När jag kör på en rak väg så ställer sig ratten typ 5 i 12 och om jag vrider rätt ratten så svänger bilen lite lätt åt höger, hur löser man detta?
nått man kan göra själv Framvagnsinställning
Marcus Sundström wrote:Alla bilar drar normalt _lite_ åt höger då vägen ser ut så här: /\ lite överdrivet då, men vägarna har en lite vattenavrinning...
möjligt men så som min drar är ganska övedrivet mkt...
På den 405:an jag hade var det fjäderbenslagringarna som rostat ihop.
Lyft upp framhjulen och vrid hjulen fram och tillbaka och känn så det går lika lätt åt båda håll.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Aha fräsha däck och grejor Kollat så att du inte tappat balanseringsvikter då?
Annars så är det nog framvagns inställnings som behövs.
Hoppas att det fixar sig!
Efter att jag bytte till sommardäck drog min åt höger rätt kraftigt så det borde bero på att sommardäcken är ojämnt balanserade.. aja ska balansera mina så snart som möjligt iallafall så får man väl se.
Angående framvagnsinställning.
Hur gör dom? Och vad gör dom?
Använder dom ngt special instrument för att se hur däcken drar?
Jag bytte mina styrleder i går och efter d går bilen kanon enligt mej. Den drar inte åt ngt håll eller så. Men dom kan fortfarande vara felinställda? Typ med 'tårna utåt' eller innåt.
//Andreas
Pölsa & Pomme-Fries
Fiskpinnar och punchpraliner!
De mäter bara toe-in:en på hjulen för det mesta. Alltså den vinkel framhjulen har till varandra, överdrivet sett såhär /-----\ , det bör göras varje gång du bytt styrleder eller kört in i ngt.
Man skruvar helt enkelt på stagen som styrlederna sitter i, det är ju en vänster och en höger gänga på varje stag, så när man skruvar åt ena hållet ökar avståndet mellan styrleden och styrväxeln (också mellan hjulen) , åt andra minskar det.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Måste bara få fråga om bilen går rakt när ratten står fem i tolv och du åker på en rak väg... gör den det....ja då skulle nog jag prova att ta loss ratten och sätta den rakt... jag kan ju ha fattat fel.