Bilen började gå dåligt idag, kollade på F.datorn och såg att den inte drog nån soppa.
Sen kollade jag på soppamätarn och ser att det e full tank fast jag kört 29mil.
Gick ut och öppnade (slet!) upp tanklocket, det var nästan så jag åkte med ner Allt funkar som vanligt igen.
Jag antar att det e stopp i nån slang, men var hittar jag den?
Kanske är det locket??
går det snart om du har plast tank.
hade samma bekymmer på min 205:a å det sluta med att tanken sög ihop sig själv så man fick typ in 20 liter i den inte kul å inte direkt billigt.
det är för att man ska köra snålare. vill du ha stor tank får du köpa volvo
skämt åsido, tror det beror på konstruktionen, och kombinationen bil/munstycke. vissa munstycken kan jag fylla tanken på. alltså upp till kanten. vissa stoppar med typ 5-10 liter kvar. pratade med killarna på verkstan, först var jag liksom säker på att mätaren var paj. men de sa att det är "by design" och att det bara är att acceptera.
Jag har också vart ute för samma sak angående munstyckena.. finns en del som man håller på å bli knäpp på när man tankar för att man inte kan fylla den ritktigt sen finns de sånna som man kan spola över gud f*rbannat med! förstår inte varför de ska va så
Zyxx wrote:Prova och vrid handtaget då du tankar till lite olika lägen så ska du se att du finner ett läge som kommer att funka
Har testat redan, hjälper inte alls.
Det konstiga är att på samma pump kan det gå jättebra en gång och nästa gång stannar den hela tiden...
Och den brukar börja stanna vid ungefär 17 liter, alltså mer än halva tanken kvar. Är jag på bra humör orkar jag då fylla till 40 liter...
Peter Igelhammar wrote:borra ett litet hål i locket annars
Borra inget hål eller hitta på nåt knep. På nyare bilar (med EOBD) är undertrycket i bränsletanken övervakat av bilens diagnossystem och kommer att orsaka felkoder och en tänd motorlampa på instrumentet om undertrycket försvinner helt.