Handbromsen....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johan Jatko

Handbromsen....

Post by Johan Jatko »

Tänkte ta och besikta bilen nu imorgon, men var tvungen att avboka.. Skulle spänna handbromsen, och upptäckte att handbromsen tog inte alls på höger hjul. Vad göra?? Har hört nånting om nån fjäder inne i oket som ofta brukar ärga och rosta sönder, den går lös på 110:-. Är det mycket jobb att ta isär och byta? Dom på peugeot sa bara att jag skulle byta ett utbytesok för nästan 1000:-.... Känner mig inte så sugen på att byta ut oket om det inte behövs...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

när jag bes i helgen så var det samma sak, han sa att det var mkt vanligt på peggarna att den var för spänd så att länkaget inte kunde göra hela sin rörelse. Allså skulle man släppa vajern istället. Värt ett försök iallfall. Har inte hunnit testa själv ännu.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
wavik©

Post by wavik© »

verkar vara vanligt fenomen de där att vajern e för mkt spänd..
Olof

Post by Olof »

Att bromsoken kärvar på 405Mi16 är tyvärr väldigt vanligt, kan funka att smörja upp dom men annars är det utbytes som gäller.

Pratade fresten med en kille som meka VW som också brukar ha problem med bakoken. Men där kunde man sätta dit en smörjnippel så var problemet ur världen. Skulle detta kunna gå på 405Mi16?
Loffas

Post by Loffas »

ja
de e samma bakok samma skit :)
Rodge

Post by Rodge »

har just fixat igång mina ok för besiktning....

jag tog lös oken, ut med beläggen, och skruvade ut kolven en bit, juss å pass så att man kunde med våld trycka dit oket, och klossarna på plats mot skivan...då har du anliggning på bromsarna ett tag, men när det slipats ner lite, så har du helt okej handbroms!

Lycka till, finns på icq: 40783218 om du inte förstår
Peter Igelhammar
Crew
Crew

förklara tydligare här istället.
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Rodge

Post by Rodge »

Gjorde såhär:

* Skruvade lös oket från sin plats, lät det bara hänga löst i bromsslangen.

* Tog bort bromsbeläggen från oket, och köp nya om de är slitna!

*Tog en polygrip och vred, och slet ut kolven ur oket en bit, på andra bilar kan man trycka in, eller dra ut kolven ur oket som man vill, men på dessa bilar, måste man vrida samtidigt.

*Om det går tungt så använd massor med 5-56 eller liknande, smörj även upp andra delar på oket, så att allting går lätt och smidigt.

*Jag skruvade ut kolven exakt så att beläggen blev riktigt tight mot skivan när jag satte tillbaka oket....fick försiktigt slå oken på sin plats, eftersom beläggen nyper hårt mot skivan nu när jag skruvat ut kolven!

*Skruvade ihop allting, och vips, så har du en jätteanliggning på bromsarna bak, - Bege dig ut och kör en stund, så har anliggningen gått till sig, och du har en mycket bra handbroms, om den inte tar som du vill att den ska, så justera på vajern bak vid tanken!

Förstår ni? Man lurar alltså självjusteringen på handbromsen, eftersom denna oftast har slutat fungera!
R.O.B.

Post by R.O.B. »

problemet är de små armarna för handbromsen på bakoken. de sätter sig i oken när det komer ner skit å salt och då sabbas autojusteringen. upp med baken på pallbockar... väck med hjulen... sen börjar det roliga. jucka upp armen rätt upp (efter att wiren e väck såklart)... den går att få upp ett par cm... inte helt asso... torka rent... smärjelduk och slipa väck rosten. smörj med nåt... tror vi använde teflonspray... ner med det och vrid armen fam o tebax... upprepa föregående procedur tills den känns bra... på min gick inte armen få ner helt efteråt... oket va helt enkelt slut... för mycke rost som inte gick å komma åt... gick att smörja och besiktiga men sen var det kört... satte sig direkt eftersom det kommer ner ännu mer skit å salt... byt till trumbromsar istället :-/ sen kommer det skojiga att pressa tebax kolven... tryck å vrid. detta bör dessutom göras i förebyggande syfte... problemet kommer förr eller senare på 405...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Sliced

Post by Sliced »

Men använd inte 556 på bromsgrejor.. inte på ok med gummigrejor i alla fall, 556 och gummi är inget bra.
Kör WD40 i stället, i alla fall just där.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Tips på bra vridverktyg...

Image
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

f*n... undrar om man skulle sätta pengarna på ett par utbytesok för 1200:- så slipper man bekymmer med bakbromsarna ett tag framöver... Dom börjar ju ändå bli till åren och kommer säkert att hinna vålla många bekymmer för sin(a) ägare...
Olof

Post by Olof »

Loffas wrote:ja
de e samma bakok samma skit :)

Så man skulle kunna sätta dit en sådan smörjnippel så man slapp den skiten varje år!?
Loffas

Post by Loffas »

vet inte
vet bara att mors bakok funkar fastän de har många år på nacken, även handbroms. tror den sitter undertill eller om de vänt nåt. men oken ska passa vilken som.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Saab 900 99 har samma grej med bromsarna. Gäller det även 205 309 att kolvarna ska skruvas in?
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Niklas

Post by Niklas »

japp bak på 205 gti skruvas, 309 gti har väl samma bromsar så det bör ju vara samma :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Skulle kanske platsa i mekartips om hur man fixar till en handbroms som inte vill ta?? :roll:
Har efter lite funderingar bestämt mig för att försöka fixa till det själv, iaf öppna och kolla vad det är som inte funkar.... Kanske byta ut lite tätningar och smörja upp oket samtidigt...
Rodge

Post by Rodge »

redan inskickat som mekartips =)
Johnny

Post by Johnny »

robert306gti wrote:problemet är de små armarna för handbromsen på bakoken. de sätter sig i oken när det komer ner skit å salt och då sabbas autojusteringen. upp med baken på pallbockar... väck med hjulen... sen börjar det roliga. jucka upp armen rätt upp (efter att wiren e väck såklart)... den går att få upp ett par cm... inte helt asso... torka rent... smärjelduk och slipa väck rosten. smörj med nåt... tror vi använde teflonspray... ner med det och vrid armen fam o tebax... upprepa föregående procedur tills den känns bra... på min gick inte armen få ner helt efteråt... oket va helt enkelt slut...

Förlåt att jag river upp gamla trådar, men har problem med handbromsen och det brukar bli rätt många "Sök i gamla trådar" när man startar en ny tråd.
Dessa armar till handbromsen ska alltså gå att dra ur/upp? Det sitter nämligen en skruv på ovansidan som fjädern sitter fast i. Vad är detta för skruv? Och vågar man skruva upp den?
Har smörjt så gott jag kunnat utifrån och h-bromsen funkar hyffsat, men höger bak vill inte armen gå tillbaks ända ut. Skulle gärna vilja dra ut armen och putsa och smörja....

PS. Har givetvis läst mekartipsen och andra gamal trådar....
Post Reply