hej på er alla.
jag har en 406 diesel 96a med 1,9l motorn å har stora problem med start av bilen
jag ha tänkt göra en stor koll av motorn för att se om nått är tokigt
nu idag då det är -12 grader så vill den inte starta trots hela glödstift. den ryker som f-n då den väl startar och jag måste ha full gas för att få igång den
nån som vet vars man kan få tag i en verkstads handbok eller liknande.
det jag vill kolla är
kamremmen, om kammen å diselpumpen är rätt nollade
ventiljustering
motorlampans ha tänds nån gång vid motorbromsning, så det ska jag kolla upp oxå, fast det bli nog på verkstad
tacksam för hjälp
mvh anton
stor service av 406
Kan det vara så enkelt så som att bränslefiltret är igensatt? Jag menar, de flyter ju sämmre när det är kallt med.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jo byt bränslefilter och även kolla luftfiltret..
Sen efter det så tror jag på att du kan ha läckage i bränslesystemet någonstans..Ha varit med om på min gamla 405TD att bränslevärmaren som satt under motorn på ingående bränsleledning började läka så jag fick koppla förbi den..Filterhuset kan också läka på dom..
Så ta en dunk diesel och koppla till pumpen direkt och provstarta både varm och kall motor så vet du om det blir skillnad
Kam och pumpinställning tro jag inte på i första taget..
Sen efter det så tror jag på att du kan ha läckage i bränslesystemet någonstans..Ha varit med om på min gamla 405TD att bränslevärmaren som satt under motorn på ingående bränsleledning började läka så jag fick koppla förbi den..Filterhuset kan också läka på dom..
Så ta en dunk diesel och koppla till pumpen direkt och provstarta både varm och kall motor så vet du om det blir skillnad
Kam och pumpinställning tro jag inte på i första taget..
-
Q Ball Racing
anttoon wrote:ska göra det.
fast även nu då det är ca 2+ grader ute så är den jävlig, å det luktar verkligen diesel om den då den väl går i gång + att det blir ett ordentligt moln där bak
kolla så du ej har uppvärmning i topplocket av bränslet. du ser detta genom att bränsle ledningen går in i toppen på sidan och kommer ut ur toppen i en annan slang för att sen gå till bränsle filtret.
väldigt vanligt på dom motorern som har denna uppvämningen att det blir porer i toppen som släpper igenom luft och bilen blir då MYCKET svårstartad. hittar du dessa slangarna in och ut ur toppen så bara koppla ur dom från toppen och sätt ihop dom så bränslet leds utanför toppen. den uppvärmningen behövs ej längre på bilarna, användes på den äldre dieseln som fanns förr fr att undvika parafinering. detta händer ej med diesel idag.
som vanligt, har du vägarna förbi ljungby så kom inom så hjälper jag dig.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
fortfarande stora problem att starta den, jag ha bytt dieselfilter.
angående ledningen så går den inte genom toppen, den löper bara på sidan av motorn.
igår så körde jag så den blev helt genomvarm, 5h efter gick jag ut för att se om den starta och det gjorde den utan problem. 2h timmar efter det gick jag ut igen och skulle starta den och då va den jätte seg att starta, fick köra ca 20 sekunder på starten innan den gick igång, det va ca 6 minus ute.
jag kollade volten till glödstiften å den är kring 11.7volt
angående ledningen så går den inte genom toppen, den löper bara på sidan av motorn.
igår så körde jag så den blev helt genomvarm, 5h efter gick jag ut för att se om den starta och det gjorde den utan problem. 2h timmar efter det gick jag ut igen och skulle starta den och då va den jätte seg att starta, fick köra ca 20 sekunder på starten innan den gick igång, det va ca 6 minus ute.
-
Q Ball Racing
anttoon wrote:fortfarande stora problem att starta den, jag ha bytt dieselfilter.
kolla om du har luftbubblor i returröret. stor mängd luft betyder tjyvläckage av luft på bränsle ledningen från tank till högtryckspump. normal mängd luftbubblor är ok.
en diesel som är svårstartad brukar vara antingen pga dåliga glödstift eller tjyvluft i bränslesystem.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.