Vad skulle du byggt på?
Vad skulle du byggt på?
Fick inspiration från Pät:s tråd om lättning.
Det var många som sa att de skulle utgått från en 306GTi och då blir ju jag som är kunskapstörstande som få nyfiken på varför.
Så motivera er nu. Vad hade du utgått ifrån?
Själv så skulle jag gjort samma som där jag står idag. Köpt en 206GTi med motormankemang. Bytt motor och sedan gått vidare med allt runtikring. Lika delar o-sakkunskap kanske som det är hjärta. Jag gillar helt enkelt bilen.
Många förordar RC:n istället för GTi:n som utgångsobjekt men personligen så tror jag att jag skulle kunna nå upp i nästan samma effekt utan att komma upp i pengarna för en rc. Och då har ju jag både mina fjäderben fram och R-däck inräknade. Återstår att se vart det slutar.
Det var många som sa att de skulle utgått från en 306GTi och då blir ju jag som är kunskapstörstande som få nyfiken på varför.
Själv så skulle jag gjort samma som där jag står idag. Köpt en 206GTi med motormankemang. Bytt motor och sedan gått vidare med allt runtikring. Lika delar o-sakkunskap kanske som det är hjärta. Jag gillar helt enkelt bilen.
Många förordar RC:n istället för GTi:n som utgångsobjekt men personligen så tror jag att jag skulle kunna nå upp i nästan samma effekt utan att komma upp i pengarna för en rc. Och då har ju jag både mina fjäderben fram och R-däck inräknade. Återstår att se vart det slutar.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Jag hade byggt på en 406 coupé 2,2a
Fast kaross, fint chassie med fjädrar å vanliga stötdämpare runt om som ökar möjligheterna billigt.
och så är den med låg tyngdpunkt och kan lättas en del.
ja de finns nog fler fördelar..
Fast kaross, fint chassie med fjädrar å vanliga stötdämpare runt om som ökar möjligheterna billigt.
och så är den med låg tyngdpunkt och kan lättas en del.
ja de finns nog fler fördelar..
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Beror ju på förarens preferenser också.
Men jag tycker Jacobs förslag är intressant.
406:ans chassie är perfekt att bygga vidare på, och de ÄR snabba på bana redan från början.
206/306 är nog inte så enkelt att jämföra rakt av, bilarna är bra till olika saker. Har inte tid att vara långrandig för tillfället.
Men jag tycker Jacobs förslag är intressant.
406:ans chassie är perfekt att bygga vidare på, och de ÄR snabba på bana redan från början.
206/306 är nog inte så enkelt att jämföra rakt av, bilarna är bra till olika saker. Har inte tid att vara långrandig för tillfället.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: Vad skulle du byggt på?
VoLappen wrote:Fick inspiration från Pät:s tråd om lättning.
Det känns ju som om du redan har en bil
Meckar du själv och trimmar så lär du dig jävligt mycket på cupen. Har för mig att 206:orna gick/går bra i JTCC, rally etc...Så varför inte fortsätta på den vagnen.
Och som du själv nämner har du påbörjat arbetet med den här bilen, fjäderben osv. dessutom har du redan börjat lära dig bilen körmässigt vid detta laget.
PS: Tack igen för lånet av kärran efter mitt motorhaveri
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Ja bilen du har är ju bra.
Anledningen till att man gärna rek 306GTI är att det börjar liksom bli en hel del riktigt billiga, fullt funktionsdugliga som dyker upp emellanåt. Rensar du ur en fas1 GTI helt och byter några fjädringskomponenter så har du en jäkligt rolig banbil för i styva slängar 30-35kkr.
Budget alltså
, däck och bromsar räknar jag inte in där, det tillkommer ju för alla.....
Men just GTI modellen av 206:an börjar också bli billig i inköp, har väl inte riktigt nått samma nivåer som 306:an (är ju nyare om inte annat) än med de är på god väg.
Är ju inte så att den är SÄMRE, men gör du inget med motorn så BLIR du frånåkt på rakorna med 206:an, om bägge förarna kan köra
Anledningen till att man gärna rek 306GTI är att det börjar liksom bli en hel del riktigt billiga, fullt funktionsdugliga som dyker upp emellanåt. Rensar du ur en fas1 GTI helt och byter några fjädringskomponenter så har du en jäkligt rolig banbil för i styva slängar 30-35kkr.
Budget alltså
Men just GTI modellen av 206:an börjar också bli billig i inköp, har väl inte riktigt nått samma nivåer som 306:an (är ju nyare om inte annat) än med de är på god väg.
Är ju inte så att den är SÄMRE, men gör du inget med motorn så BLIR du frånåkt på rakorna med 206:an, om bägge förarna kan köra
Hans Hellström
el cacique>> Anytime! Kärran jobbade ju övertid den dagen.
Det är roligt att man kan hjälpa till.
Åter OnT:
Ni missförstår mig vissa av er. Jaacob är på rätt spår.
Jag kommer nog inte att byta projekt, som jag skrev så är jag ganska nöjd.
Och jag har en massa dumma ideer som kanske aldrig blir verklighet allihop men några hade jag nog tänkt iaf.
Väghållningsproduker har jag redan funderat kring. Men jag har ju lite motor och aerodynamikfunderingar med.
Nej frågan var mer filosofisk och ställd för att mjölka er på åsikter och kunskaper. Och för att vi skall ha något att diskutera som är intressant med.
Det är ju kul att se hur andra resonerar.
Det är roligt att man kan hjälpa till.
Åter OnT:
Ni missförstår mig vissa av er. Jaacob är på rätt spår.
Jag kommer nog inte att byta projekt, som jag skrev så är jag ganska nöjd.
Och jag har en massa dumma ideer som kanske aldrig blir verklighet allihop men några hade jag nog tänkt iaf.
Väghållningsproduker har jag redan funderat kring. Men jag har ju lite motor och aerodynamikfunderingar med.
Nej frågan var mer filosofisk och ställd för att mjölka er på åsikter och kunskaper. Och för att vi skall ha något att diskutera som är intressant med.
Det är ju kul att se hur andra resonerar.
(//Lappen
Jag tar vad jag får tag i....
Har man haft över 35bilar, och kört över 30av dem i trafik när man är 34år så är man inte så insnöad på vilka man kan göra vad med
Sedan måste man ju veta vad man vill åstadkomma, att vara snabbast på en eller ett par banor eller att ha skitkul på alla banor. En bil som är riktig snabb på Mantorp är kanske inte så mycket att ha på Sturup, t.o.m. kanske riktigt JOBBIG att köra på Sturup.
Puggarna är ju generellt "turn-in" bilar, du kan ladda på duktigt innan svängen å hålla den farten kvar tills utgången. Om du läser i PärH:s "banmodifieringstråd" som är klistrad här under prestandasektionen, så förstår du på de olika 205 setuperna, och skillnaderna i hur vi kör här, och hur engelsmännen kör med sin generella chassiesetup, att det skiljer FRUKTANSVÄRT beroende på körstil/förare hur bilen sätts och vad man prioriterar.
På Mantorp såg din bil vääääldigt understyrd ut, lite som Daggers 106:a såg ut på Sturup. Lugnt å fint genom svängarna men framhjulen hasar. Sånt där tryggt med "osnabbt" beteende som man kan bygga bort.
Du har ju bytt lite pryttlar sedan dess.
Har man haft över 35bilar, och kört över 30av dem i trafik när man är 34år så är man inte så insnöad på vilka man kan göra vad med
Sedan måste man ju veta vad man vill åstadkomma, att vara snabbast på en eller ett par banor eller att ha skitkul på alla banor. En bil som är riktig snabb på Mantorp är kanske inte så mycket att ha på Sturup, t.o.m. kanske riktigt JOBBIG att köra på Sturup.
Puggarna är ju generellt "turn-in" bilar, du kan ladda på duktigt innan svängen å hålla den farten kvar tills utgången. Om du läser i PärH:s "banmodifieringstråd" som är klistrad här under prestandasektionen, så förstår du på de olika 205 setuperna, och skillnaderna i hur vi kör här, och hur engelsmännen kör med sin generella chassiesetup, att det skiljer FRUKTANSVÄRT beroende på körstil/förare hur bilen sätts och vad man prioriterar.
På Mantorp såg din bil vääääldigt understyrd ut, lite som Daggers 106:a såg ut på Sturup. Lugnt å fint genom svängarna men framhjulen hasar. Sånt där tryggt med "osnabbt" beteende som man kan bygga bort.
Du har ju bytt lite pryttlar sedan dess.
Hans Hellström
Jo, det gör ju bevisligen jag med. Det var ju inte ett så planerat köp när 206:an införskaffades...
Jag bara anpassar mig och kör på.
Frågan är ställd så man får motivera sig. Exempelvis: Jag kör 306 HDI för jag vill ha vridmomentet, valde att montera det och det för att osv osv. Det ger mig detta... Bla bla bla.
Alla får här vara sin egen profet och berätta hur och vad man tänkt. OM man vill. Jag tycker det är roligt när folk faktiskt inte bara har ramlat över sin bil utan har tänkt till innan och sedan agerar utifrån det med ett bestämt mål. THR:s RC får man ju säga är kalkylerad och genomtänkt för att ta ett exempel.
På Mantorp var det ju väldigt mycket brist på grepp pga däcken. Det syntes tydligt att de gått varma. Givetvis hade en bättre förare kört fortare, det får man ju utan omsvep konstatera.
Visst fanns det plogtendenser kvar även på sturup om än oändligt mycket mindre. Då var ju iofs en del av problemet också att man körde snabbare och "gasade på sig" med innerhjulsspinnande som följd ut ur kurvorna.
Själv så har jag egentligen inte någon riktig plan eller åsikt.
Jag kör ju väldigt mycket efter min bakgrund, dvs bakhjulsdrivet med turbo. Jag är van att när man nästan svängt klart, halvvägs i kurvan ca, så är det bara att kliva på fullt och invänta trycket för att sedan väga på gasen för att portionera sladd och däckspinn. Typ.
Så mycket är disciplin och teori. För mycket bus på gata och grusväg och för lite bankörning. Bromsa hårdare, oftare men kortare tid.
Men jag lär byta och addera delar med allt eftersom. Är för dålig på att söka på ebay bara....
Jag bara anpassar mig och kör på.
Frågan är ställd så man får motivera sig. Exempelvis: Jag kör 306 HDI för jag vill ha vridmomentet, valde att montera det och det för att osv osv. Det ger mig detta... Bla bla bla.
Alla får här vara sin egen profet och berätta hur och vad man tänkt. OM man vill. Jag tycker det är roligt när folk faktiskt inte bara har ramlat över sin bil utan har tänkt till innan och sedan agerar utifrån det med ett bestämt mål. THR:s RC får man ju säga är kalkylerad och genomtänkt för att ta ett exempel.
På Mantorp var det ju väldigt mycket brist på grepp pga däcken. Det syntes tydligt att de gått varma. Givetvis hade en bättre förare kört fortare, det får man ju utan omsvep konstatera.
Visst fanns det plogtendenser kvar även på sturup om än oändligt mycket mindre. Då var ju iofs en del av problemet också att man körde snabbare och "gasade på sig" med innerhjulsspinnande som följd ut ur kurvorna.
Själv så har jag egentligen inte någon riktig plan eller åsikt.
Jag kör ju väldigt mycket efter min bakgrund, dvs bakhjulsdrivet med turbo. Jag är van att när man nästan svängt klart, halvvägs i kurvan ca, så är det bara att kliva på fullt och invänta trycket för att sedan väga på gasen för att portionera sladd och däckspinn. Typ.
Så mycket är disciplin och teori. För mycket bus på gata och grusväg och för lite bankörning. Bromsa hårdare, oftare men kortare tid.
Men jag lär byta och addera delar med allt eftersom. Är för dålig på att söka på ebay bara....
(//Lappen
Jag har sagt det innan men inte så mycket på forumet. Hade jag haft en plan så hade jag utgått från en 406:a pga chassiets grundegenskaper, sedan är jacobs tankar om tyngdpunkt och luftmotstånd på cupan vettiga men jag tror inte det är avgörande för en "banträffsbil" egentligen utan förmodligen funkar en vanlig 406:a väldigt bra också för det ändamålet.
Men då pratar vi totalmodifiering till banbil.
Själv har jag mer eller mindre "drattat" över både 309/106/306 som varit mina senaste puggar. 309:an därför att jag var trött på Audi och ville ha pugg igen. 106:an därför att 309:an rent allmänt gav upp. 306:an därför att ZX:en inte blev såld...
Egentligen var jag tveksam till att återigen äga en "svansviftar" pugg, som 205/309/306 därför att de i synnerhet vintertid med vinterdäck är lite opålitliga i rondeller m.m. Men det är ROLIGA bilar, de som kan köra kör RUSKIGT fort med dem på bana också, relativt omodifierade.
Men 106:an var trevlig, lite klen motor dock....
(1124ccc), men som cronelid sade efter kullen förra året -"f*n va du kör med den bilen", berodde ju på att jag då hade blivit trygg med den på bana. När vi hunnit till kullen i år har jag nog fått upp tempot med 306:an också. Innan dess skall jag ha hunnit fått dit kraftigare krängare baktill och stumma axelinfästningar, för att göra bilen mer konsekvent. Samt coilisarna och topplagringarna fram för att ha lite goare bett i framvagnen genom böjarna.
Sedan får vi se
Det är ROLIGT att chassieexperimentera, se vad som händer, sedan kolla lite på mätaren hur snabbt man vågar köra genom olika svängar efter modifieringarna. Det är ju hur snabbt man SJÄLV klarar köra som avgör om det är rätt gjort. Finns de huvudsakligen förlitar sig på teoretiska beräkningar om bilens chassie och beteende, men det är bara en grund. Om föraren är tryggare med en teoretisk sett något sämre inställning är det inte ALLS omöjligt att detgår snabbare med den något sämre inställningen.
t.ex.
Har lunch nu, så nu hinner jag skriva lite mer
Men då pratar vi totalmodifiering till banbil.
Själv har jag mer eller mindre "drattat" över både 309/106/306 som varit mina senaste puggar. 309:an därför att jag var trött på Audi och ville ha pugg igen. 106:an därför att 309:an rent allmänt gav upp. 306:an därför att ZX:en inte blev såld...
Egentligen var jag tveksam till att återigen äga en "svansviftar" pugg, som 205/309/306 därför att de i synnerhet vintertid med vinterdäck är lite opålitliga i rondeller m.m. Men det är ROLIGA bilar, de som kan köra kör RUSKIGT fort med dem på bana också, relativt omodifierade.
Men 106:an var trevlig, lite klen motor dock....
Sedan får vi se
Det är ROLIGT att chassieexperimentera, se vad som händer, sedan kolla lite på mätaren hur snabbt man vågar köra genom olika svängar efter modifieringarna. Det är ju hur snabbt man SJÄLV klarar köra som avgör om det är rätt gjort. Finns de huvudsakligen förlitar sig på teoretiska beräkningar om bilens chassie och beteende, men det är bara en grund. Om föraren är tryggare med en teoretisk sett något sämre inställning är det inte ALLS omöjligt att detgår snabbare med den något sämre inställningen.
t.ex.
Har lunch nu, så nu hinner jag skriva lite mer
Hans Hellström
Jag hade byggt på en Dodge Dart med galen smallblock
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Dart wrote:Jag hade byggt på en Dodge Dart med galen smallblock
Kommer du med den till Gelleråsen sen då?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Dart wrote:Jag hade byggt på en Dodge Dart med galen smallblock
Kommer du med den till Gelleråsen sen då?
Den hade jag faktiskt velat prova där isåfall
Måste vara som att ha världens karatefylla å köra dart med räsermotor på bana
Hans Hellström
näe, dit hittar jag inte ^^
Mantorp i så fall.
Finns rätt mycket prylar till de bilarna så går nog att få rätt hyfs väghållning.
Det här är dock en GM

Mantorp i så fall.
Finns rätt mycket prylar till de bilarna så går nog att få rätt hyfs väghållning.
Det här är dock en GM

-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Dart wrote:näe, dit hittar jag inte ^^
Mantorp i så fall.
Det här är dock en GM
Allafall rätt med dubbla a-armar
Men sen ser det ut somom det ligger en såndär lättvikts järnvägsbalk där och skräpar
Är det en såndäringa korvett eller?
Dubbla A-armar har jag på min Pontiac. Är det bra det? ^^
Najj, en andra generations Camaro.
Visserligen förväntar man sig kanske inte god respons på Dart-prat på ett puggforum, men som jag sade tidigare är Darten ett exceptionellt undatag vad gäller jänkare och förutsättningar för väghållning, dessutom ligger de lågt å fint i vikt pga i stort sett självbärande kaross, bara någon subframe framtill eller nåt sånt om jag inte minns fel.
Så med en moderat skruvad 318 blir det en jäkla rulle.
Så med en moderat skruvad 318 blir det en jäkla rulle.
Hans Hellström
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Team_Hink_Racing wrote:Dart wrote:Dubbla A-armar har jag på min Pontiac. Är det bra det? ^^
Det är en bra förutsättning om man vill ha en fin och lättjobbad racebil jämfört med Mackpärson
Men originalspindlarna har ju oftast knasiga vinklar som ställer till det med camber/caster m.m. ändå...., så vill man ha de bra får man ofta få tag i specialspindlar också.
Nu....är ju det inte direkt någon bristvara till jänkarna iofsig
Hans Hellström
Har tänkt så här innan att om man väljer en 206 gti från tex 2003 eller 2004 så får man ge kanske ca 50000 kr.
Om man väljer en RC av samma årsmodel så ger man kanske 65000-70000kr.
De extra 15-20 tusen kronorna kommer man inte långt med om man ska få samma prestanda ur en GTi.
Man får ca 40 hästar mer och bättre chassi på köpet.
Men..
De pengarna kan ju va lite för mycket för att sedan kanske lägga mer på chassidelar osv.
Därför kanske det känns roligare att hitta en äldre 206 GTi med lite defekter till ett bra pris som man sen kan ändra lite precis som du gjort och man behöver inte vara sådär jätterädd för tex lite plåtskador.
306 Gti är väl det billigaste till den prestandan kanske, men 206 tycker jag personligen känns lite roligare som modell.
406 kan va ett billigt och kul allternativ också.
Skulle inte rädd för att bygga på en V6 trots tyngden faktiskt.
Tror (vet) att det finns massor av vikt att plocka på karossen och hjulupphängningen är ju full av justeringsmöjligheter.
Hmm.. Myser faktisk lite när jag tänker på 406or
Om man väljer en RC av samma årsmodel så ger man kanske 65000-70000kr.
De extra 15-20 tusen kronorna kommer man inte långt med om man ska få samma prestanda ur en GTi.
Man får ca 40 hästar mer och bättre chassi på köpet.
Men..
De pengarna kan ju va lite för mycket för att sedan kanske lägga mer på chassidelar osv.
Därför kanske det känns roligare att hitta en äldre 206 GTi med lite defekter till ett bra pris som man sen kan ändra lite precis som du gjort och man behöver inte vara sådär jätterädd för tex lite plåtskador.
306 Gti är väl det billigaste till den prestandan kanske, men 206 tycker jag personligen känns lite roligare som modell.
406 kan va ett billigt och kul allternativ också.
Skulle inte rädd för att bygga på en V6 trots tyngden faktiskt.
Tror (vet) att det finns massor av vikt att plocka på karossen och hjulupphängningen är ju full av justeringsmöjligheter.
Hmm.. Myser faktisk lite när jag tänker på 406or

406 turbo
106 XT
106 XT