Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Nu är jag inte ute efter att veta exakt vilka delar som skiljer en 206 Gti från Rc, utan om någon speciell del gör mycket mer effektskillnad än de andra
Om jag har en Gti och vill få upp effekten till ett inte alltför högt pris, kan man då välja EN del (t.ex. kam, topp) från RC för att få upp effekten märkbart? Hur mycket effekt skulle detta kunna ge?
ledsen att göra dig besviken men tumregeln är såhär:
Det kommer bli billigare att köpa en vassare bil direkt.
Är det värt att lägga pengar på en minimal ökning från 137->150ish hk för 20 000kr istället för att köpa en vassare bil? Om du ska öka motoreffekten så ska du ju matcha med bromsar, däck, ska inte bli besiktningsstrul osv.
Jag var sugen på att öka på till 300+hk i subban, då är det ny turbo, växellåda, bromsar, spridare, bränslepump minst som ska bytas. För samma pengar får jag en STi -06 som har nästan den effekten orginal. Och då ska tilläggas att turbobilar är billigare att öka effekten i än sugmotorer
klew wrote:ledsen att göra dig besviken men tumregeln är såhär:
Är det värt att lägga pengar på en minimal ökning från 137->150ish hk för 20 000kr istället för att köpa en vassare bil? Om du ska öka motoreffekten så ska du ju matcha med bromsar, däck, ska inte bli besiktningsstrul osv.
Jag var sugen på att öka på till 300+hk i subban, då är det ny turbo, växellåda, bromsar, spridare, bränslepump minst som ska bytas. För samma pengar får jag en STi -06 som har nästan den effekten orginal. Och då ska tilläggas att turbobilar är billigare att öka effekten i än sugmotorer
Vad är det för del som skulle öka effekten till 150 hk, då? Jag tänkte mest att om man av en slump skulle få tillgång till en billig topp, eller vad det nu är, så kan man ju köpa det
Vad är det för del som skulle öka effekten till 150 hk, då? Jag tänkte mest att om man av en slump skulle få tillgång till en billig topp, eller vad det nu är, så kan man ju köpa det
Troligen "billigaste" alternativet för din del är att köpa en komplett drivlina från RC med motor och växellåda och hela köret om du nu vill upp i exakt prestanda av vad en RC har (rent maskinellt då) Händer att det kommer upp då och då, krockade bilar mm som säljs av. I övrigt så skiljer bromsar dämpare, bakvagn och lite annat på RC:n...
Ett annat tips är annars att kontakta http://www.dp-engineering.nl/ och köpa turbo sats till den spis du har nu om du är duktig på att mecka själv så kan du komma undan för en skaplig summa av dryg 30 kakor för en ganska skaplig effekt ökning... Sen om det håller är en annan femma, det lär heller inte knalla igenom SBP bara så där heller....
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Troligen "billigaste" alternativet för din del är att köpa en komplett drivlina från RC med motor och växellåda och hela köret om du nu vill upp i exakt prestanda av vad en RC har (rent maskinellt då) Händer att det kommer upp då och då, krockade bilar mm som säljs av. I övrigt så skiljer bromsar dämpare, bakvagn och lite annat på RC:n...
Ett annat tips är annars att kontakta http://www.dp-engineering.nl/ och köpa turbo sats till den spis du har nu om du är duktig på att mecka själv så kan du komma undan för en skaplig summa av dryg 30 kakor för en ganska skaplig effekt ökning... Sen om det håller är en annan femma, det lär heller inte knalla igenom SBP bara så där heller....
Ok! Men tanken var inte att få upp den i samma effekt (då hade det varit en liknande tråd alla andra)... Och 30 k är långt mer än vad jag tänkt mig!
Om jag säger såhär då: Jag har hört att bl.a. toppen skiljer Rc från Gti, kommer det göra något märkbar skillnad (inget om prisvärdhet, säg att jag skulle få en topp för 500 kr )?
Nja inte så troligt. Det skiljer ganska mycket annat mellan bilarna med. Äger en RC men provkört en GTi och jag tyckte det var ganska mycket skillnad i både motor karaktär och sånt som bromsar/väghållning. Säger som dom andra: Skaffa en RC direkt istället, den är klart värd mellanskillnaden.
Numera smygborgare och kör BMW.
BMW 325 Touring -07 *Warum!*
Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*
Om någon är osäker på skicket och når honom åker jag gärna ner till Nykvarn och provkör den åt er.
Hade lugnt köpt den utan att blinka (om den inte är totalt sönderkörd) om jag haft stålar själv.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån. 205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)