Gnisslande dörr Peugeot 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nosvatten

Gnisslande dörr Peugeot 206

Post by Nosvatten »

Hejs!

Är det bara för mig som dörren börjat gnissla när man öppnar den. Har provat att smörja upp den med det hjälper inte... Antar att det är lite klent dimensionerat. Vet inte vad man kallar det som gnisslar men jag gör ett försök och kallar det för "dörrstopp"???. Någon som lyckats lösa detta? Så nu vet ni vad jag menar =) Hare gött!
krille!

Post by krille! »

Rengjorde du det innan du smorde in det?
Det är förstås svårt att komma åt i den lilla springan med sprinten, men ta med en tandborste eller liknande och något rostlösande medel som kryper in och lossar på ev. smuts och smörj sedan igen.
Smörj även gångjärnen såklart :)

Annars brukar man kunna se på själva dörrstoppet när man öppnar dörren om den rör sig onaturligt och börjar vara sliten, kan inte tänka mig att ett nytt kostar några oerhörda mängder hos Peugeot.
Nosvatten

Post by Nosvatten »

Man ser att själva "sprinten" rör sig när man öppnar dörren, gör inte så på passagerarsidan. Tänkts om man kunde klämma åt den på någe vis. Men kolla på "sprinten" nu och den ser rätt solid ut, men jag kan ju ha fel...
krille!

Post by krille! »

Har samma grej på min, förardörrens rör sig men inte passagerarsidans.
Det går att tillfälligt åtgärda med rengöring och insmorning, men det kommer tillbaka tills man borrar upp hålet och sätter i en ny tjockare sprint, eller byter hela dörrstoppet.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Finns en tråd om tjockare sprintar vet jag, har läst om det... Så det är egentligen till att borra upp å trycka i nya.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Post Reply