Lackering av ram

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
XaZe

Lackering av ram

Post by XaZe »

God morgon på er, hoppas ni inte hunnit ner till garaget ännu!

Vet inte om det här forumet fungerar till ens gamla moppe som står o skräpar i garaget, men med tanke på att det är en Pugge, så varför inte ;). Kanske skulle vara under allmänt dock? Styling kanske fungerar.

Som sagt står den bara o skräpar i ett hörn nu för tiden, och då den fortfarande e fräsh, inte gått speciellt mycket, går bra, inte behov av att sälja den och att man fortfarande inte "vuxit ur" (även om man har bil) moppe ännu.. så tänkte jag att man kunde ju fixa till den så den ser lite fränare ut.

Så tänkte fräsha till den lite, byta lite rör o slang till krom osv, men till största del lacka om hela ramen (idag svart) i en eller två balla neonfärger (för kul). Så det är bara tunnare metallstänger (ca di.20mm) i princip.

Så till frågan: Sprayburk eller lackspruta med kompressor?
Vad för typ av färg? Och var köper man denna bäst? (väggfärg fungerar ju lixom inte ;) hehe)
Om kompressorvarianten: ska man förtunna färg o så? förklara gärna :)

Självklart är det ju bättre med kompressorvarianten, däremot måste jag då iväg o köpa en kompressor o spruta o lite saker då. Har ändå vart inne på det då jag kan lufta bilen i garaget, använda tryckluftsverktyg som t.ex. mutterdragare osv.

Have a happy period.. oh sorry, day!
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Ska du lacka ram så fungerar bruk alldeles utmärkt, ÄR det större plåtytor så är det mycket mer praktiskt att använda spruta med kopp.

Men ska du bara spraya rör så gör du det smidigast med burk men se till att skaka som en tok och använd inte till sista dropp, då blir de kladd. :)

Klarlack på det sen, mycket fint !
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
XaZe

Post by XaZe »

Låter kalas, då vart det lite billigare idag iaf då :)

Någon som har nå nice färgkombinationer (ca 2/3 färger) som syns (dvs. neonorange/neongrön t.ex.) ?

Kompressor kommer, men ingen stress på det alltså.
- Peugeot 206 2.0 GTi S16, 03 -
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Oj ja du, laserblå är fint, ford-orange är väl okej. Men jag vettetusan... Ska du ha så skrikigt för? :lol:
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Allt är ju beroende på vilken finish man vill ha på sakerna. Sprayburk blir aldrig 100% bra oavsett hur noggrann man (jag) är tycker jag.
Spruta med 2k-lack och 2k-klarlack på det är det enda rätta tycker jag. En ram skulle ju funka att pulverlacka med iofs.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Claes B wrote:Allt är ju beroende på vilken finish man vill ha på sakerna. Sprayburk blir aldrig 100% bra oavsett hur noggrann man (jag) är tycker jag.
Spruta med 2k-lack och 2k-klarlack på det är det enda rätta tycker jag. En ram skulle ju funka att pulverlacka med iofs.

MEN det är lättare att få ett bra resultat med kanna än spruta (oftast) på små ytor så som pinnar/ram.

Jämför daggers med simons bil, båda är med spruta... :roll:

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:
Claes B wrote:Allt är ju beroende på vilken finish man vill ha på sakerna. Sprayburk blir aldrig 100% bra oavsett hur noggrann man (jag) är tycker jag.

MEN det är lättare att få ett bra resultat med kanna än spruta (oftast) på små ytor så som pinnar/ram.

Jämför daggers med simons bil, båda är med spruta... :roll:

Man måste ju använda munstycken och tryck m.m. efter förutsättningarna. De gångerna jag målat med spruta har det ALLTID blivit bra resultat ytmässigt, de gångerna jag målat med sprayburk har det för det mesta blivit "sådär" eller "nja" eller "kass". Mycket beror förstås på vad som är i burken.... de gånger jag beställt specialkulörer utifrån RAL nummer där de tappat upp industrilack på sprayburk blir resultatet MYCKET bättre, men det är ju riktiga caps på de burkarna med som man precis som på vanliga sprutor har en elliptisk sprutbild på som kan vinklas.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag håller med snillet. men det svåra är ju att veta hur man ska ställa in sprutan rätt, lyckas man inte med det blir det INTE bra. vet av egen erfarenhet att de första gångerna tar det en stund att ställa in sprutan, och det gick åt en del färg för provsprutning innan jag var nöjd med inställningen. så för en amatör som känner sig osäker är det betydliget enklare att köpa en RIKTIG sprayburk. jag tycker de är helt OK att lacka med så länge det rör sig om mindra delar, skulle aldrig ge mig på t.ex en huv med en sån :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Summa summarum= ungefär som jag sa först :roll: :lol:

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Att det skulle vara lättare att få bra resultat med sprayburk kommer jag aldrig gå med på. :lol:
Men visst, en bra burk funkar bättre än en dålig. :roll: Men att kunna ställa luftmängd, färgmängd och sprutbild slår burk alla dar i veckan. Tycker att det borde vara lättare även om man är ovan.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Claes B wrote:Att det skulle vara lättare att få bra resultat med sprayburk kommer jag aldrig gå med på. :lol:
Men visst, en bra burk funkar bättre än en dålig. :roll: Men att kunna ställa luftmängd, färgmängd och sprutbild slår burk alla dar i veckan. Tycker att det borde vara lättare även om man är ovan.

så länge man får till en inställning, absolut! men kan man inte ens se om man ska öka eler minska färgmängden kommer det inte bli bra. så att få till ett skapligt resultat med sprayburk kan ju vara lättare
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Post Reply