Lossa främre torkararmar 307

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
R.Stark

Lossa främre torkararmar 307

Post by R.Stark »

Hej,

Var och bytte vindruta idag efter ett stenskott. Märkte efter ett tag att killarna på glasfirman har monterat tillbaka torkararmarna på fel sida, dvs vänster arm på höger sida, och vice versa. Givetvis upptäcker jag det en fredag eftermiddag när allt är stängt.

Själva armarna verkar bara sitta med vanliga muttrar, men även om jag lossat muttrarna så får jag inte loss armarna.
Ska man göra på något speciellt sätt?
Tips?

//
Q Ball Racing

Re: Lossa främre torkararmar 307

Post by Q Ball Racing »

R.Stark wrote:Hej,

Var och bytte vindruta idag efter ett stenskott. Märkte efter ett tag att killarna på glasfirman har monterat tillbaka torkararmarna på fel sida, dvs vänster arm på höger sida, och vice versa. Givetvis upptäcker jag det en fredag eftermiddag när allt är stängt.

Själva armarna verkar bara sitta med vanliga muttrar, men även om jag lossat muttrarna så får jag inte loss armarna.
Ska man göra på något speciellt sätt?
Tips?

//

dom brukar sitta fast jätte hårt. på jobbet har jag ett specialverktyg för torkararmar som sitter fast.
men om jag vore du skulle jag gänga tillbaka muttrarna ett par varv på gängan och sen ta med en polygrip på underkant på torkararmen och andra 2käften" på polygripen mot mottern och sen nypa åt så torkararmen pressas från torkarsegmentet.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jag brukar släppa muttrarna och vicka på dem i torkarriktningen, har aldrig misslyckats med att få loss nån än.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Dino »

Är du säker på att de sitter fel?Det är nästan omöjligt att bita plats på dom .Skulle se helt galet ut-torkarblad skulle peka rakt upp från mitten.
Peugeot 307 SW 2,0-05a
Peugeot 206 1,6 -03a
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Fjädringen gör så att torkarna spänner lite i sidled. Försök hålla dom rakt så att dom inte spänner, sen kan du slå lite försikitgt med en hammare på skruven så hoppar dom loss.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
R.Stark

Post by R.Stark »

Kan meddela att jag nu har lyckats få loss torkarna och monterat dem på rätt sida nu. Köpte en liten smidig "avdragare" på Biltema som tjänade sitt syfte utmärkt.

Visserligen når inte torkarbladen ända ut till A-stolpen, men det kanske de inte gjorde förut heller - aldrig tänkt på det förut.
Torkarbladen "vänder" ca 5 cm från A-stolpen när de går tillbaka. Är det så på era 307:or också eller behöver jag justera dem?

@ Dino: De satt faktiskt fel. Jag reagerade inte på att de satt konstigt när jag hämtade bilen. Torkarna stack inte ut så fruktansvärt mycket innan jag satte igång dem första gången, då fastnade de i ett "kryss" över vindrutan, eftersom böjarna på torkararmarna då slog i undersidan av motorhuven.
Dino

Post by Dino »

Det ska va`så ca 5cm från A-stolpe annars om du justerar mer mot A-stolpe då hamnar de inte ner i noll läget hela vägen.
Peugeot 307 SW 2,0-05a
Peugeot 206 1,6 -03a
Mats F

Post by Mats F »

Dino wrote:Det ska va`så ca 5cm från A-stolpe annars om du justerar mer mot A-stolpe då hamnar de inte ner i noll läget hela vägen.

Vilket jag alltid stör mig på, då de lämnar ett skitigt fält som skymmer sikten... :evil:
Undrar varför de flesta bilar har det så? Även i hög fart och sidvind är de ju inte ens i närheten av kanten på rutan.

Kan tillägga att verkstäderna har en liten fin avdragare som tar precis runt den ingjutna bussningen, för utan den kan det bli kinkigt, särskilt på bakrutan där salt ofta påverkar mer.
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Post Reply