Bromsbelägg bak 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Marcus Sundström

Bromsbelägg bak 406

Post by Marcus Sundström »

Hade bilen inne på 3års-service här i dagarna och fick reda på att det bara var 1-2mm kvar på beläggen bak.

Var inne och köpte dom idag, tänkte byta på söndag.
Är det nått man bör tänka på, eller är det lika lätt som på en 306:a?

kan tillägga att det är väldigt skönt att ha en kompis vars far jobbar i reservdelsluckan på peugeot här i uppsala.
Skapliga rabatter. :wink:
<b>Peugeot 406 3.0 V6 aut. -00</b>

<b>TILL SALU!!!</b>
<b>130-140000:-</b>
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag har inte bytt själv på min, men var noga med att lägga beläggen i myntfacket på plånboken, så att du inte tappar bort dem! ;)

-Maken till små belägg har då jag aldrig sett. Beror kanske på den rätt ordentliga skivdiametern, 290 mm, att det inte behövs så stor yta.
EN 14497
Marcus Sundström

Post by Marcus Sundström »

:lol:

Bytte idag, tog max 30min båda sidorna....att det inte alltid går så bra o mecka..
<b>Peugeot 406 3.0 V6 aut. -00</b>

<b>TILL SALU!!!</b>
<b>130-140000:-</b>
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du satte den mjuka sidan mot skivan till va? :wink:

(Ja, jag har faktiskt sett felvända belägg) :shock:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dart

Post by Dart »

TheDagger wrote:Du satte den mjuka sidan mot skivan till va? :wink:

(Ja, jag har faktiskt sett felvända belägg) :shock:

en kille i lumpen smorde in bromstrumman med kopparfett. :shock:
kan tilläggas att han låg inne som hjulfordonsmekaniker.
tyvärr så var det någon som påpekade detta för honom.
hade varit kul å se när han skulle provköra :twisted:
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
André V

Post by André V »

Pär wrote:Jag har inte bytt själv på min, men var noga med att lägga beläggen i myntfacket på plånboken, så att du inte tappar bort dem! ;)

-Maken till små belägg har då jag aldrig sett. Beror kanske på den rätt ordentliga skivdiametern, 290 mm, att det inte behövs så stor yta.

Som jag fattat det fungerar bromsbelägg mot skiva till skillnad från gummi mot asfalt helt enligt laborationerna på Fysiken i skolan. Dvs my för en given kropp är inte beroende av trycket på ytorna där friktionen uppstår.

Jag tänker på labbandet med trä-rätblock mot skolbänken, där man lade blocket på olika sätt och mha dynamometer (för kraftmätaren heter väl så?) kunde konstatera att blockets yta mot bänken inte spelade någon roll för friktionskonstanten och därmed friktionskraften.

Det jag försöker säga är att ett kortare belägg (alltså mindre yta) inte leder till sämre bromsverkan, bara snabbare slitage. Det är bara hävarmen som har betydelse.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Loffas

Post by Loffas »

sen bromsar den väl knappt bak? tycker bakbeläggen slits oroväckande lite. nästan så det blir rost på skivorna
André V

Post by André V »

Loffas wrote:sen bromsar den väl knappt bak? tycker bakbeläggen slits oroväckande lite. nästan så det blir rost på skivorna

Jag har ingen aning om bromskraftsfördelningen, men en såpass lång bil borde använda bakbromsarna betydligt mer än tex en 205:a.

I vanlig ordning beror väl allt på hur ofta man bromsar hårt. I begagnattester brukar det ju gnällas på skivorna bak på i princip alla bilar, men det är ju bara för att folk mesar så mkt och tror att bilen ska gå sönder om trycker till lite. Mina bakskivor är iaf blanka och fina. 8)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

André V wrote:......Det jag försöker säga är att ett kortare belägg (alltså mindre yta) inte leder till sämre bromsverkan, bara snabbare slitage. Det är bara hävarmen som har betydelse.
Det var mindre erfordelig klämkraft pga stor diameter -> mindre slitage jag var ute efter också. Tack vare stora skivor får man acceptabla serviceintervall trots liten beläggyta.
EN 14497
André V

Post by André V »

Pär wrote:
André V wrote:......Det jag försöker säga är att ett kortare belägg (alltså mindre yta) inte leder till sämre bromsverkan, bara snabbare slitage. Det är bara hävarmen som har betydelse.
Det var mindre erfordelig klämkraft pga stor diameter -> mindre slitage jag var ute efter också. Tack vare stora skivor får man acceptabla serviceintervall trots liten beläggyta.

Ah, missförstod dig först. Åas sveper desto fler skivmeter per sekund förbi beläggen när man har stora skivor.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

André V wrote: .....Ah, missförstod dig först. Åas sveper desto fler skivmeter per sekund förbi beläggen när man har stora skivor.
Så kan man också se det, bilen går liksom saktare med stora skivor om man är bromsbelägg.

Men detta är inte hela sanningen.

...men tillräckligt för bakbromsar... :)
EN 14497
Post Reply