Hej
Min abs lampa har börjat lysa och det visade sig att det var lite delar till handbromsbackarn som hade lossnat och låg mot givaren.
Givaren verkade inte var skadad och handbromsen är fixad men abs lampan lyser ännu.
Jag hoppas att någon kan svara på följande frågor.
Behöver abs systemet återställas på något sätt och hur gör man isåfall?
På min gamla bil återställdes det av sig själv då man kört en bit.
Var sitter boxarna för abs och var sitter säkringen?
Kan man mäta givarna med multimeter?
Tacksam för snabbt svar, besiktning på onsdag!!!
ABS problem 406
-
siggesluring
Lite uppdaterad info, såg här på forumet att man hade haft detta problem i samband med vatten under mattan på förarsidan.
Lyfte därför på mattan för att kolla och kunde konstatera att där var några liter vatten på plåten och runt kontakterna i kabelhärvan.
Har torkat upp och sprejat kontakterna med elsprej utan framgång med abs-lampan
Lyfte därför på mattan för att kolla och kunde konstatera att där var några liter vatten på plåten och runt kontakterna i kabelhärvan.
Har torkat upp och sprejat kontakterna med elsprej utan framgång med abs-lampan
Ohm mät alla ABS givarna först.finns kontakter i motorrumet på varje skärm för framgivarna.
Bak sitter dom under bilen med du hittar dom när du följer kabeln
Hadde samma fel själv på min 406 och då visade sig att vänser bakgivare var paj.Gedde inget utslag i mätaren.
Men sen när jag bytte den så slocknade lampan och ha funka bra i 3000mil till
Bak sitter dom under bilen med du hittar dom när du följer kabeln
Hadde samma fel själv på min 406 och då visade sig att vänser bakgivare var paj.Gedde inget utslag i mätaren.
Men sen när jag bytte den så slocknade lampan och ha funka bra i 3000mil till
Hade samma problem på min, handbromsdelarna lossnade och for runt inne i skivan (eller trumman egentligen). På den så hade en flisa slagits loss på en av kuggarna på ABS-kransen. Jag "loppade dit" en ny kugg med en TIG-svets (går nog med MIG-också men det är lite svårt att komma åt utan att plocka bort navet). Har funkat bra sedan dess.
PS. Om de små pinnarna till bromsbackarna har gått igenom bromsskölden så kan man sätta dit M4 skruv med karosseribrickor och låsmuttrar istället, bara ett litet tips i förbifarten...!
/ulf
PS. Om de små pinnarna till bromsbackarna har gått igenom bromsskölden så kan man sätta dit M4 skruv med karosseribrickor och låsmuttrar istället, bara ett litet tips i förbifarten...!
/ulf