Strulande lås till bakrutan 407Sw + div

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Anton407

Strulande lås till bakrutan 407Sw + div

Post by Anton407 »

Efter nån månad med denna fantastiska 407Sw -05 så har jag börjat förstå vilket äventyr det faktiskt kan vara att äga en fransk bil...
Men det är klart, hur roligt skulle det vara att åka till jobbet utan att bakrutan öppnas några gånger på måfå under vägen eller att bilen larmar för något nytt, spännande,, Nåväl, för att kliva av det sarkastiska spåret och försöka reda ut denna veckans problem så undrar jag följande..

Kombin har ju som bekant en öppningsbar bakruta, sk "shoppingruta" vilken man med fördel kan öppna från fjärren om man så önskar..
Nu är det ju så att den gärna hoppar upp varje gång jag låser upp bilen, ibland även när jag öppnar nån av bakdörrarna (verkar funka bäst på vänster bakdörr av någon anledning), men lägligt till att det skulle till att felsökas så slutade det givetvis spöka..
Nu är det dock tillbaka, och jag måste gå och stänga bakrutan varje gång jag låser upp bilen, och ibland vid andra moment under körning..
Börjar bli förbannad, har inte tillgång till verkstad under veckorna pga jobb, så det blir till att försöka lösa detta under fritid på något sätt.. Och går det inte lösa, så får jag väl fimpa kablarna eller liknande.. Men är rädd att datorn troligen kommer att upplysa mig väldigt väl om detta...

Sen är det lite tjall med spolningen av framrutan, framlytorna och bakrutan spolas rikligt, (bra när man ska torka glastaket iofs..)
Men munstyckena till framrutan verkar däremot sakna all form av knuff, ena strålen kommer upp en bit på rutan vid stillastående, den andra lobbar knappt iväg spolarvätskan över huvkanten.. ingen skillnad om man spolar rutan utan att spola lyktor eller vice versa, munstyckena verkar dock inte täta, finns det månne nåt filter eller någon backventil på vägen som kan ställa till det?...

Skulle kunna skriva en uppsats om bilen, men jag nöjer mig med detta för veckan....

Edit: Var ut en sväng nu, nu är den jäveln hopplös, fick stänga rutan typ 10 ggr innan jag fick mig iväg, sen ploppar den upp när innerbelysning tänds, driven läggs i.. ja lite väl ofta nästan......

MYCKET tacksam för tips.. Annars får nån gärna köpa bilen?..

Tack på förhand

//Anton
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Det finns en del skrivit om detta problem om du hade sökt....

Men allt med bakrutelåsproblem verkar härstamma från microbrytaren i låset.... Ta isär rengöra och se om problemet är löst.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Post Reply