Fyra dagar innan Norge-resan så har bakre ljuddämpare bestämt sig för att lossna . Det är alltså plåtbandet som går runt dämparen som rostat och gått av vid fästet så att ljuddämparen hänger ca 5 cm. Skarven mellan bakre dämparen och mellanröret ser ut att vara i gott skick så mellanröret behöver nog inte bytas. Själva dämparen är i gott skick.
Har ringt runt till olika verkstäder men de verkar vara fullbokade till mitten på nästa vecka... Ni får gärna tipsa mig om ni känner någon i (helst norra) Stockholm som kan montera en bakre ljuddämpare eller göra någon sorts quickfix som skulle hålla typ 300 mil.
Tack på förhand!
Last edited by Yoss on Fri Jul 30, 2010 10:34, edited 2 times in total.
Det finns ju lite händiga stockholmare på forumet.
Men utifall de inte har tid så hade väl ett spikband kunnat fungera som quickfix.
Är inte riktigt säker på hur det ser ut men jag tänker mig ståltråd som förbinder spikbandet med gummiupphängningen på respektive sida om ljuddämparen, spikbandet kanske 1,5 varv runt ljuddämparen istället för bara ett halvt. Gummiupphängningen bör användas för att undvika skrammel och att ljudet förflyttas in i kupen.
Hemmafix så det förslår men i brist på en svets så lär det hålla ett år om bara ståltråden inte rostar av.
I värsta fall kan man ju säkra ståltråden med några buntband med.
Går att lösa på gatan med, behövs inget garage eller konstigare verktyg än en avbitare kraftig nog att klippa spikband med. Och kanske en domkraft + pallbock i värsta fall.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Tack för snabbt svar VoLappen! Håller på med att fixa något sådant, har precis köpt 2 meter spikband. Ska till GDS-hallen efter jobbet och mecka, farsan kommer hjälpa mig han med så en quickfix kommer det att bli.
Det ska hålla i två veckor och ca 300 mil, sen kommer jag byta ut hela bakre dämparen när jag är tillbaka från resan...
Så som det ser ut nu så kommer jag inte behöva någon mer assistans utöver att ni håller tummarna att allting håller under resan!
Yepp, nu är det fixat. Farsan dök upp med en ny bakre ljuddämpare som han köpt på Mekonomen, så istället för att improvisera med spikband så lyfte vi upp bilen och satte dit nya ljuddämparen. Klart på en timme och så slipper man vara nojjig under resan. Tack farsan!
Jag slängde gamla ljuddämparen. Den såg ut att vara i riktigt bra skick efter 6 år och 9000 mil i Stockholmstrafiken. Synd att man inte kunde köpa fästet för sig, hade sparat mig lite pengar...