Torisionsstavar 205 GTi
Torisionsstavar 205 GTi
Hej!
Tänkte eventuellt inhandla en 205 GTi imorrn som inte gick igenom besiktningen pga bl.a att bakvagnen var alldeles för gungig. Kan det funka att bara byta dämparna bak eller kan det vara torisionsstavarna som är utmattade och behöver bytas?
Var hittar jag nya torisionsstavar om dessa nu behöver bytas? Är det värt att byta eller ska jag ta hela bakvagnen från en annan bil och hänga upp?
//Knez
Tänkte eventuellt inhandla en 205 GTi imorrn som inte gick igenom besiktningen pga bl.a att bakvagnen var alldeles för gungig. Kan det funka att bara byta dämparna bak eller kan det vara torisionsstavarna som är utmattade och behöver bytas?
Var hittar jag nya torisionsstavar om dessa nu behöver bytas? Är det värt att byta eller ska jag ta hela bakvagnen från en annan bil och hänga upp?
//Knez
hej och välkommen! jag personligen har aldrig hört att tors.stavarna blivit utmattade, så prova att byta dämparna först.
blir det inte bättre så kan du lika gärna skaffa en annan bakaxel och renovera, ca 5-7 timmars jobb, med lack och allt... kostnad ca 2K (1k delar/1K reservaxel) och bara byta rätt av...
mvh.
blir det inte bättre så kan du lika gärna skaffa en annan bakaxel och renovera, ca 5-7 timmars jobb, med lack och allt... kostnad ca 2K (1k delar/1K reservaxel) och bara byta rätt av...
mvh.
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Precis som olsén säger.
För övrigt bör du ju kontrollera bakvagnens funktion innan du köper eftersom bakvagnen kan kosta dig 1-2k att byta
För övrigt bör du ju kontrollera bakvagnens funktion innan du köper eftersom bakvagnen kan kosta dig 1-2k att byta
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Kolla lutningen på hjulen. Dom ska inte luta inåt i överkant. Ta gärna handen och lägg den över däcket och peta ner fingrarna mellan däck och kaross. Då känner du om det är stor skillnad på sidorna. Det brukar vara höger sida som ger sig. Men gungar den som du skrev tidigare så skulle jag tippa på stötdämparna. Det går att sätta smörjnipplar på de där axlarna och då kan man få dom att gå ett tag till. Det finns ju en bakaxeltråd. Läs igenom den så ska du se att du får med det mesta.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
renoveringskostnaden som nämndes ska tas med en nypa salt. bara alla lager och tätningar är ca 1500 spänn. dessutom är det högst ovanligt att svingarmstapparna går att rädda (om man inte har tillgång till svets och svarv) vilka kostar typ 1000:- st. ska du lämna iväg och få skiten blästrat och köpa färg är det några hundralapar till i material. dessutom kan du behöva tillgång till lite specialverktyg för att få isär axeln, samt gärna något att värma med då det kan sitta utav H-vete! så slutsumman blir högst troligt lite mer än 1000 spänn i renoveringskostnad.
jag hade problem att hitta ett rör som ens gick att använda vid min renovering, 6:e axeln jag tog isär var duglig. den var helt rak och gungade hur lätt som helst. när jag fick isär den var ändå båda tapparna kassa då lagren börjat äta på dem. dessutom satt stavarna nåt sjukt hårt. hade ingen tillgång till värme, men en stor flaska crc startgas och en tändare löste det problemet
inte den billigaste metoden att värma, men det funkade strålande så länge man har bra plats runt om... lågan är inte direkt kontrollerbar i storlek

jag hade problem att hitta ett rör som ens gick att använda vid min renovering, 6:e axeln jag tog isär var duglig. den var helt rak och gungade hur lätt som helst. när jag fick isär den var ändå båda tapparna kassa då lagren börjat äta på dem. dessutom satt stavarna nåt sjukt hårt. hade ingen tillgång till värme, men en stor flaska crc startgas och en tändare löste det problemet
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
För ett år sedan gav jag 582kr för yttre lager, den gummitätningen och mässingsbiten som gummit sitter i. Så någon hundralapp till för det inre lagert kan man nog räkna med. Vad mer ingår egentligen i rep satsen?
Beställde nyss ny packning och den metallbiten som packningen sitter i. Det gick på 200kr ungefär
(till 306 då)
Beställde nyss ny packning och den metallbiten som packningen sitter i. Det gick på 200kr ungefär
(till 306 då)
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Då är 205an inhandlad och står i garaget.
2orna är som följer:
*Stomme sidobalk, höger yttre, rostskadad
*CO-halt förhöjd tomgång, för hög [CO 2500 1.0 (0.3)]
*CO-halt tomgång, för hög [CO 1.0 (0.5)]
*Fjädring, bak, båda sidor, kärv - stum
CO-halt är väl lagom lätt. Förra ägaren hade inte bytt oljefilter, olja eller luftfilter på mer än ett år. Borde lösa sig om man byter dessa och kanske slänger i en skvätt E85.
Fjädringen är jag orolig för, den ser ut att ha säckat ihop rejält.
Hjulen bak är 1-2cm in i hjulhuset och fram är det 4-5cm till däcken från hjulhusen. Cambervinkeln är det dock inget fel på, allt är rakt.
Tänkte börja pilla lite smått nu ikväll, någon som har några tips på vad som kan vara åt H-vete i bakvagnen?
2orna är som följer:
*Stomme sidobalk, höger yttre, rostskadad
*CO-halt förhöjd tomgång, för hög [CO 2500 1.0 (0.3)]
*CO-halt tomgång, för hög [CO 1.0 (0.5)]
*Fjädring, bak, båda sidor, kärv - stum
CO-halt är väl lagom lätt. Förra ägaren hade inte bytt oljefilter, olja eller luftfilter på mer än ett år. Borde lösa sig om man byter dessa och kanske slänger i en skvätt E85.
Fjädringen är jag orolig för, den ser ut att ha säckat ihop rejält.
Hjulen bak är 1-2cm in i hjulhuset och fram är det 4-5cm till däcken från hjulhusen. Cambervinkeln är det dock inget fel på, allt är rakt.
Tänkte börja pilla lite smått nu ikväll, någon som har några tips på vad som kan vara åt H-vete i bakvagnen?
Då har du ju en stelopererad bakaxel iaf. Det stod ju i början att den var gungig?
Ja du har ju garanterat lagherras med allt vad det innebär. Har du tur så kanske bakaxelröret klarat sig. Stalltips hitta en annan axel om du kan. De börjar bli bristvara tyvärr.
Ja du har ju garanterat lagherras med allt vad det innebär. Har du tur så kanske bakaxelröret klarat sig. Stalltips hitta en annan axel om du kan. De börjar bli bristvara tyvärr.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Skuren axel... du får plocka ner, pressa isär och renovera. Alternativt om du skulle ha lyckan att hitta en ny fräsch 
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Okej, surt sa räven. Det finns inget "fulknep" för att få den rörlig igen? Har nu hissat upp bilen och konstaterat att vänster sida rör sig utan problem, dock så säckar den ihop när bilen hissas ner. Det kanske går att bara hänga dit en ny dämpare bara över besiktningen? Högersidan förblev kvar i hoptryckt läge även när bilen hissades upp, ska försöka vålda till den så kanske den funkar genom besiktningen i alla fall.
Tänkte försöka få den genom besiktningen i alla fall, sen får jag riva axeln tänkte jag.
Förra ägaren sa att den var gungig i bakvagnen, men den är ju helt klart tokstum
Tänkte försöka få den genom besiktningen i alla fall, sen får jag riva axeln tänkte jag.
Förra ägaren sa att den var gungig i bakvagnen, men den är ju helt klart tokstum
Tyvärr finns det inget fulknep.. du skulle kunna frsöka sätta dit fettnippel å pressa fin fett mellan lagerbanorna. Men är det skuret så är det.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Å vilken tur du har, bara att köra hårt då. Går ganska fort att byta axel.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Knez wrote:Verkar inte ha så mycket tur ändå, han hade ingen 205a med skapligt frisk axel. Han hade en på sin banbil, men den får man självklart inte ta.
Får leta på skroten helt enkelt, om det inte dyker upp nån reservdelsbil på blocket.
Jag kan kolla konditionen på min reservdelsbil, eventuellt finns i alla fall en fungerande, men orenoverad, axel för billig peng utanför Strängnäs. Men du får skruva loss själv eller ta med hela bilen (tom kaross med schyssta "stomme sidobalk" på båda sidor)
Fredrik Pettersson
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
0 st Peugeoter
Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Knez wrote:Det låter ju väldigt intressant måste jag säga! Har tyvärr inget BE kort eller trailer, så jag vet inte riktigt om jag kan ta hela bilen. Hur mycket vill du ha för den?
du behöver inget BE fär att frakta en 205. du får lasta på ett vanligt 1300-släp som finns på okq8
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06