Behöver man låta turbon svalna av?
Behöver man låta turbon svalna av?
Hej.
Äger en 407 2.0 Hdi-2006. Har gått 6600mil.
Är det sant att man måste låta turbon svalna av i 3-4 minuter innan man stänger av motorn? Min kompis säger att annars kommer turbon att gå sönder pga överhettningen?
Jag har inte kunnat läsa mig till detta?
Jag vet bara att gamla turbobilar behövde detta pga legeringar och gamla tillverknings teknologin.
Hur är det med moderna bilar?
Äger en 407 2.0 Hdi-2006. Har gått 6600mil.
Är det sant att man måste låta turbon svalna av i 3-4 minuter innan man stänger av motorn? Min kompis säger att annars kommer turbon att gå sönder pga överhettningen?
Jag har inte kunnat läsa mig till detta?
Jag vet bara att gamla turbobilar behövde detta pga legeringar och gamla tillverknings teknologin.
Hur är det med moderna bilar?
407 SW Hdi? Jag har en!
Inte det minsta sant. Kan kanske gälla vid extrem hårdkörning att man bör låta sakerna svalna av lite... Hur ofta hör man om SAAB eller Volvoturbosar som rasar pga. värme? Ytterst sällan och då misstänker jag att det kanske är en på tusen som övht reflekterar över att det sitter turbo på bilen. Dieslarna går ju dessutom inte lika varma som bensinarna så tomgångskörning/avsvalning är helt onödigt.
Edit: Om det hade legat nån sanning i det hade det stått i instruktionsboken.
Edit: Om det hade legat nån sanning i det hade det stått i instruktionsboken.
Exakt.
Förr i tiden då aggregaten tillverkades i stål och annat, var det ytterst viktigt att låta turbinen svalna av. I dagens bilar med keramiska insatser och oftast självsmörjande detaljer kan man utan problem "släcka" bilen. Även efter en hård körning. Ingen biltillverkare skulle godta idag garantirep av turbob om den skulle inte vara dimensionerat till uppgiften.
Men däremot i ombyggda bilar gäller annat.
Läs instruktionsboken och kör på!
Förr i tiden då aggregaten tillverkades i stål och annat, var det ytterst viktigt att låta turbinen svalna av. I dagens bilar med keramiska insatser och oftast självsmörjande detaljer kan man utan problem "släcka" bilen. Även efter en hård körning. Ingen biltillverkare skulle godta idag garantirep av turbob om den skulle inte vara dimensionerat till uppgiften.
Jamen wrote:Exakt.
Välkommen du med 1 inlägg
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
AdamL wrote:Ok.
Men hur kyler man turbo i moderna bilar?
Hur ofta fick man byta/reparera turbo i gamla bilar?
Vet ni vad gäller Volvo C70 98 års modell?
Du pratar VERKLIGEN gamla bilar här, var mest de tidiga Saabturbo bilarna som hade problem, precis i början av -80 talet med de gamla T3:orna som inte hade inbyggd wastegate.
Typ 2-3 årsmodeller
Sedan dess har det väl mer eller mindre lösts.
Hans Hellström
- Peter Igelhammar
- Crew

Det var väl mest oljekylda vs vattenkylda som hade de problemen. De är väl eliminerade numer.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
På entrepenadmaskiner av nyare modell brukar det sitta en dekal i hytten som visar på ett lättförståeligt sätt att det är bra att låta maskinen gå på tomgång 30-60s.
Men det har ju inte bara med turboaggregat att göra utan all transmission och hydrostatdrift som kan behöva kylas ned lite.
På min bil cirkulerar en kylpump kylvatten genom turbocoren i 7 min efter att bilen stängts av.
Men det har ju inte bara med turboaggregat att göra utan all transmission och hydrostatdrift som kan behöva kylas ned lite.
På min bil cirkulerar en kylpump kylvatten genom turbocoren i 7 min efter att bilen stängts av.
Benjamin wrote:På entrepenadmaskiner av nyare modell brukar det sitta en dekal i hytten som visar på ett lättförståeligt sätt att det är bra att låta maskinen gå på tomgång 30-60s.
Jo, på entrepenadmaskiner är det lite mer viktigt att låta dem gå en stund, iaf gör jag det alltid.
Läste dock i en 2008'ans Toyota Hiace handbok (nyaste modellen) att där rekommenderas också att låta den stå en stund före avstängning. De hade tillochmed uppskrivet:
Långsam körning/korta sträckor: Behövs ej stå på tomgång
80 km/h en längre sträcka: ca 1 minut
Över 80 km/h en längre sträcka: ca 2 minuter
(Minns inte ordagrant, men typ nåt sånt)
Är ju kanske mer av en arbetsbil men ändå ny...
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Benjamin wrote:Vad kör du för entrepenadmaskin?
Brukar du även nyttja den omvända principen vid kallstart?
1min varmkörning per kallgrad. -20c = 20min varmköring.
Jag kör skogsmaskin. Och jo även vid kallstart, men vi har ju fördelen med att ha en förvärmare (webasto) som får upp motortempen till 40-60º före start.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
På dom Stora gräsklipparna på jobb så stog det att man måste stå i minst 30sec för att turbon ska svalna.
Och anledningen till att man låter turbon svalna en stund innan man stänger av är för att oljan och ev vatten ska få kyla ner turbon lite så inte oljan sätter igen kanalerna.
På alla turbo bilar både bensin och diesel eller maskiner väntar jag alltid en liten stund på tomgång innan ja stänger av. behöver inte vara lång tid men om turbon glöder så kan man ju vänta en stund förståss annars brukar max 1min räcka.
Och anledningen till att man låter turbon svalna en stund innan man stänger av är för att oljan och ev vatten ska få kyla ner turbon lite så inte oljan sätter igen kanalerna.
På alla turbo bilar både bensin och diesel eller maskiner väntar jag alltid en liten stund på tomgång innan ja stänger av. behöver inte vara lång tid men om turbon glöder så kan man ju vänta en stund förståss annars brukar max 1min räcka.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Lastbilar och arbetsmaskiner går ju ganska hårt och där bör man ju låta dom stå en stund.
Nästan viktigare känns det som man behöver låta dom stå en stund längre när man kallstartar så att man får lite snurr på oljan innan man börjar hårdköra, om man nu inte har webasto eller liknande.
Nästan viktigare känns det som man behöver låta dom stå en stund längre när man kallstartar så att man får lite snurr på oljan innan man börjar hårdköra, om man nu inte har webasto eller liknande.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Peugeot 106 -97 Rallye
Attsäter wrote:Lastbilar och arbetsmaskiner går ju ganska hårt och där bör man ju låta dom stå en stund.
Hehe, köpte en Saab900 T8 en gång, som hade blivit tokpressad direkt efter kallstart i -15 grader. Var ett vevlager som gav upp efter 2km.
Fyllekörning dessutom, killen började bli "trött" och skulle köra 2mil hem efter dunderkalas. Bilen kostade mig 500:- så jag tackade och tog emot
Hans Hellström
- Johan Jatko