Hej o ni kloka och trevliga människor. Jag brukar bara besöka det här forumet när jag har problem, men jag kör gärna fort, så jag känner mig lite sportig i alla fall.
Eftersom bilen har blivit gammal så tänkte jag börja skruva själv, nu är det värmefläkten som har lagt av. helt. Först gick den på full fart eller inte alls, ( brukar visst vara motorn som börjar ge upp ) sen gick den på full fart heela tiden. trycker man på "Off" så gick den på i alla fall på fullt ( brukar visst vara värmefläktmotståndet). Tillslut gick den inte alls, och eftersom det börjar bli kallt så är det inte allt för trevligt att köra runt med rutorna öppna för att slippa att bilen immar igen. För er som hade scalectrix bilbana som barn och kom på att man kunde byta motorerna som skulle gå på 12 volt mot motorer som var tänkta för 1,5 volt och plötsligt gick bilarna fort som faan, till det inte gick längre och det luktade lite märkligt. så luktade det i bilen här om dan också.
Årajt, så jag kollar med peugeot vad ett värmefläktmotstånd kostar till min finfina bil, och de svarar att det märkligt nog inte finns till min bil om man kollar på regnummer, och jag hittar talangfullt nog inte nåt sånt motstånd. De fläktar jag kikat på på bildelsbasen ser oftast inte ut som min fläktmotor. Min har nån form av kylfläns mellan basen och själva fläkten.
Och efter allt detta svammlande så är frågan; Finns det olika fläktar, ja eller det gör det ju, men så olika att det där motståndet är inbyggt eller att det funkar på nåt helt annat sätt?
Ja, och när jag ändå är igång hur f*n får man ut fläkten, asså jag får loss den ur fästet, och alla kablar, men det går ju inte att få ut den... Måste man skruva loss stången till ratten, mikla bort gaspedalen eller är det välplacerade sprängmedel som är lösningen?
206 gti, elak värmefläkt
206 gti, elak värmefläkt
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
- Richard Gustavsson
Har du fler än 2 kabalr in till fläkten. Isf. sitter motståndet på fläkten.
Lossa rattstången brukar vara snabbast.
Lossa rattstången brukar vara snabbast.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Japp, det är två kontakter på den och jag var på peugeot i morse och köpte rätt fläkt. ( 3 och 3 kostade den om det är nån annan som vill göra samma sak )
Rattstågen alltså, eftersom jag sitter och glor på en skärm hela dagarna så kommer det hjälpa upp min manlighet att skruva loss den, känns mycket bilmekigt.
Tack för hjälpen!
Rattstågen alltså, eftersom jag sitter och glor på en skärm hela dagarna så kommer det hjälpa upp min manlighet att skruva loss den, känns mycket bilmekigt.
Tack för hjälpen!
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.