Krånglande Centrallås

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
DrSkrot

Krånglande Centrallås

Post by DrSkrot »

Centrallåset fungerar inget vidare på min 406:a -99.

Med fjärren fungerar det endast att låsa förardörr samt baklucka. Jag hör att den försöker låsa även passagerardörren och höger bakdörr. Tyst i vänster bakdörr.

Försöker jag sen att öppna med fjärren så händer inte mer än att det klickar till under handsfacket.

Låser jag med nyckel i passagerardörren så låser den även denna annars likadant som med fjärren.

Öppnar jag med nyckel i passagerardörren så låser den bara upp denna dörr. Annars likadant som med fjärr.

Förar dörrens lås snurrar bara runt när jag försöker öppna/låsa.
Har oxå haft låskistan borta för att kolla den, den skickar öppen/låstsignal iaf.

Innerbelysningen funkar med separata brytare i A resp B stolpar. Och den lyser som den ska.

Hoppas ni orkat läsa ända och kan komma med bra förslag om vad som kan va fel??
IvarS

Post by IvarS »

C-låsmotorn i passagerardörren är paj. Troligt kabelbrott i bakdörren, vanligt på Xantia. Mät om du har signal fram?
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
DrSkrot

Post by DrSkrot »

Ok, tack. Får demontera passegerardörren oxå å kolla.

Har kollat i genomföringen till bakdörren men kunde inte se nåt kabelbrott där. Går endast 2st kablar till dörren, har ej elhisar bak.
IvarS

Post by IvarS »

Kan vara kabelbrott i passagerardörren också, hade det på en Citroen BX :D Mäta är det enda som funkar, har du signal fram (be någon låsa/låsa upp medan du håller multimetern) vet du att låsmotorn är paj.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
DrSkrot

Post by DrSkrot »

Glömde ju att skriva vid samtliga försök att låsa så låser den bakluckan. Och när jag låser upp så händer inget med bakluckan heller.

Skumt att den låser bakluckan och inte bakdörrarna.

Ska ta isär och mäta upp om det kommer nån signal till solenoiden i passagerardörren.
Peugeot 307 -02 1,6L NFU motorn
DrSkrot

Post by DrSkrot »

Nu har jag kollat på passagerarsidans låskista. Konstigt nog ser inte den likadan ut. Denna har 11 stift och den på förarsidan har 7 stift.

Nån som har ett elschema å visa vad som är vad?

Kolla in denna länk

http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... 06lock.htm

på stiftens betydelse.
Last edited by DrSkrot on Thu Jan 14, 2010 21:54, edited 1 time in total.
DrSkrot

Post by DrSkrot »

Nu har jag kollat så låsmotorn fungerar i passagerardörren, och ja den låser om jag lägger +12V på stift 7 på låskistan och jordar stift 2. Sen om jag lägger +12V på stift 2 och jordar stift 7 så öppnar den.

Likadant på framdörren på förarsidan.

Har nu kollat kabelgenomföringarna i dörrarna ser inga kabelbrott.

Finns det verkligen ingen som ligger inne med ett elschema????
DrSkrot

Post by DrSkrot »

Då funkar centrallåset som det ska igen. Det var Styrboxen till låsen som var trasig. Köpte på skroten för 50kr så det blev inte dyrt heller.....
jansbo

Problem med låset på min peugeot 307 -02

Post by jansbo »

Jag har läst era inlägg så jag har kommit en lite bit längre, gjorde så att jag spänningsatte låset för att se att det reagerade. Jag vet inte om problemet är ett kabelbrott eller styrboxen. Frågan jag ställer mig: Var sitter boxen och hur kommer man åt den så att man kan mäta utspänningen. Om det nu skulle vara fel på den finns då någon som har något tips var man kan få tag i en utan att bli helskinnad.
Tack för all hjälp.
Det var någon som frågade om elschema och det bör finnas i Haynes servicebok för just peugeot 307 som sträcker sig från 01-04.... :
Post Reply