Original-stereo demontering?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
henriksson

Original-stereo demontering?

Post by henriksson »

Hej, nu börjar det bli lite panik......har en 605 SV -96 med originalstereo i,köpte för nåt år sedan en Clarion CD-växlare som borde gå att koppla ihop med originalprylarna vad jag förstår. Inmonteringen av växlaren liksom stannade av när jag inte lyckades lista ut hur man får ut originalspelaren ur panelen för att koppla in CD:n. :oops:
Originalspelaren heter 6055......anledningen till att det nu är panik, är att sonen ( som väl ska få bilen ) tycker att det är tråkigt att köra den och bara ha radio / kassettbandare att tillgå, så han liksom anklagar mig för att jag inte kopplat in CD:n fast "jag haft så gott om tid på mig".
Så till frågan:
Hur i h*e får jag ut spelaren utan att bryta sönder allt?
Gärna en bra beskrivning, finns dessutom bilder så.. :D
Vill ni inte lägga ut det här, så maila mig gärna på:
[email protected]
Vill ni vara säker på att jag faktiskt äger en 605, så kör en slagning på ACD 510 och jämför med mina medlemsuppgifter här.
Många,många tack på förhand om jag kan få tyst på sonen 8)
Mvh / Thomas H.
Peugeot 605 SV 3.0 -96, Citroën XM TCT -97, Citroën CX 2000 -75, Yamaha XJ 750 -82, Yamaha YS 624 (snöslunga!)
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Det brukar finnas en eller två millimeter-stora hål på var sin sida av frontpanelen på huvudenheten. Om man sticker ner en kraftig styv ståltråd typ 1-2mm kalldragen, så puttar man undan lås-klackarna längre ner i infästningen, sedan är det bara att dra ut den.

Kan du lägga upp ett digital-foto på fronten, med upplösning på bredden säg 1040 eller 1200 borde jag eller någon annan kunna identifiera hålen vi talar om.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

I bilden nedan ser man hur det såg ut på min bil.
Frontpanelen är urfasad för att man ska kunna sticka in ståltråden/pinnarna för att koppla loss huvudenheten.
Längre in på ovansidan av enheten sitter det två fjäderbleck som sticker upp och låser fast den. När man trycker in pinnarna tvingar man ner fjädrarna och låser upp.
Sedan är det bara att sticka in fingrarna i kassettintaget och dra ut enheten.
Visserligen är frontpanelen 1½ DIN hög, men själva huvudenheten har vanlig DIN-höjd. Fronten har inte 90° mot spelar-chassit. Ståltråden/pinnarna ska stickas in i samma vinkel som kassettbanden.

Image
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
henriksson

Post by henriksson »

Tackar för det snabba svaret :D På min spelare tippar fronten med displayen fram när man ska mata in/ut kassetten, och på den "panelen" innanför finns det faktiskt två hål som du skriver. Ska prova enligt instruktion så fort jag får möjlighet, återkommer med besked om hur det går. Många tack så länge :D
Mvh / Thomas H.
Peugeot 605 SV 3.0 -96, Citroën XM TCT -97, Citroën CX 2000 -75, Yamaha XJ 750 -82, Yamaha YS 624 (snöslunga!)
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

henriksson wrote:Tackar för det snabba svaret :D På min spelare tippar fronten med displayen fram när man ska mata in/ut kassetten, och på den "panelen" innanför finns det faktiskt två hål som du skriver. Ska prova enligt instruktion så fort jag får möjlighet, återkommer med besked om hur det går. Många tack så länge :D
Mvh / Thomas H.

En sån hade jag i min 605a, det roliga är ju att luckan stannar nere bara en viss tid sen stängs den :lol: Men det e bara o hålla emot.

Men det e bara o trycka i nåt i hålen så fixar det sig.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
henriksson

Post by henriksson »

(Till och börja med får jag tacka för råden, gick utmärkt att plocka ut den. Men.......tyvärr så har den tystnat, enda som händer när man försöker få igång den är att antenn går upp. Är det nån som vet var man kan få tag på ett elschema över kablarna till stereon, var ju ett större antal där sas. Ska kika på spelaren och se om det går att få fart i den, men annars behöver jag som sagt veta vilka kablar som är vilka om jag ska plocka dit nån annan spelare. Jag är inte så noga med om man inte kan få igång rattspaken, bara jag kan identifiera plus och minus och högtalarkablarna.)
Mvh / Thomas H.

:D :D :D :D
Problemet löst!
Det visade sig att kontakterna som satt original i bilen passade rakt av på en JVC-stereo (radio / enkel-cd ) jag hade liggandes i garaget ( sånär på att en kontakt blev över, förutsätter att den är till rattspaken) Så nu spelar det igen....enda är att jag måste skarva eller byta kontakt på antennsladden, satt nån mysko kontakt där.
Mvh / Thomas H.
Post Reply