar på steget? Jag har bara en lågnivå-utgång (R+L) på min huvudenhet. Om jag kopplar de till två av fyrkanals-stegets ingångar på säg kanal C+D, och sen kopplar högtalarna som jag sa, framsystemet på A+B och bryggkopplar C+D till basen.
Funkar det så här eller måste man ha fler lågnivå-ingångar?
Steget det gäller är: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12298
EFtersom jag precis köpt framsystem och redan äger de här två basarna som jag tror är av riktigt bra kvalité så vill jag gärna använda dem för pengarnas skull.
Som det ser ut i dagsläget så är tanken att jag kör på ett fyrkanal-steg, kör framsystemet på två av kanalerna och bryggkopplar de två andra till en kanal och kör en bas på den kanalen. Då hade jag tänkt bygga en liten sluten låda som sitter precis mot skidluckan och basen precis in i bilen. Basarna är som synes på bild http://pici.se/pictures/LVaDkLJPQ.jpg försänkta ca 4-5cm ned så kan nog ha den i lådan direkt mot skidluckan utan att de slår i.
Mina funderingar då är hur man kopplar på steget? Jag har bara en lågnivå-utgång (R+L) på min huvudenhet. Om jag kopplar de till två av fyrkanals-stegets ingångar på säg kanal C+D, och sen kopplar högtalarna som jag sa, framsystemet på A+B och bryggkopplar C+D till basen.
oj. som glad amatör säger jag, testa dig fram! Börja med att se om du får till något bra ljud som du gillar genom att koppla på lite känsla.
Det finns inga genvägar men du kan få det helt ok enligt dina egna öron.
Vad är det för huvudenhet?
Tror det spelar ganska så stor roll.
(edit)
Kom precis på att jag körde på ett JBL frontsystem i min gamla 405a direkt på min pioneer sterio, minns ej vad det va exakt men det va någon 7000mp3 eller liknande. sen hade jag ett phenixgoldsteg till en 15" bas, och två bajs 69 men jag fick ett mycket bra ljud för pengarna.
Många som berömde det. Det va inte hifi men det poppade på bra! I de flesta musikstilar.
Så prova dig fram! Du blir nog nöjd ska du se!
Det finns inga genvägar men du kan få det helt ok enligt dina egna öron.
Vad är det för huvudenhet?
Tror det spelar ganska så stor roll.
(edit)
Kom precis på att jag körde på ett JBL frontsystem i min gamla 405a direkt på min pioneer sterio, minns ej vad det va exakt men det va någon 7000mp3 eller liknande. sen hade jag ett phenixgoldsteg till en 15" bas, och två bajs 69 men jag fick ett mycket bra ljud för pengarna.
Många som berömde det. Det va inte hifi men det poppade på bra! I de flesta musikstilar.
Så prova dig fram! Du blir nog nöjd ska du se!
På jakt efter ett äventyr..
radaradam wrote:Hej och tack för era svar!
Tror inte du kommer kunna koppla det så, möjligvis med någon adapter, men då kan du inte styra ljudet så mycket. Iaf inte från sterion.
Knappa in vad du har för huvudenhet så ska du någ få bättre svar !
På jakt efter ett äventyr..