bensinmätare 206 gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
RealR

bensinmätare 206 gti

Post by RealR »

hej allihopa på forumet , har köpt en 206 gti 2002 , uttagen sent 2002 , som nyligen passerat 7000mil , var o tankade den fullt för några dagar men fick se nått konstigt , soppamätaren visade inte fullt , utan 80% , har tankat den idag också på en annan bensinstation och fick samma resultat , vad kan det vara för fel? tips? :roll:

///MVH
Danneplutt

Post by Danneplutt »

När en bil knappt har blivit fulltankad nån gång så kan mätaren i tanken kärva när den rör sig upp i fullt läge. Ungefär som en gammal gubbe som helt plötsligt får för sig att gå ner i spagat, kan fastna liksom...
Daniel Fredriksson

Peugeot 306 GTI-6 -97
Peugeot 205 GTI 1.9 -90 Till salu
Alfa Romeo GTV 2.0 -86
Opel Calibra 2.0 16v -92
RealR

Post by RealR »

okej men jag har provat detta några ggr (tanka den fullt och se mätarnålens placering ) och mätaren verkar komma till samma nivå varje gång , lite störande e det faktiskt , därför frågar jag om hjälp , tips ?
Peugeot 206 GTI -02
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kalibrera den. Jag vet inte om det kan hjälpa att koppla ifrån strömmen en stund, men du kan ju alltid prova.
Antagligen måste du åka till Peugeot och kalibrera om mätaren.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Danneplutt »

RealR wrote:okej men jag har provat detta några ggr (tanka den fullt och se mätarnålens placering ) och mätaren verkar komma till samma nivå varje gång , lite störande e det faktiskt , därför frågar jag om hjälp , tips ?

Kavla upp ärmarna och lyft på baksätet, och lokalisera luckan för bränslemätaren alltså inte pumpen. Och byt ut den mot en annan som du köpt via en skrot på bildelsbasen.se. Då sparar du pengar också :) Kalibrering har jag aldrig hört talas om dock. Men blev lite nyfiken på det så Claes får gärna utveckla lite :)
Daniel Fredriksson

Peugeot 306 GTI-6 -97
Alfa Romeo GTV 2.0 -86
Opel Calibra 2.0 16v -92
RealR

Post by RealR »

ska avvakta några dagar ytterligare och kolla om det e en temporärt fel det där, sen jag ska prova o dra bort batteripolen o kolla om det har blivit annorlunda , efter det ska jag leta efter locket till tankarmaturen , i vissa bilar e man tvungen o ta ner hela tanken för att kunna ta loss locket , jag hoppas inte det e så i 206:an.ska slå på tändningen o röra på armen till högsta nivå på tankarmaturen , visar den inte fullt så e det antingen tankarmaturen eller kanske nån inställning som peugeot måste ställa in . det sista tycker jag låter mkt konstigt att den skulle "tappa"inställning bara sådär , e detta ett vanligt fel på peugeot modellerna?
Peugeot 206 GTI -02
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Händer att man får kalibrera dom, görs med 2 motsånd 50 och 350 Ohm.
Alternativ med en PPS :wink:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Dart

Post by Dart »

samma motstånd till 406 kombi?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Danneplutt

Post by Danneplutt »

Richard Gustavsson wrote:Händer att man får kalibrera dom, görs med 2 motsånd 50 och 350 Ohm.
Alternativ med en PPS :wink:

Känns som att det inte är kalibrering som behövs. Däremot om mätaren skulle fastna på kvarts tank eller nåt, och inte ville gå ner lägre. Men jag bara filosoferar :)
Daniel Fredriksson

Peugeot 306 GTI-6 -97
Alfa Romeo GTV 2.0 -86
Opel Calibra 2.0 16v -92
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Kalibrering säger jag med. Min förra 206a som jag hämtade ut ny behövde också kalibrering...

Ring och fråga förra ägaren om de hade samma problem hela tiden de hade den?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
RealR

Post by RealR »

var och bytte växellådsoljan och passade på att skifta till vinterhjulen innan snön , satte i nyckeln och vred om och fick se att mätaren visade fullt igen :D , mätaren verkade ha fastnat i ett visst läge och sen när jag hissa ner domkraften så verkar bilen ha fått en skakning och därmed fått tankmätaren o visa rätt. ska kolla om mätaren visar korrekt framöver , det där återstår och se

///MVH[/list]
Peugeot 206 GTI -02
Post Reply