En 206 gti oo:a som "kvittrar" när det är kallt ut

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Snuttan

En 206 gti oo:a som "kvittrar" när det är kallt ut

Post by Snuttan »

Är det vanligt med detta märke? Den låter inte när den varit i varmgarge men typ efter ca 5min ute i kylan igen så börjar det! Va kan det vara o va kan man göra?
PS köpte en spray på biltema som man skulle spraya på rem men det blev ej bättre,snarare lite sämre :?
krille!

Post by krille! »

Menar du att någon rem låter?
Det gör min också några gånger per vinter och även när någon rem blivit utsatt för vatten oavsett årstid, t.ex från vattenpölar.

Jag skulle säga att det inte är något att bry sig om så länge den inte tjuter högt och konstant som man ofta hör gamla Volvos göra vid gaspådrag :)
arbetaren

Post by arbetaren »

Behöver inte vara remmen det kan vara en spännrulle som håller på och ger upp, antingen till generatorremmen eller kamremmen och är de det senare alternativet kan de bli problem när den stannar för gott!
206 GTI
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det låter som att generatorremen är dålig bara.. testa att byt den, är ganska enkelt :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
bengan406

Re: En 206 gti oo:a som "kvittrar" när det är kall

Post by bengan406 »

Snuttan wrote:Är det vanligt med detta märke? Den låter inte när den varit i varmgarge men typ efter ca 5min ute i kylan igen så börjar det! Va kan det vara o va kan man göra?
PS köpte en spray på biltema som man skulle spraya på rem men det blev ej bättre,snarare lite sämre :?

Skulle tippa på vattenpumpen......
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

bengan406 wrote:
Snuttan wrote:Är det vanligt med detta märke? Den låter inte när den varit i varmgarge men typ efter ca 5min ute i kylan igen så börjar det! Va kan det vara o va kan man göra?

Varför det? Har aldrig hört en kvittrande vattenpump
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jaaacob wrote:Det låter som att generatorremen är dålig bara.. testa att byt den, är ganska enkelt :)

Min golf låter likadant, den remmen är lite gammal så den ska bytas.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
bengan406

Post by bengan406 »

Alex wrote:
bengan406 wrote:

Varför det? Har aldrig hört en kvittrande vattenpump

Vattenpumpen brukar börja "kvittra" när den är påväg att ge sig,det är väl allmänt känt.Min började "kvittra" för c:a 1 månad sen,hade gått 1 år över tiden med kamremsbytet så jag vågade inte vänta längre.Lämnade in bilen på verkstad,bytte remmar,vattenpump opch spännrullarsamt fick övre motorfästet ditsvetsat,9800:- fattigare,Och ja,bilmekanikern sa att pumpen hade börjat läcka lite...... :)
Snuttan

får väl prova o kolla allt som jag nufått info om...

Post by Snuttan »

Fasar för att det blir Dyrt & Jobbigt :cry: :x :cry:
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det kan lika gärna vara kupéfläkten som kvittrar när det är kallt. Har varit med om det på flera bilar. Öka eller sänk farten på fläkten när det kvittrar så hör du om ljudet ändrar sig.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Sundin wrote:Det kan lika gärna vara kupéfläkten som kvittrar när det är kallt. Har varit med om det på flera bilar. Öka eller sänk farten på fläkten när det kvittrar så hör du om ljudet ändrar sig.

Eller hur, det var det första jag tänkte på :!:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Post Reply