Peugeot 205 1.9 GTI -88. Går på 3 cylindrar mm

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fimpen

Peugeot 205 1.9 GTI -88. Går på 3 cylindrar mm

Post by Fimpen »

Köpte en 205 GTI för några dagar sen. Gick lite "hackigt" och det kom blå rök. Trodde det var pga att den stått still i 3veckor. Men tydligen var det inte så.

Igår när jag startade bilen så lät den som en traktor/diselbil/gräsklippare. Kollade runt lite och såg att den gick på 3 cylindrar. Så jag började felsöka. Tog ut alla stift. Alla utom stift 4 såg bra ut. Stift 4 var helt igensatt av bränd olja, Helt geggig. Sen så kollade jag rotorfördelarlocket. Den lilla kålbiten som sitter i locket ramlade ur i min hand. Så den den måste bytas.

Gjorde rent stiftet, satte tillbaka kålbiten i locket och startade bilen. Den gick klockrent igen. Men i morse efter en lite tur så började den gå på 3 cylindrar igen. Ska köpa nytt rotorfördelarlock och tändkablar. Men vad kan vara felet?
Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

byt dom dära tänddelarna så ska det nog ordna sig

samt om du har lust kan man sprejja på kontaktsprey eller liknande på alla kontakter du hittar överallt i motorutrymmet så slipper du glapp m.m

kolla alla reläs också som sitter på väggarna att ser bra ut och inte glappar osv
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Peggamannen

Post by Peggamannen »

GRATTIS... :D

Välkommen i klubben...
Jag har ett gäng 205:or som jag leker med...
Har B.la en som har samma fenomen som din att stift 4 kleggar en del... Ha ha... :?

Men ha förtröstan broder även om du rengör stiftet så kommer du hamna i samma diselmotorliknande sits igen om ca: 100-150 mil...

Eftersom jag har strulat en del med denna motor så har jag framkommit till att man bör byta ventiltätningar... Jag har bytt all tändningsel på min...
Nytt fördelarlock , rotor , tändkablar , stift... Ändå vart det fiskebåt efter 100 mil... Det är oförbränd olja som kletar igen stift nummer 4...
Bilen drar olja ska tilläggas... De andra cylindrarna får en skvätt olja dem med... Men inte lika mycke... Nån mena att alla stift skulle bli lika kleggiga i och med att alla tätningar är lika gamla och torde va lika slitna... Men jag har en teori om varför just stift 4 blir kleggigt... Nu fick jag mer kött på benen när jag får höra om en till med samma fenomen...
Eftersom jag praktiserat en 205:a med onormalt högt vevhustryck i så vet jag hur det är när en 205 motor är slut i kannringarna... Oljestickan hölls inte på plats utan sköt ur och duscha motorutrymmet med olja...
Ventiltätningar är beställda till min 205:a och ett byte av dem samma står på lut inom kort... Ska bara tillverka en tryckluftskoppling så jag kan trycksätta cylindern genom tändstiftshålet så jag kan demontera ventilfjädrarna och byta tätningarna...

Så fimpen du lär nog göra en följa john... :)
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
Fimpen

Post by Fimpen »

Ventiltätningar är beställda. Kommer bytas så fort jag får tag på en kompressor. Men undrar ifall det är därför 4:ans tändstift sätter igen? Köpte nya igår. Har inte satt igen ännu. Men får se om nån dag. Eller kan det vara nått annat?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ta gärna ett kompprov. Det kan ge en fingervisning om vad som är fel.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Fimpen

Post by Fimpen »

Hört av en verkstad att man måste byta ventilstyrningarna för att kunna byta ventiltätningarna. Annars tar tätningarna slut. Och då sa han att man var tvungen att slipa in ventilerna samt plana toppen. Är det sant eller var han bara ute efter pengar? Han ville ha ca 15 000kr för det... :shock:

Väntar på att en polare har tid att göra kompprovet..
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Han ville nog göra sig en grov hacka på det jobbet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Fimpen

Post by Fimpen »

Komp provet visade:

1an: 8
2an: 8.5
3an: 9
4an: 9

Det är 4:an som slabbar igen på stiften.
Pratade med en mekaniker i dalarna. Han sa att det kunde vara för hårda stift. Man ska sätta i mjukare i just den cylindern. Och byta tändkablar. Låter det troligt? Tändkablar är det enda vi inte bytt.
freda155

Post by freda155 »

Byt tändkablar! De kan vara kass, fast de ser fina ut. Det ska gå att köra med originalstift, annars är något annat fel (och det vill man nog inte åka med i längden).
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Fimpen

Post by Fimpen »

Tändkablarna är nu bytta. Fortfarande samma problem.
Ventiltätningarna kommer bytas nästa vecka. Men det förklarar väl inte varför tändstiften slabbar igen?

Vad jag har hört så är det förmodligen ventilstyrningarna som bråkar. Vad kostar det att byta samt är det svårt?
freda155

Post by freda155 »

Vill du spara tid spenderad i garaget rekommenderar jag att hitta en bättre begagnad topp/motor. Förmodligen blir det billigare också, man slipper köpa alla packningar, styrningar, tätningar mm.

Ska man byta styrningar måste toppen av (och säkerligen planas), kammen ska av och då upptäcker man nog att den är lite sliten (byte av kam med påföljande ventiljustering) och byte av ventilstyrningar (bra att slipa om sätena när det ändå är av). Och när man smäller ihop allt är det lika bra att ta vattenpump och kamrem med spännare på en gång. Dyrt, dyrt - men vettigt om man gillar bilen och vill ha ut max. Lämnar du bort det till verkstad är det billigare att köpa en annan bil, tyvärr.

Eller så byter man bara styrningarna, smäller ihop allt och hoppas på det bästa :)
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Fimpen

Post by Fimpen »

Ok låter inte kul. En annan sak jag såg var när man lyfte tändkabeln en liten bit upp så gick den som den skulle igen.. Men så fort man sätter tillbaka den så går den dåligt igen. Tändkablarna är nya som sagt.
Fimpen

Post by Fimpen »

Äntligen hittade jag felet varför den går på 3cylindrar. 1ans insprutnings spridare funkar inte. Bör man byta alla när man endå håller på? Ca pris på det isf?

Hittade en skrot som säljer dom styckvis. 250kr styck. låter det ok?
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Fimpen wrote:Äntligen hittade jag felet varför den går på 3cylindrar. 1ans insprutnings spridare funkar inte. Bör man byta alla när man endå håller på? Ca pris på det isf?

det är för dyrt! jag har nog några stycken du kan få om du kommer och hämtar. svarta till färgen gissar jag?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jag har också en hel låda med spridare. Bara att hämta. Du skulle ju ha något annat också.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Fimpen

Post by Fimpen »

datapata wrote:
Fimpen wrote:Äntligen hittade jag felet varför den går på 3cylindrar. 1ans insprutnings spridare funkar inte. Bör man byta alla när man endå håller på? Ca pris på det isf?

det är för dyrt! jag har nog några stycken du kan få om du kommer och hämtar. svarta till färgen gissar jag?

Ja det vore inte fel. Inte så långt till köping heller. Råkar du ha vägarna förbi Eskilstuna nått i veckan? Då enda dagen jag har möjlighet att hämta dom är Fredag.
Fimpen

Post by Fimpen »

Nepp nu började den gå på 3 cylindrar igen. Suck. Ger upp snart..
Post Reply