Peugot 207 1.4 Ryckig när den är kall

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
sandos

Peugot 207 1.4 Ryckig när den är kall

Post by sandos »

Sambon klagar mer och mer på att vår 207:a är ryckig vid start. Och det är den verkligen. Låter man den gå 20 sekunder på tomgång så är det inga problem, men kör man iväg efter 0-15 så kan den vara lite tråkig: den varvar inte upp alls ens med plattan i botten. Det löser sig efter 10 sekunder eller så. Detta inträffar även om det är 22 grader som det var idag.

Vet att det finns ett otal trådar om detta ("ryckig" ger 5 sidor med träffar). GT såg jag hade en ny mjukvara, någon som tror på att det kan finnas till vår? Den är tyvärr 2,5 år gammal så ingen nybilsgaranti längre.
sandos
sandos

Post by sandos »

Vår gamla "vän" på peugeot gissade iaf på två saker: att oljetrycket inte byggdes upp snabbt nog, eller kamaxelgivare som strulade. Just det med givaren tyckte jag lät _mycket_ suspekt. Den borde väl strula oavsett temp, hastighet osv isf. inte bara när bilen är "kall".
sandos
sandos

Post by sandos »

Nu har vi varit på verkstaden iaf. Vet inte vad de sade för jag hämtade inte bilen, men de hade "rengjort något och satt tillbaka det". Sedan var det något om en magnetremsa, ev. samma sak som de rengjort. Även variator nämndes.

Ja, det är lätt att få förklarat av tjejen när de sagt grejer. :)

Vi skulle iaf prova den nu och felet kvarstår skulle vi få byta ngt för 1400:-!
sandos
sandos

Post by sandos »

Ok, det var en magnetventil de hade rensat, och nu tycker att vi ska köpa ny då det inte hjälpte. Varför får jag en känsla av att de inte ens är 100% på att det är den det är fel på... Hmm.
sandos
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

sandos wrote:Ok, det var en magnetventil de hade rensat, och nu tycker att vi ska köpa ny då det inte hjälpte. Varför får jag en känsla av att de inte ens är 100% på att det är den det är fel på... Hmm.

Antingen har du helt rätt eller så har de liksom många andra märkesverkstäder löjligt kassa kundmottagare... :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
sandos

Post by sandos »

Nja, asså vi inbilliar oss iofs att bilen går bättre nu. Nu har vi BYTT en magetventil. Problemet är att originalprobletm är fortf kvar. Igår morse var det fuktigt ute, och då var den orkeslös vid start och höll på dö. Det höll tydligen i sig ganska länge.

Kommer inte kunna kräva ngn garantiåtgärd på detta arbete då de aldrig har garanterat att de vet vad felet var. Ska dock försöka få de att kontrollera om det finns uppgraderingar för mjukvara, som finns för RC.
sandos
KennethRC

Post by KennethRC »

Åh fasiken, finns det en uppgradering av mjukvaran för RC:n när man har det där problemet? Eller är det för 207 RC? Sambon och jag upplever precis samma sak med våran 206 RC, nämligen att bilen går ryckigt när bilen bara varit igång en 15-20sek och man försöker köra därifrån. Släpper dock inom en minut, men är väldigt irriterande...
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
penix

Post by penix »

Körs bilen enbart kortare sträckor åt gången?

Hade liknande problem med min 206 RC -05, som mest småkörs med, men efter en tripp från Falkenberg till Stockholm o tillbaka försvan problemen...
sandos

Post by sandos »

De flesta turerna är korta, ja. Oftast 1-4 km, ibland 1 mil. Och med någon-några månaders mellanrum så blir det 24 mil på en dag.
sandos
sandos

Post by sandos »

Det var inte RC, utan GT: (Har inte så bra koll på modellerna)

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ght=ryckig
sandos
sandos

Post by sandos »

Kan till 95% bekräfta att en omprogrammering med nyare mjukvara verkar ha hjälpt mot felet. Däremot var det strul med uppdateringen i sig, men det är löst nu iaf.
sandos
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Bra att veta, för kommande med samma fel.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Post Reply