307 - lukt i kupén vid gaspådrag
307 - lukt i kupén vid gaspådrag
Hej,
Ny på forumet och ägare till en 307:a sen maj. Senaste veckan har jag märkt en lukt inne i bilen när jag kommer upp i hastigheter över 90 eller om jag pressar bilen, t ex i samband med omkörning.
Känns som om lukten kommer från värmepaketet. Luktar lite som glykol men lukten försvinner direkt så den är inte konstant. Detta kände jag även ibland när man drog på värmen i min fars 406 - 01. Värmen och AC:n fungerar perfekt.
Någon som vet vad detta kan bero på? Bilen det gäller är den i min signatur och den har gått ca 5100 mil.
mvh
Cajsa
Ny på forumet och ägare till en 307:a sen maj. Senaste veckan har jag märkt en lukt inne i bilen när jag kommer upp i hastigheter över 90 eller om jag pressar bilen, t ex i samband med omkörning.
Känns som om lukten kommer från värmepaketet. Luktar lite som glykol men lukten försvinner direkt så den är inte konstant. Detta kände jag även ibland när man drog på värmen i min fars 406 - 01. Värmen och AC:n fungerar perfekt.
Någon som vet vad detta kan bero på? Bilen det gäller är den i min signatur och den har gått ca 5100 mil.
mvh
Cajsa
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Har precis samma symptom i min 406 -01. Trodde först att det var värmepaketet som läckte men det är inte blött och det försvinner ingen kylvätska. Upptäckte sedan det blev sommar och AC'n går på kyla så luktar det ingenting. Körde nyligen en kväll och ökade då tempen lite och lukten var tillbaka. Sen kommer också tydligast vid gaspådrag exempelvis att man har saktat in för en cirkulationsplats och drar iväg igen. Jag tror att det kan ha med AC'n att göra, men det är ju bara vad jag tror.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote: Sen kommer också tydligast vid gaspådrag exempelvis att man har saktat in för en cirkulationsplats och drar iväg igen. Jag tror att det kan ha med AC'n att göra, men det är ju bara vad jag tror.
Vid exakt samma betingelser kyler AC:n på utav bara skammen på Partnern en kort stund, den har "AC" av gammaldags snitt, ingen klimatanläggning.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Så vad är slutsatsen? Att det är normalt? Fler inputs mottages tacksamt.
Precis som R-Gubbe skriver så luktar det inget när AC:n kyler.
Upptäckte när jag kom ut idag efter jobbet en pöl kondensvatten under bilen som inte dunstat under dagen den stått på parkeringen. Har aldrig sett det förut men å andra sidan så har jag inte titta förut. Var av en händelse som jag upptäckte detta idag.
Har inte kollat än om kylvätskan är på låg nivå. Är helt ny på Peugeot och framför allt har jag inte haft en sån här ny bil förut. Är inte van vid att motorn är instängd i kåpor samt att jag körde turbo förut (vilket jag saknar ibland).
Precis som R-Gubbe skriver så luktar det inget när AC:n kyler.
Upptäckte när jag kom ut idag efter jobbet en pöl kondensvatten under bilen som inte dunstat under dagen den stått på parkeringen. Har aldrig sett det förut men å andra sidan så har jag inte titta förut. Var av en händelse som jag upptäckte detta idag.
Har inte kollat än om kylvätskan är på låg nivå. Är helt ny på Peugeot och framför allt har jag inte haft en sån här ny bil förut. Är inte van vid att motorn är instängd i kåpor samt att jag körde turbo förut (vilket jag saknar ibland).
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Jag hade ett liknande problem i min 406 coupé ett tag, jag fick bort det efter några veckors varmgarage.
har du imma på rutorna ibland?
har du imma på rutorna ibland?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B wrote:Min 406 gör precis likadant, jag är övertygad om att det är värmeelementet som 'svettas' glykol. Att det inte känns när AC kyler beror ju på att luften inte går igenom elementet då.
Men då bör man ju ha en lite glykolförbrukning. Detta verkar vanligt på 406, var en likande tråd om detta för några år sedan. Kunde dock inte hitta den då jag sökte. Pepppar, peppar... så luktar det inget ifrån min 406:a när jag slår på värmen.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Michael "Flash" Kordon
För mig har man berättat att när AC används kondenseras fukten från intagsluften och bildar småpölar i luftgångarna. Där trivs bakterier och mögel riktigt bra och det är det som luktar. Lösningen heter rengöring av ventilationssystemet. Man går in och sprutar rent med ett antibakterie och antimögel medel.
På min lokala pugverkstad kostar det ynka 999:- och rekommenderas göras vartannat år.
Vive la république!
Har du ringt Peugeot och hört vad dom säger om det? 031-897900
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Nej jag har inte varit i kontakt med dem. Saken är den att jag är lite less på att uppsöka Peugeot i parti och minut. Sen jag köpte bilen så har båda stagen till krängningshämmarna i fram bytts samt höger bakfjäder som gick av. Detta byttes såklart på MRF-garantin. De där tre månaderna går ut på lördag....
Sen försvann stoppningen ur sitsdynan på förarsidan. Där gick vi halvvägs. Jag betalade dynan och de stod för jobbet och tiden. Utöver detta felet jag nämner nu och som tråden handlar om har jag det där underbara metalliska skramlet som låter när man startar bilen och den är kall.
Tycker det är mycket märkligt att såna här fel kan dyka upp på en bil som knappt är inkörd. Den har gått ca 5200 mil.
Jag bytte både märke och årsmodell för att slippa meka bil hela tiden och oroa sig för både det ena, andra och tredje skulle gå sönder. Känns som jag gick ur askan i elden.
Saknar min A50!
Sen försvann stoppningen ur sitsdynan på förarsidan. Där gick vi halvvägs. Jag betalade dynan och de stod för jobbet och tiden. Utöver detta felet jag nämner nu och som tråden handlar om har jag det där underbara metalliska skramlet som låter när man startar bilen och den är kall.
Tycker det är mycket märkligt att såna här fel kan dyka upp på en bil som knappt är inkörd. Den har gått ca 5200 mil.
Jag bytte både märke och årsmodell för att slippa meka bil hela tiden och oroa sig för både det ena, andra och tredje skulle gå sönder. Känns som jag gick ur askan i elden.
Saknar min A50!
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Låter som du haft lite otur med ett måndagsex. Hoppas att den går ett tag nu när du fått fixat en del. Men kolla som sagt med Peugeot om rengöring av AC'n, vet att de sålde en burk som man själv lätt kunde använda.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116284
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=51352&sida=3
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116284
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Deras teori är säkert att du måste lämna in bilen tillsammans med ett välfyllt betalkort
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Deras teori är säkert att du måste lämna in bilen tillsammans med ett välfyllt betalkort
Där har du anledningen till att jag drar mig för att kontakta dem....
Har själv funderat på att köpa en AC-tvätt och testa. Men har aldrig blivit av då jag inte direkt har några skumma dofter i bilen. Peugeot har ju något liknande det jag länkade till på Biltema. Ska försöka få tummen ur och fixa det så kan jag lämna referat.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon