Broms skiva 205 Gti / Cti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peggamannen

Broms skiva 205 Gti / Cti

Post by Peggamannen »

Den som inte visste så har 205:an Gti och 205:an Cti (cab) olika broms-skivor fram...
Bägge har ventilerade skivor och samma diameter...
Men skillnaden är offsetet... Dvs djupet till navet...
Hos bildetaljhandlaren slog han upp att det skulle vara samma till både Gti som Cti... Med hjälp av regnumret hävda han att det skulle gå med Gti:ns skivor...Jag stog på mig... Men efter gluttande i sina pärmar så uppenbara sig skillnaden... Priset kan med ge höjda ögonbryn... Cti:ns skivor kostar dubbelt så mycke som Gti:ns... :cry:
Varför har jag två Cti:er för... :cry:
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det skiljer även på GTI och GTI beroende på bromsar och årsmodell har jag märkt.

:lol: Ja du att du har två CTI beror väl på att du har för mycket pengar helt enkelt. Jag har ingen. :lol:
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Peggamannen

Post by Peggamannen »

Ha ha... R-gubbe...
Jag har köpt båda Cti:erna för mindre än 10K ihop... :lol:
Den första köptes med en hel del prut ifjol och den andra köptes för en vecka sen för enbart 2 lappar... :)

Det var lite meck på den senaste ska tilläggas...
En pundare i stockholm hade försökt snott den av tredje ägaren tillbax och bilen hade då stått sen 2007... Dörrlåset var sönderbrutet samt att pundarmannen haft en skruvdragare med stor borr och gått loss på tändningenslåset rejält... Och så klart såg man tydliga fotavstryck på instrumentbräda samt framruta när han knäckt rattlåset... :?
Pundarmannen fick aldrig igång bilen så den vart kvar precis som dess skador också...
På en vecka hann jag reparera allt och besikta den igår med ett par tvåor... Det klassiska var att signalkabeln till startmotorn var i okontakt...

Ett Hjul-lagerbyte på höger fram och nya broms-slangar så är det bara tuta och köra igen... :)
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Broms skiva 205 Gti / Cti

Post by datapata »

Peggamannen wrote:Den som inte visste så har 205:an Gti och 205:an Cti (cab) olika broms-skivor fram...
Bägge har ventilerade skivor och samma diameter...
Men skillnaden är offsetet... Dvs djupet till navet...
Hos bildetaljhandlaren slog han upp att det skulle vara samma till både Gti som Cti... Med hjälp av regnumret hävda han att det skulle gå med Gti:ns skivor...Jag stog på mig... Men efter gluttande i sina pärmar så uppenbara sig skillnaden... Priset kan med ge höjda ögonbryn... Cti:ns skivor kostar dubbelt så mycke som Gti:ns... :cry:
Varför har jag två Cti:er för... :cry:

det var nästan rätt :wink: tidigare gti har samma som cti, dvs med bendix-bromsar då. det lönar sig att kolla runt lite efter skivor, man kan bli förvånad hur mycket det kan skilja i pris. och om du är hos en peugeothandlare, glöm inte att kolla priset hos citroen om de har samma del, kan skilja på 100-tals procent i värta fallen. tror det är citroen visa som delar skivor med din cti.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja det var bra att du förstod att jag bara skojade med dig. Det kan ju lätt bli fel så här på nätet då vi vad jag vet inte träffats in real så att säga. Men det med bromsskivorna stämmer också det som Patrik skrev kolla med Citroen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Post Reply